Forsiden > Mediepolitik > 1.357 millioner købte adgang til streaming i 2017

1.357 millioner købte adgang til streaming i 2017

Endnu en rapport om den udvikling

fredag 15. december 2017, af Tom Dissing

Broadcastere der håber på at seerne kommer tilbage når de får børn, kan godt begynde at lede efter nogle andre seere.
En del tyder nemlig på at de nybagte ikke vender tilbage.
På samme måde kan kabel TV udbydere, der - grundliggende - bare sælger “TV stationer i pakker” til en højere pris, ligeledes se tilbage på - og frem til - endnu flere blodrøde tal.
Til gengæld tyder noget på at vores pænt pesimistiske “gæt” på hvor mange der streamer her i landet er endog særdeles tæt på virkeligheden.
Der var således 1.357 millioner personer der i 2017 ( de sidste 12 måneder ) har betalt for streaming.
Vores tal, der baserer sig på til fra dibs, var endt på 1,36 millioner, så det er da vist ret præcist.
Tallet, som vi har fundet i en ny rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen, som de kalder for en analyse, er blot en lille del af den store årlige analyse Slots- og Kulturstyrelsen gennemfører hvert år.
Slots- og Kulturstyrelsens Mediekonsulent Anders Sebastian Kauffeldt siger:
-De nye tal fra undersøgelsen viser, at knapt 30 procent af danskerne det seneste år har betalt for streaming eller downloads af musik, film og serier. Tallene viser, at det især er de unge, som har betalt for streaming, mens de ældre brugere er mere tilbageholdende. Undersøgelsen viser også, at en gennemsnitlig dansk husstand i 2016 brugte 276 kroner på streamingtjenester. De tal vil det blive spændende at følge de kommende år, slutter han.
De vildeste brugere er som tidligere de unge.
Her er der vilde 52 procent af de 25-29-årige der nu streamer.
Dermed har hver anden “ung” oplevet reklamefri streams, hvor det er muligt at vælge at se “unge” internationale film og internationale serier, med horisonter og påvirkninger fra Kina til Calcutta, suppleret af farver, tanker og udsyn, der ikke ligefrem kan siges at præge de lokale TV kanaler.
Der jo fortsat er nødt til - for eksempel - at tage hensyn til dem, der hellere vil det nære, det kendte.
Og som måske er lidt konservative.
Vi har nederst fundet et par nye klip frem fra serier, der viser hvor et par af de mere finurlige internationale serier er henne idag.
Serier der modsat (?) de danske serier, hele tiden eksperimenterer med alt.
Formodentligt fordi de unge seere - ude i resten af verden - godt kan lide det.
Tilbage på flowTV, er det stadig tilfældet at de ældre seere, hellere vil se flowTV, end købe sig adgang til streamtjenesterne.
Disse seere er omvendt godt oppe i årene, og har svært ved at forstå hvordan man får Netflix ned på iPad.
Et konkret problem, vi overværede - netop med Netflix - blev dog klaret af et barnebarn, der på 2-3 minutter fik hentet app ned, tekstede til en eller andet, hvorefter hun lånte bedstemor et log ind, der nu ser alle de danske film, der er blevet sendt lidt for mange gange på TV.
Slots- og Kulturstyrelsen kigger - i den kommende fulde rapport - også på indholdsproduktionen hos de store streamere.
Og her ser det ud til at Netflix der i 2014 brugte 22 milliarder kroner på at købe indhold, her i 2016 brugte 37 milliarder kroner.
Tallet for 2017, er formodentligt vokset til ( estimerede ) 45 milliarder kroner.
Til sammenlingning er Apple på vej til at formøble 7 milliarder kroner i 2018 på indhold til deres streamplatform, hvilket jo er nærmest intet, konkret 14 gange det årlige budget DFI har.
Desværre er de tal ikke til at finde i Slots- og Kulturstyrelsens “store undersøgelse om danskernes forbrug på medierelaterede forbrugsposter”. ( endnu )
Den fulde rapport kommer nemlig først i begyndelsen af 2018.
Omvendt er det der er sluppet idag, “Kort Nyt: Streamingtjenester”, en del af en “forløber til den store rapport”, der hedder “Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.
Og det er den der kommer næste år.
Heldigvis kan dem der interesserer sig for udviklingen på flowTV og dermed på streaming området, glæde sig over at denne “korte” forløber for den store rapport, er endog særdeles præcis og omfattende i forhold til netop streaming og TV.
Du finder de enkelte delelementer og “den korte” rapport her
Tilbage i “Kort Nyt Streamtjenster” fremgår det at 32 procent af befolkningen, hvilket svarer til 1.849 millioner mennesker, “bruger Netflix” ugentligt.
Tjenester som TV 2 Play, Viaplay, HBO Nordic, YouSee Play og Amazon Prime Video, Snapchat Discover og YouTube Red samt YouTube TV, tager også TV seernes tid, før de når at tænde for deres TV.
Netflix og YouTube er fortsat de to største “TV kanaler” her i landet.
I hvert fald blandt de 15-29-årige.
DR eller TV2 fylder nærmest intet for denne del af befolkningen.
Slots- og Kulturstyrelsen er derfor begyndt at tale om egentlig “disruption af markedet”, der nu også begynder at påvirke TV reklamerne.
Kigges der på andre medier, er konklussionen uhyggelig klar. (KUM formuleringer )
De danske mediers udviklingskraft er svækket.
Svækkede led i den publicistiske fødekæde.
Indskrænkning af den publicistiske mangfoldighed.
Svækkelse af pressens rolle som demokratiets vagthund.
Mediernes svækkede troværdighed.
Forskydninger mellem det kommercielle og publicistiske indhold.
Her lige et par udenlandske serier, ( fuld af spoilers, da en af disse promoer er et recap af sæson 1 ).
Som pointeret er der faktisk tale om en væsentligt rapport, som du kan hente her



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?