Forsiden > Ny teknik > 4K er OK i 25 Mbit/s

4K er OK i 25 Mbit/s

Altså når vi lige husker at det pakkes i et heftigt klemt HEVC

fredag 25. november 2016, af Tom Dissing

En af de størrelser der er værd at lytte til, er SVG, der netop har afholdt deres årlige “TranSPORT”.
Og her var der et eneste punkt på dagsordenen.
4K.
Eller rettere UHD, der er blevet utroligt udbredt på særdeles kort tid.
Både i USA og i Europa.
Årsagen vurderes til at være at folkene bag teknologien, allerede fra starten af, stod parate med et “Mature HEVC format”, de kunne distribueres i.
Problemet er bare at distribution i denne forbindelse er lig med “kontribution”, hvorfor de 25 Mbit/s HEVC, der kontribueres i, idag, desværre er i underkanten.
Der er simpelthen ikke nok data når det bliver pakket “ned til” 25 Mbit/s, var vurderingen på TranSPORT2016.
Igen.
Der går jo et godt stykke tid før det bliver hverdag at flytte UHD signaler i 25 Mbit/s rundt i systemerne, suppleret op af en række - andre - UHD kanaler, der i den endelige distribution - måske - kunne tænkes at ende som 15 Mbit/s kanaler.
Men der går altså ikke længere tid end at beslutningen på TranSPORT2016, var der skal opfindes et codec der pakker bedre end HEVC, samtidig med at broadcastere - desværre - ser ud til at blive nødt til at satse på kontibution i bedre kvalitet end 25 Mbit/s.
Blandt de medvirkender på konferencen var SVGs Ken Kerschbaumer, Fox Networks Thomas Edwards, Ericssons Matthew Goldman, og AT&T Entertainment Groups Philip Goswitz, der diskuterede hvor de - hver især - sunes 4K/UHD transmission og distribution er henne nu, og hvor det skal hen.
Matthew Goldman, SVP, technology forklarer:
-You will not have 4K to the home without HEVC. Period, starter han og fortsætter.
-The bitrates are too high, and the previous standard — AVC — while you can make it do it, it’s not the way to go at all. As it is, right now, with the state of technology, HEVC is still relatively immature. You still need about 25 Mbps to have decent-looking 4K. It won’t stay that way; it will get lower, but that’s where it is right now, slutter han.
AT&T, der i USA blandt andet distribuerer DirecTV, Sportsnet, TSN og andet i 4K/UHD har længe satset på at der snart bliver produceret mere live indhold i 4K/UHD.
Philip Goswitz, SVP, video, space, and communications, på AT&T Entertainment Group siger:
-We think we would have loved to see 4K and HDR occur at the same time, but 4K matured as a technology probably two years sooner, starter han og fortsætter.
-So I think it’s unfortunately going to be confusing for customers as we try to roll it out, but we’ll all tackle that as an industry. I think there’s no doubt that high dynamic range and 4K create this wow experience thats transformative and has the potential to change all of our careers, slutter han.
Ses der bort for “live delen”, der typisk er sport, er der væsentligt mere gang i 4K produktion.
Thomas Edwards, VP, engineering and development, Fox Networks, forklarer at de ikke længere producerer i andet end 4K HDR.
I hvert fald deres spillefilm.
Han forklarer:
-I think one of the biggest challenges here is the multiplicity of distribution channels and some of them, like DirecTV, probably could do 4K/HDR tomorrow, starter han og fortsætter.
-But there are other distribution channels, like over-the-air television, that obviously cant do HDR and 4K today. So the problem is that, for someone who creates sports content, it’s challenging to sell it to someone who is new and experimental, and then you have someone who is providing lots of dollars for a long period of time. You do have this kind of conflict.
Han fortsætter om 3D.
-We saw this with 3D as well, fortsætter han.
-It was awful challenging to do 3D through multichannel video providers at the same time that you want to do that same game in HD through broadcast. Over time, more distribution channels will go 4K- and HDR-capable. Until then, the channel-cannibalization problem will slow it down to some extent, slutter han.
Bolden blev med andre ord spillet op, på det netop afholdte TranSPORT2016, og løsningen ser ud til at være at der skal produceres og sendes en masse UHD TV, nu hvor seerne er parate tilat betale for det.
Der er - bare - lige lidt teknik der skal falde på plads først.
For en god ordens skyld distribuerer Netflix - og vist nok også andre - deres UHD signaler i en 15 Mbit/s HEVC kvalitet, hvilket altså ikke er nok til “professionelle”.
Det er muligt at læse mere om TranSPORT2016 her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?