Forsiden > Ny teknik > 5K eller 6K fra Kina

5K eller 6K fra Kina

tirsdag 29. marts 2016, af Tom Dissing

Nu er det som bekendt ikke alle der “nøjes med” at mene at mere eller større, er bedre.
Enkelte gør noget ved det.
Tag for eksempel Kinefinity, der er på vej med et helt nyt 5K og/eller 6K kamera, de kalder for “Terra”. ( der er to styks )
Kameraet der er to “compact RAW og ProRes” 5K eller 6K kameraer, skulle ramme markedet engang efter NAB2016, hvor det er planen at tage kampen op med Sony FS5, Blackmagic Design URSA Mini 4.6K og REDs Raven, hvilket ligner en ordentlig mudfuld.
Specielt nu hvor denne kinesiske producent tidligere har understreget af deres KineMax 6K, bare ikke er helt så cool som man ellers kunne håbe på.
Og så er der jo detaljen om at Kinefinity kommende nyhed, “Terra” såmænd heller ikke er ( vildt meget ) “billigere” end konkurrenterne, der - som i tilfældet med URSA Mini 4.6K - allerede er nået til 4,6K, mod de 6K, der skulle blive den højeste opløsning Kinefinitys “Terra” ender med at kunne tilbyde.
Der er dog et par detaljer, der kunne være relevante.
Kinefinity Terra starter nemlig med at have kræfter nok til at kunne flytte 5K med op til 60 fps, hvilket betyder at 4K ( vi gætter på UHD ) kan flyttes i 100 fps.
Ikke heldigt i USA, men rigtigt sjovt i EU, herunder her i landet.
Specielt morsomt bliver det i 2K hvor der kan flyttes 200 fps.
Og det er altså 5K versionen.
6K versionen, der koster omkring 5400 dollars ( igen omregnet fra kinapenge (?)), har det lidt sværere.
Det kan således kun flytte 25 fps i 6K, hvilket reelt betyder at det kun “dur” til cine produktion i USA, der fortsat kører 24P, nu bare i 6K.
Omvendt kan det problemfrit ( potentielt ) bruges til broadcast eller TVC produktion i EU.
Desværre, er der ikke flere hestekræfter under hjelmen, hvorfor 6K versionen fortsat kun kan flytte 100fps i 4K og 225fps i 2K.
Igen.
Begge nyheder, der forventes vist frem på NAB2016 er født i native 800 ISO.
Og da der ( fortsat ) optages i 12-bit KineRAW (.KRW) eller i 10-bit Apple Prores 422 HQ, 422, eller LT er det altså - potentielt - et kamera der er værd at kigge på.
Specielt hvis det er muligt at få det - tidligere sete - endog meget kedelige farverum - og farver i det hele taget - ud af det kommende Kinefinity Terra, der altså stadig kun eksisterer som en kinesisk nyhed her ( dette link er hele præsentationen, der kan auto google oversættes ).
Som vi - vist nok - tidligere har været inde på, laver de tidligere Kinefinity kameraer ikke specielt pæne billeder.
Og så er den software/firmware, kameraerne er udstyret med, problematisk.
Igen.
Kameraerne er hysterisk billige.
Og der er faktisk flere der har fået optagelser ud af dem, der kan bruges kommercielt.
Når det er på plads, kunne annonceringen af nyhederne let tænkes at betyde at Kinefinity er på vej på NAB2016 med disse kameraer, og at de - endnu engang - håber på at kunne tage lidt af markedet fra Arri, Blackmagic Design, Panasonic, RED eller AJA.
Lykkedes det ikke denne gang, sker det sikkert næste gang, eller næste igen.
For eksempel fordi 6K huset nu bare vejer 920 gram, eller fordi producenten lover 15 stops of DR, med udgangspunkt i 800 ISO.
Og så er der faktisk global shutter med fra starten af.
Dog med det forbehold at der så “kun” er 13 stop DR, når den globale shutter tændes.
Der er end ikke rigtige billeder af dette kamera ude endnu.
Ganske som den indbyggede 5 tommer KineMON skærm, der ligeledes er påvej, heller ikke rigtigt eksisterer før NAB2016 ( hvis et altså bliver vist frem der, red. )
Uanset dette.
Så er der endnu et 5-6K kamera på vej til 5000-5400 dollars, der måske - måske ikke - kan bruges ti lnoget som helst.
Men som altså fortsat kan optage i 10bit ProRes 422 i op til 5K, eller i 12-bit KineRAW, der burde kunne konverteret til noget vi andre kender.
Forløbige rygter siger at 5K versionen er på hylderne i juni. En måned efter 6K kameraerne, der skulle være ude i maj.
Det er muligt at læse mere om selve Kinefinity her.
Herunder lidt tidligere billeder fra deres 4-6K kameraer, der understreger at Kinefinity kameraer har et helt specielt look.

NOX Smart Sleep Light Promo from Kinefinity on Vimeo.


KineMAX 6K Test in Germany By Armin Dierolf from Kinefinity on Vimeo.


KineMAX In Berlin (by KineMAX 6K) from Kinefinity on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?