Forsiden > Ny teknik > AJAs CION ligner årets bedste nyhed

AJAs CION ligner årets bedste nyhed

lørdag 13. september 2014, af Tom Dissing

Nu skal man passe på med at være for positiv, men det er da ikke helt umuligt at AJAs CION kunne gå hen og blive det “nye” 4K kamera, der sparker benene væk under Alexa XT og Canons C500. Ok og Sonys F55.
Kameraet der stadig ikke lige er til at få fingre i, ser det til trods ud til at have fået et “meget naturligt” look, der - hvis denne video nederst - ikke lyver, ser mere end heldig ud, allerede før grading.
Tør nærmest ikke tænke på hvor meget mere der kan hentes ud med lidt pilleri.
Specs på videoen er at den er skudt i den første uge af september, i Grass Valley og Nevada City i Californien, og at den er optaget på UltraHD 23.98 fps der blev optaget in camera som ProRes 4444.
Slow motion skud er optage som ProRes 422 ved 59.94fps.
Og gemt in-camera som 23.98fps.
Der er med andre ord ikke sket andet end at de har optaget lidt, og gemt det.
Og at det er disse optagelser du ser.
Der er ikke hjulpet på farverne, eksponering eller andet.
Der er brugt PL mount og EF mount glas.
Det meste er skudt ved eksisterende lys.
Det du ser her nederst er en downconverted 1080p version, som du så selv kan vælge opløsning på.
Nyt på IBC er at de nu er blevet venner med Adobe, der derfor supporterer dette kameras optagelser i Premiere Pro CC.
Simon Williams, Director of Strategic Relations at Adobe siger:
-The reliability and performance of AJAs products on the video/audio I/O, recording and digital workflow end of things are well established, and we’re excited to see them enter into the camera market with CION, starter han og fortsætter.
-Now creative pros will have an even more powerful workflow with the support of the AJA Raw CION camera format in Adobe Premiere Pro CC, slutter han.
AJA Raw kan dermed komme ud som Cinema DNG i Premiere Pro CC, hvilket burde give postfolket netop så meget at rive i, at dette ellers pænt billige kamera kunne ende med at blande sig med de store aktørere.
Nick Rashby, President, AJA Video Systems siger:
-Were thrilled that out of the gates, CION customers shooting AJA Raw will have an NLE workflow supported in Adobe Premiere Pro CC, starter han og fortsætter.
-While CION enables a multitude of ProRes codec choices, and other direct-to-edit workflow options, customers who will want the ultimate in colour range and flexibility may choose to work with AJA Raw files in Adobe Premiere Pro CC, slutter han.
Kameraet skulle ende med at koste 9000 dollars og kommer “snart”.
Her lige en video der burde få dig til at overveje at vente, hvis du er ved at investere.

CION - Science of the Beautiful; Ungraded Images Reel from AJA Marketing on Vimeo.

..mener

  • Njah, jeg ved nu ikke helt, for når man stod på selve AJAs stand og havde fingrene på apparatet, så så det nu godt nok ikke helt så godt ud - der var bl.a. et mystisk grønstik som ingen af de tilstedeværende AJA folk sådan helt kunne forklare, andet end at der nok var tale om en isoleret problemstilling til lige det eksemplar. Hmm - kameraet var selvfølgelig sendt ud på mange andre stande, f.eks. hos Zeiss, hvor man også kunne konstatere det der mystiske grønstik, såøhh du har nok ret: "Tør nærmest ikke tænke på hvor meget mere der kan hentes ud med lidt pilleri". Eller en del mere pilleri. Det er også lige lidt svævende hvad følsomhed der er tale om, men muligvis og måske og vistnok i omegnen af 320 ISO - Arh, hvad ?
    mvh
    Max Jørgensen, Medieskolerne

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?