Forsiden > Ny teknik > AR og VR på IBC2017

AR og VR på IBC2017

Når måske på buzz niveau i år

tirsdag 22. august 2017, af Tom Dissing

Der bliver nærmest udgivet en rapport hver uge nu, der insisterer på at mene at fremtiden er AR og VR.
Og der skal nok være noget om det.
Så op på hesten, og kom igang med at producere en masse AR og VR indhold.
Heldigvis er der i den forbindelse en masse producenter af hard og software, der insisterer på at de gerne vil hjælpe.
Som for eksempel Ross Video der sammen med The Future Group, har besluttet sig for at “Rewrite the Playbook for Virtual Studios”.
Bedst af alt, er planen at fortælle hvad det betyder, netop på IBC i år, ganske som en række andre virksomheder ser ud til at have planer på VR/AR området.
Fokus skulle være på den såkaldte ”experience”, hvor soft/hardwaren/konceptet “Frontier” skulle være blandt de våben Ross Video og The Future Group tager med til Holland.
Kender du ikke Frontier, er det en “innovative Virtual Studio Graphics Rendering platform”, der - blandt andet - kan bruges til spilproduktion.
Men som altså også burde kunne bruges i broadcast sammenhænge.
Som altid med indpakningen, er det dog fortsat indholdet og koncepterne bag dette, det kniber med.
Igen.
Det er jo altid relevant at vide hvad der skal på produktions siden også.
Gideon Ferber, Director of Marketing Product Management for Ross Virtual Solutions, forklarer:
-Frontier raises the broadcasting bar for virtual and augmented reality productions with incredible levels of creative design freedom that are combined with hyper-realistic rendering quality for virtual sets that are much more natural and convincing, starter han og fortsætter.
-Modest studio spaces are made to look much larger and more impressive, and set design is quickly and easily changed for different applications delivering much more flexibility and profitability – a true smart production investment, slutter han.
Folk der er inde i VR og AR, kan glæde sig over at der befinder sig en Unreal gaming engine, som Epic Games leverer, inde i denne ”render engine”, der giver “exceptional high realism scenery”, samt “state-of-the-art features”, som “particle systems”, “dynamic texture”s, “live reflections” og skygger og “collision detection”.
Alt sammen noget som Ross Video og The Future Group har udviklet til hvad de selv kalder for et “optimized Virtual Studio”, der er målrettet “broadcast environments”, hvorfor broadcastere såmænd også kan kigge med.
Konflikten er jo fortsat at mange stadig har det “svært” med at få en VR og AR orienteret fremtid til at passe sammen med den normalt “2 dimensionelle” skærm, vi kender som TV.
Det er - formodentligt - en af de detaljer som Ross Video og The Future Group håber på at kunne komme til at diskutere på IBC2017.
Ross Video, der selv har mest fokus på deres “XPression motion graphics system”, der er et “workflow tool”, til “data connectivity”, skulle det til trods være blevet optimeret til Frontier, sådan forstået at kombinationen af netop Frontier med/og XPression, burde give brugeren de bedste redskaber til at producere indhold med/i.
Blandt de hurtige features, der nu nærmest bare kan hentes ned fra hylderne er “photorealistic backgrounds” der giver “unparalleled creative freedom”, hvilket kunne oversættes til at det bliver superhurtigt at få knaldet noget sammen, så chefen bliver glad.
Uanset, stadig en relavant feature, hvis et produkt - som eksempel - bare skal præsenteres som en pitch, eller andet.
Kender du ikke The Future Group, er det et Interactive Mixed Reality firma, der beskæftiger sig med “photorealistic mixed reality broadcasts”.
Læs mere om dem her, hvor det fremgår at de bor så langt væk som i Oslo.
The Future Group er sammen med FremantleMedia på vej med et “game format”, der hedder “Lost in Time”, der - som vi læser det - stadig er på vej mod et TV, i nærheden.
Formatet har haft premiere på TV Norge.
Ross Video er specialister i virtuelle virkeligheder, konkret i hardwaren der får den virtuelle virkelighed til at fungere, suppleret af software, der kan tale med 3. part.
Frontier softwaren er i den forbindelse stadig så ny at den end ikke er omtalt på deres site, som du finder her, hvorfor vi gætter på at de to selskaber har besluttet sig for at vise det hele fram på IBC2017.
Her lige en BTS vi faldt over.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?