Forsiden > News > Amerikanerne måler nu seere på lyden

Amerikanerne måler nu seere på lyden

fredag 15. januar 2016, af Tom Dissing

Der er naturligvis ingen tal her i landet, endnu.
Men der har været snak om at indføre et lignende system, som det der nu fungerer i USA.
I princippet det samme system som TV Meter, der måler som det plejer.
Der er blot blevet tilføjet en lille detalje, nemlig en mikrofon, der måler på lyden, og hele tiden tjekker op hvad lyden må korrenspondere til.
Bevares.
Det er helt sikkert mere teknisk, blandt andet fordi de mange streamtjenester jo ikke sender på bestemte tidspunkter.
Deres “lyd” er til gengæld kendte og “i computeren”, hvorfor de første “beta” målinger nu er ude og offentligt kendte.
Tallene er blevet sluppet af NBCs Alan Wurtzel, der er højt nok placeret i NBC Universal til at der ingen tvivl kan herske om at det nu er muligt at måle streamerne, og - pænt præcist - sige hvor mange der rent faktisk kigger med, og på hvilket tidspunkter. ( han vurderer at systemet er 3-5 procent upræcist i beta perioden, red. )
Detaljen er som bekendt at det fortsat er uklart hvor mange seere de konventionelle broadcastere taber/har tabt til streamerne, ganske som det - ydermere - er endnu mere ukendt hvor mange seere Netflix for eksempel har til “Jessica Jones”.
Disse tal er bare ikke længere ukendte.
Første “pænt sikre” måling - der baserer sig på 15.000 brugere og deres adfærd, målt af Symphony, skulle kunne “bevise” at “Jessica Jones” er blandt de mest sete serier hos Netflix.
Målt på lyd - alene - da Netflix jo netop ikke oplyser hvor mange der ser deres serier, skulle serien have haft 4,8 millioner seere i september, oktober, november og december.
Tallet dækker “kun” de 18 til 49 årige, hvilket er den såkaldte kommercielt interessante gruppe.
I princippet ikke relevant, da der jo ikke er reklamer på Netflix.
Omvendt så kiggede denne gruppe jo netop på Netflix i stedet for at se reklamerne hos broadcasterne i de brugte 13 timer de brugte på at se denne serie.
Næstmest sete serie er “Master of None” der havde 3,9 millioner seere i samme målgruppe. “Narcos”, der også hitter havde 3,2 millioner seere hvilket understreger at streamerne er endog særdeles brugte.
Og at de nu er begyndt at koste broadcasterne millioner af af tabte reklamekroner.
Det er naturligvis “umuligt” at oversætte disse tal til det danske TV marked.
Men nu hvor der allerede her i 2016 skulle blive indført et lignende tiltag som TNS Gallup står bag, vil vores lokale TV Meter altså også - snart - kunne måle hvor meget seerne streamer.
Tilbage i USA er tallene stadig både beta og “meget usikre”. ( 3-5 procent usikre, red. )
Dog ikke mere end de også har målt på Amazons “Man in the High Castle”, der havde 2,1 millioner 18 - 49 årige seere i den periode hvor “Jessica Jones” havde 4,8 millioner seere.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?