Forsiden > Ny teknik > Apple introducerer VR i Final Cut Pro X og Motion 5

Apple introducerer VR i Final Cut Pro X og Motion 5

Lige om snart

mandag 30. oktober 2017, af Tom Dissing

Det var så i fredags at Apple viste de nye - kommende - nyheder i Final Cut Pro X og Motion 5 frem.
Og selv om at de ikke kan undre, ligner nyhederne rigtigt meget dem som en konkurrent viste frem ugen før.
Fokus er i hvert fald det samme, nemlig VR og dermed en fremtid med 360 grader, og endnu mere fart på at få de fine - færdige - produktioner videre i systemet.
Den næste version, der ikke har fået en helt præcis frigivelses dato, men som skulle komme “sidst på året”, er det til trods ganske spændende.
Den heftige fokus på VR er nemlig ret heldig, nu hvor vi har fået bekræftet at HDR bliver en integreret workflowet, i opdateringen.
Vi har kigget lidt rundt på Internet, for at finde ud af, hvilke nyheder du kan se frem til, og hvad de kunne komme til at betyde.
Først og fremmest kommer der “nye colour tools”, der bliver suppleret med nye “VR features”, der blandt andet inkluderer en række nye “spherical” tools, der vel bedst kan oversættes til “kugle” redskaber.
De har tidligere kunne findes som add-ons, og egentligt integrerede features.
Nu bliver de blot opdateret heftigt, og integreret så du ikke længere behøves forholde dig til om det materiale du har på maskinen er VR eller ej.
Det klarer Final Cut for dig.
Desuden er VR delen “opdateret” så den er “målrettet editorer” og ikke “kun” til motion graphics folket.
Om det så betyder at redigerings folket kan forstå hvad VR er, er en anden historie.
Detaljen som konkurrenterne jo også har bemærket er at VR er godt igang med at blive populært.
Henne i virkeligheden, er der nu daglige nyheder på Facebook i VR, blandt andet leveret af New York Times, der sender deres rapportere ud i verden med et VR kamera.
Ganske interessant kommer de som regel hjem med noget der er ret sjovt.
Uden at vide det, gætter vi på at det i øjeblikket ikke er muligt at redigere VR i Final Cut, hvilket denne kommende opdatering må formodes at råde bod på.
Altså uden heftige plugs, der nu kunne tænkes at blive lidt mindre nødvendige.
Udviklingen har - oplagt nok - betydet at Final Cut skulle/skal opdateres heftigt.
Tidligere har softwaren jo - eksklusivt - været til “2D” og “firkantet video”.
Nu bliver der så ellers opdateret til at “kunne se rundt”.
VR er med andre ord potentielt pænt krævende, selv for Final Cut X.
Som du kan fornemme på “billed rapporten” sker der derfor også ting med timelines og andet, der blandt andet forholder sig til om optagelserne er “flade” ( 2D ) eller spheriske (3D ).
Og selv om at det ikke er verdens største nyhed, ser det ud til at Final Cut X vil kunne “re- orientere” VR når det importeres i timelinen.
Måske endda både horisontalt og vertikalt.
I bedste stil bliver det muligt at se - og redigere - i VR, hvilket kræver en “VR headset viewer”.
Denne må være en af de helt store nyheder i den kommende opdatering.
Apple skulle i følge visse rygter have valgt at blive venner med HTC Vive, i den forbindelse.
Om det så ender med at blive det eneste VR headset der virker, finder du ud af senere.
Ganske som du også kan se frem til at finde ud af om eksisterende - plug in baserede - løsninger, som Oculus DK2 VR headset med et Dashwood Cinema Solutions plug, nu bliver “obsolete”.
Nu hvor en god del af VR arbejdet flyttes over til Final Cut, har du gættet det.
Motion står derfor også foran en større opdatering.
Blandt de features der er sluppet er en række muligheder for at kunne “animate in spherical video environments”.
Grundliggende bliver de “kugle muligheder” du får med den kommende opdatering af Final Cut X overført til den næste version af Motion 5, der snart vil kunne en masse, der rent faktisk er spændende.
At der også bliver opdateret på 2D objekt delen, er omvendt en bonus andre kan hygge med, hvis de ikke lige er igang med at rode med text eller particler i “3D space inside a sphere of video”.
Effekter i Motion, kendes som bekendt som filtre, der nu kan tilføres “direkte” til “spheres of video”, der vel sagtens bedst kan oversættes til 360 graders video.
I stedet for plugins, betyder det at disse “filtre” rent faktisk både kan bruges på 2D og 3D objekter.
Fordelen ved sådanne filtre, i stedet for “plugins” kan ende med at betyde at det reelt vil være muligt at (motion) redigere selv i post arbejdet, da det jo netop er filtre der kan “ændres/opdateres” helt frem til endeligt output.
Og i princippet til efter, da produktnavne og andet jo har det med at blive opdateret.
Dermed kunne noget tyde på at Motion 5 wizards skal til at ændre måden de arbejder på i denne pakke, hvilket jo reelt også gætter når de - eller deres kollegaer - arbejder i Final Cut Pro X.
Altså når opdateringen kommer.
Vi gætter på - nu hvor ingen nævner det - at HDR følger med hele vejen rundt i systemet.
Og at der derfor er fuld support for UHD og HDR, suppleret med HLG ( der heller ikke bliver omtalt som en nyhed ) i opdateringen.
Og nu hvor VR reelt er nået til v 2.0, er der altså en masse at glæde sig til, ganske som det må være på tide at kunder der ikke lige skal have produceret et par TV indslag, skal varmes op til også at turde satse på 360 grader på nye og sjove måder.
Vi gætter i den forbindelse på at allerede eksisterende kunder bare kan opdatere når opdateringen koster.
Andre kan investere de 300 dollar det koster at få fingre i Final Cut Pro X og de 50 dollar Motion 5 koster i Mac App Store.
Her lidt klip og fortolkninger af hvad opdateringen betyder/indeholder.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?