Forsiden > Ny teknik > Apple satser hårdt på AR

Apple satser hårdt på AR

Udviklerne jubler

onsdag 7. juni 2017, af Tom Dissing

Alle taler som bekendt om VR.
Det hele skal jo helst være i mindst 360 grader, og gerne lidt interaktivt.
Det er som bekendt stadig lidt svært at gøre live, da hele 360 begrebet ikke rigtigt er andet end små actioncams, der kan streame i en træls kvalitet, eller meget dyre og komplekse “multi-kamera” set ups, hvor der enten er monteret 6 REDS eller ligeså mange GoPros eller hvor et eller flere af de - meget dyre - Nokia kameraer er ude og løbe.
Fælles for de fleste af disse set ups, er at der bliver streamet til de sociale medier, eller noget tilsvarende, og at der er 5-25 der kigger med.
Nu vælger Apple så at gå hårdt efter det som de kalder for AR.
Og til forskel fra VR eller 360 grader kræver AR faktisk en masse computer, og software.
Så det viste de ferm på deres netop afholdte WWDC, hvor Apple - mere eller mindre - overraskede alle med fuld support til den såkaldte Unreal Engine 4.
Den korte forklaring på hvad det betyder er at Unreal Engine 4 kan bruges som arbejdsredskab på de nye ( og pænt kraftige ) macs.
Noget der naturligvis også gælder for den kommende 8-10 og 18 -Core iMac Prod, der kommer lige op til jul.
Uanset hestekræfter, kan det nu lade sig gøre at skabe fulde - og meget komplekse - 3D universer, der kan tilgås med en mobiltelefon.
Og da Apple har “adgang til” 100 millioner af dem, er AR pludselig gået fra at være det der en sjælden gang imellem kan opleves som et “helt specielt tiltag” på TV, nu er blevet “hverdag” for 100 millioner brugere af apple telefoner.
Altså når indholdet begynder at komme.
For at få sat Unreal Engine 4 i perspektiv, så findes de fleste blockbuster spillefilm jo idag som spil også.
Derfor findes de fleste flyvere og andet - fra Stjernekrigen som eksempel - som 3D modeller.
Og nu hvor det “pludseligt” er muligt at rendere i “realtid” på en kraftig computer - læs: snart iMac og lidt senere iMac Pro - kan der altså renderes hele Stjernekrigs landskaber, som Apple mobil telefoner kan læse og forstå, allerede med “det samme”.
Altså når indholdet kommer.
Se nederst hvor Apple på deres WWDC havde gang i hele to produktioner, der helt - eller delvist - blev produceret live, hvilket er sket tidligere i andre sammenhænge.
Igen i samarbejde med ILM.
Og netop nu hvor AR kræver en masse computer og en bunke kreative, samtidig med at netop computer grafik tunge ting, har vist sig at være en strålende forretning, i form af solgte antal spil, kunne AR, suppleret med en masse Apple hardware, let vise sig at blive en helt ny “fødekæde” for den kreative branche, verden over.
Samtidig med at Apple igen kan få solgt nogle computere.
Det som Apple demonstrerede var i den forbindelse en AR Unreal Engine på iOS, hvilekt reelt betyder at den allerede fungerer.
Og i stedet for at den enkelte bruger skal løbe rundt med briller og vælte ind i ting og sager, kan den enkelte blot bruge mobilen, lidt med Pokemon, til at opleve den AR, der nu er en realitet ( næsten ).
Se vidoerne herunder og konstater, at 100 millioner iPhones og iPads, er et pænt spændende marked, der blot venter på at du har været lidt kreativ.
Rent teknisk, er der dog et lille stykke vej endnu, som vi forstår det.
Et såkaldt ARKit transformer nemlig en iPhone eller en iPad om til en enhed der kan “kigge ind i en AR verden” via et “vindue/skærmen” ind i en verden.
For at kunne gøre det, skal en masse ting fungere.
Der er bunker af “positional tracking”, gps og lidt til.
Og uden at vi ved det med sikkerhed, skulle det ikke undre os det mindste hvis det betyder at det kun er næste generation af telefoner og iPads der dur.
Apple havde uanset dette inviteret Alasdair Coull, Creative Director of Wingnut AR, til at fortælle lidt om hans visioner.
Visioner han viste frem på den “nye iPad Pro” ( vi gætter på den der blev frigivet kort efter, red. ).
På denne var en AR engine som instruktør Peter Jackson havde “designet” der “kørte” på en “Unreal Engine 4”, hvor den enkelte bruger pludselig var en del af en “spaceship battle scene”, der - som det igen fremgår af videoen herunder - fik en del til at tabe kæben.
Fordelene ved netop Unreal Engine er at den kan hjælpe til at få ellers umulige detaljer til at se - lidt mere - realistiske ud.
Og da det netop er denne engine der er i “Lineage 2: Revolution”, der er et “open-world MMORPG” der har tjent 176 millioner dollars på et par måneder, er det klart at det næste er Apple AR, der bare lige kræver lidt ting og sager.
Interesserede kan læse meget mere på GitHub, hvor du - via login - kan få fingre “Unreal Engine 4s support for ARKit”, så det er muligt - allerede nu at se om dine ideer til et “telefonspil” er gode nok.
Apple har dog ikke droppet VR i den forbindelse.
VR on Mac, powered by Metal 2 og Valves SteamVR, demonstreret med et HTC Vive headset, afviklet på en af de nye iMacs, ser ud til at understrege at også VR er en del af fremtiden.
Så meget at Apple havde fået John Knoll, Chief Creative Officer at ILM and Rogue One visual effects supervisor, forbi for at fortælle lidt om ILM, og en real-time Star Wars scene, der afvikles på planeten Mustafar.
Det hele kørte problemfrit, og blev såmænd skabt i realtid i en Unreal Editor, der i VR mode, live - på den der iMac - fik tingene til at spille.
Her er det naturligvis en fordel af alle elementer eksisterer i lækker 3D.
Her lidt video om emnet.
Det er pænt sikkert at der i den nære fremtid kommer en del mere om specielt AR, da det jo er hvad Apple ser ud til at have valgt at satse på.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?