Forsiden > Ny teknik > Arri bruger BVE til at vise lille monster frem

Arri bruger BVE til at vise lille monster frem

tirsdag 24. februar 2015, af Tom Dissing

Næste gang din instruktør eller producer siger at kameraet lissom skal flyve, kan du - snart - pointere at der nu findes et kamera der kan lige det hun leder efter, der endda kan levere det samme look, som resten af produktionen, der sikkert er forestået på et Alexa.
Dette slet og ret fordi Arri netop har annonceret deres nyes Mini, der ikke kun er lille.
Det hedder såmænd også Arri Alexa Mini, hvilket betyder at du nu kan køre fra 0.75-200 fps i uncompressed ARRIRAW 2.8K eller i ProRes 3.2K.
Bedst af alt er det udstyret med en 4:3 sensor, der betyder at du problemfrit kan integrere denne produktion i både 16:9 og i 2,39:1 produktioner, alt efter om du optager med 1,33 eller 2,0 anamorfiske optikker.
For dem der ikke har brug for hele CMOS er det naturligvis muligt blot at bruge 16;9 dele af CMOS.
Bedst af det hele er alt pakket ind i stærk og ultra let carbon, som vi da vist kalder for kewlar/kulfiber herhjemme.
Mount, der er af PL typen, er titanium, der burde betyde at det stadig er muligt at rive i optikken, selv om at det hele er blevet ret småt.
Som du kan se på billederne er der ingen søger eller EVF på dette kamera.
Arri forelår derfor at du bruger deres MVF-1 multi viewfinder eller en “on-board monitor”, som vi gætter på er en anden løs 5-7 tommers monitor, monteret på flyveren eller cykelstyr, alt efter hvordan kameraet kastes rundt.
Der er ikke rigtigt en vægt ude endnu. ( den er på 2,3 kilo med mount, red. )
Arri siger blot at det er “Light enough to be comfortably held at arms length in a hand rig”, hvilket kunne betyde at det vejer et kilo eller 2, uden andet.
Så skal der lige et batteri og en optik på det.
Og så kravler det jo hurtigt op på 3-4 kilo, hvilket stadig er let, men altså ikke til anorektikere, eller folk med små arme, da Gimbals eller Movien jo også vejer lidt.
Kameraet kan optage “upside-down” og i “portrait mode”, så billeder kan klistres sammen senere ( for eksempel kan 2 optagelser - eller flere - på højkant jo ligges ved siden af hinanden i post, hvilket burde give en højere opløsning på det enkelte billede. Specielt relevant hvis der ikke optages med anamorf glas, red. ).
Det skulle blive muligt at skifte mount ud med B4 eller EF mounts. Som vi forstår det kræver det dog en tur på et Arri certificeret værksted.
I hvert fald indtil der er totalt styr på det hele.
4:3 sensoren, og det indbyggede “de-squeeze mode” betyder at dette hus er målrettet high end produktion.
Noget der understreges af at det kun kan optage på “CFast 2.0 cards”, hvilket plejer at betyde at der skal være flere kort i maskinen for at den kan optage.
Om det konkret betyder at dette kamera optager på en slags CFast 2.0 Raid, eller om Arri blot mener at det er smart at der er flere kort i maskinen, kan du finde ud af på BVE, der kører i England fra idag, eller måske læse mere om på det minisite Arri har etableret til dette monster.
Find sitet her.
Ganske morsomt er Codex med inde over dette kamera.
Dette forstået sådan at deres nyeste optager allerede spiller med op til fire optagere, så der allerede i første optagelse kan laves en eller flere såkaldte 360° plate shots, eller som det blevet brugt i et par nyere film, meget brede baggrunde, eller højere opløsning, med flere kameraer der samles/zoomes ned til til et billede i post.
Der er indbygget en lens motor controller, så alle (/ de fleste ) “active lens motors” kan forbindes direkte til nyheden.
Noget der betyder at det er muligt at optage Arri Lens Data, suppleret med “Wi-Fi connectivity”, der betyder at instruktøren kan imponere nede i make uppen, mens han råber action og starter optagelsen fra mobilen.
Der skulle være indbygget en række “motorized internal ND filters”, der må formodes at betyde at det kan skrues ned for kameraets ( forventede ) 800ISO følsomhed, med en knap.
Alt i alt ligner nyheden Arris svar på løsningen til alverdens brushless gimbals, multicopters og andet gejl, der giver sjovere og federe billeder.
Der er real-time 4K UHD ud og så er Minien udstyret med en ALEV III sensor.
Som du måske har bemærket skriver Arri intet om shutter, hvilket kunne betyde at denne nu er elektronisk.
Noget der kunne give problemer i visse sammenhænge, men som omvendt gør det lettere at optage i andre hastigheder end 24fps.
Se kameraet på British Video Expo (BVE) fra idag og frem til den 26, hvor du også kan få forklaret at der altså er tale om en 4:3 CMOS, der blot bliver tilbudt som en 16:9 sensor indtil SUP2.0 ( senere i 2015)( altså en del senere end selve frigivelsen, red. )

The Balloonist - Behind The Scenes from Freefly on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?