Forsiden > News > BBC mister de unge seere

BBC mister de unge seere

tirsdag 23. august 2016, af Tom Dissing

Herhjemme, hvor et større antal medier i pænt lang tid har pointeret at de synes at det er på sin plads at DR bliver beskåret kraftigt. I særdeleshed, der hvor de unge er, der hvor der er mange seere og naturligvis også der hvor der er mange lyttere.
Er det så småt ved at gå op for resten af verden, at de unge seere ikke er nær så dumme som de selvsamme medier går og tror.
Nye tal viser at BBC - hovedkanalen og de andre TV kanaler - på noget der ligner nærmest ingen tid har mistet over 20 procent af deres unge seere siden BBC3, “blev smidt over på internet af politikerne”.
Og gangske morsomt kan The guardian ydermere konstatere at de unge, ikke har valgt alternativer til det fine BBC3.
Alternativer som ITV2 og E4 der er de “direkte konkurrenter” til BBC har naturligvis oplevet at få flere unge seere.
Men dog blot en marginal del af de 750.000 16 til 34 årige seere, der siden marts måned totalt har droppet BBC.
Bevares de ser stadig BBC3, men det betyder altså at de ignorerer alt det som politikerne havde håbet på at de straks ville overgå til at kigge på.
BBC3s konkurrenter har ydermere “kun” vundet deres seere med hvad der er svært at se som andet end pænt elendige indkøb, der er købt i containere, fulde af bånd eller harddiske.
ITV2 oplever således at formater som “Family Guy” og “American Dad” har fået flere seere, ganske som “Love Island” også har fået seere.
E4 der er marginalt mere vovet, har fået nye - unge - seere til “The Big Bang Theory” og serier som “Brooklyn Nine Nine” og “Tattoo Fixers”.
BBC har totalt - på flow siden - mistet otte procent af seerne, hvilket måske ikke lyder af meget.
Men da det er sket siden marts, er det vist pænt vildt.
Bag tallene står størrelsen Thinkbox, der er en såkaldt “TV marketing body”, som ITV, Sky, Channel 4 og UKTV ejer.
Deres håb var naturligvis at alt ville ændre sig når politikerne fik smidt den succesfulde BBC3 over på Internet, hvor forventningen var at kanalen ville dø på kort tid.
Intet kunne være mere forkert.
De 16 til 34 årige har taget kanalen til sig.
Og omvendt nu hvor 18 procent af dem i denne aldersgruppe der tidligere brugte BBC, overhovedet. ( de 20 procent er på “hele den unge målgruppe” formodentligt op til 50 år, red. )
Nu hel har droppet størrelsen har de - stort set - også droppet flow TV.
Og ser i stedet BBC3, på nettet.
I den forbindelse står de unge foran lidt af en udfordring.
En god del af BBC3 kiggeriet er nemlig foregået på BBCs iPlayer, der har været gratis indtil videre.
Her fra den 1. september 2016, kommer der fuld licens pris på denne tjeneste også, hvilket - i følge en anden analyse - vil betyde at op imod 70 procent af de nuværende brugere ikke længere ønsker at bruge iPlayer.
Og nu hvor BBC kan fortælle at der blev set 673 millioner serier og programmer i marts til maj i 2015, der i året efter faldt til 656 millioner serier og programmer om måneden, har BBCs iPlayer altså oplevet et mindre tab, da de unge - åbenbart - går direkte ind på BBC3 via en browser og apps.
BBC3s controller Damian Kavanagh forklarer at årsagen til BBC3 succes er at størrelsen tager ”creative risks”, hvilket kan omskrivets til heldige og - absolut ikke heldige - formater der virker, eller slet ikke gør det.
En af de formater/ideer der fungerer er “Thirteen”, der er en serie der handler om kidnapning.
“Thirteen” har været det mest succesrige format på BBC3 og på iPlayer i år, med mere mere end 3 millioner visninger hver måned.
Formatet er dermed mere populært end årets mest sete fodboldkamp, “England vs Wales Euro 2016”, der “kun” havde 2.8 millioner seere.
BBC mener fortsat at BBC3 og størrelsens skift til en online platform er en succes.
Dengang - i marts - da BBC3 stadig var en del af Flow TV fladen, havde kanalen op imod 4 procent af iPlayer afspilningerne.
Det er vokset til 11 procent siden marts.
Matt Hill, der er research and planning director at Thinkbox, der står bag analysen, siger:
-TV is thriving on all screens, but the importance of TV channels on TV sets cannot be overlooked, starter han og fortsætter.
-They remain the first port of call for the majority of people of all ages. The apparent boost that commercial TV has received from BBC3’s disappearance from the schedules underlines this fact – a strategy that is in stark contrast to the imminent arrival of Viceland on commercial TV, slutter han.
Her lige en promo for serien, der reelt startede før BBC3 flyttede over på nettet.
Som kun fortsatte der.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?