Forsiden > News > Broadcastere der handler sammen

Broadcastere der handler sammen

fredag 12. august 2016, af Tom Dissing

Sky & Channel 4, har netop meldt sig ind i gruppen af broadcastere der har erkendt at rettigheder bliver dyrere, hvorfor det ikke længere er nok bare at betale hvad det koster.
Der skal være en plan bag investeringen.
Og nu hvor Sky & Channel 4 netop er gået ind i The RightsXchange Limite (TRX), der er en slags “pulje de er sammen om”, får de pludselig mulighed for at købe lidt mere.
Indtil videre har de “bare” placeret 5.2 millioner pund i denne pulje, men planen ser ud til at være langt heftigere investeringer.
Når to broadcastere, der ellers er konkurrenter, går sammen på denne måde, er det oplagt nok fordi de så kan købe rettigheder foran andre, og dermed få fat i indhold andre ellers kunne tænke at købe for næsen af dem.
TRX kan dog også bruges den anden vej.
Når du først er inde, er det nemlig også muligt at sælge indhold til andre broadcastere i dette “eksklusive selskab”.
Indtil videre er der op imod 5000 timers indhold i TRX, der kan købes.
Det lave antal timer, handler om at asien ikke helt er med på denne form for “samhandel”.
Omvendt er de mange timer et klart billede på at engelsktalende TV er blevet så dyrt i forhold til rettigheder, at selv store broadcastere nu er nødt til at gå sammen om at indkøbe.
I bedste stil foregår alt ydermere online, så indkøbere ikke længere behøves at tage til de mange TV messer, der helt sikkert er hyggelige, men som altså koster en hulens mange penge at deltage i.
Så meget at det ikke altid kan betale sig at sende de mange mennesker afsted, der tidligere skulle en tur til for eksempel Cannes.
Blandt de store aktører i TRX finder den interesserede Sky Vision, Discovery Communications, All3Media International, Hat Trick International og Sesame Workshop.
Og nu hvor Sky ( der ikke er samme selskab som Sky Vision, red. ) og Channel 4 netop har investeret i Dial Square 86 Limited, som RDF Media founders og Zodiak Media executives, David og Matthew Frank står bag, er Sky & Channel 4 nu også partnere, kunder og leverandører til TRX “samarbejdet”.
David Frank, CEO Dial Square 86 Limited og Chairman for TRX siger:
-We are absolutely delighted that two of the UK’s leading content players with such reputations for innovation and excellence have decided to back what we are doing. There is real momentum behind TRX now and we’re excited about launching a truly global product that can make programme distribution faster and easier while opening up the TV rights market to previously disenfranchised buyers and delivering extra value to rights holders, slutter han.
Grundideen i TRX startede med at handle om at en gruppe - typisk broadcastere - kunne gå sammen om at investere i rettigheder - i princippet - foran andre, der ikke kunne løfte kapitalen alene.
Størrelsen har som pointeret senere vokset sig til en global størrelse, der nu handler på tværs af alle kontinenter.
Her i landet, er blandt andet ( kun ?) DR med i et lignende nordisk PBS TV samarbejde, mens EBU, som både TV2 og DR er med i, udelukkende/primært kigger på de tekniske aspekter af broadcast.
Som vi forstår det har TRX været forbi blandt andet ATF i Singapore, NAPTE i Miami, Rio Content Market, MipTV og mange andre steder alene i foråret 2016.
Planen skulle være mindst lige så omfattende i efteråret, startende med Content Asia i september.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?