Forsiden > News > Broadcasterne overhales af markedet

Broadcasterne overhales af markedet

Salget af 4K skræme er eksploderet

onsdag 8. marts 2017, af Tom Dissing

USAs største forbruger analyse størrelse, IHS, har netop kigget på hvad der skete i Q4, i forhold til salg af 4K skærme.
Og resultatet er intet mindre end overraskende.
Salget af 4K/UHD skærme er nemlig gået væsentligt bedre end forventet.
Noget som danske BVE også tidligere har antydet.
De globale tal, ser dog ud til at understrege at forbrugerne er parate til en højere opløsning end 720P, der heller ikke var nok i 2014, hvor hele 17 1080I kanaler havde gjort deres entre her i landet.
I disse dage er det så UHD kanalerne, både i form af flow TV kanaler, men mere udtalt i form af stream tjenester der tilbyder UHD i HDR og mere.
IHS Markit, der udfærdigere globale analyser af alt fra trends til egentligt salg af forbrugsvarer, lover i den forbindelse at trenden for 2017 i den grad er UHD.
Vurderingen fra Paul Gray, der er principal analyst for consumer devices vurderer ydermere at forbrugerne snart er parate til at “tage de steder hen”, hvor der er UHD.
Underforstået at 720P virkeligt ikke længere er nok på et 75 tommers OLED TV fredag aften.
Kjolerne eller de optrædende skal have lov at skinne igennem.
Og det gør de ikke længere “nok” i 720.
Igen.
Broadcasterne ser ud til at være af en anden overbevisning, hvorfor der - formodentligt - ikke kommer til at ske meget på dette område, indtil nok forbrugere har forladt flow TV.
Og nu hvor der fortsat er 1,5 millioner der kigger med, når TV2 sender “Badehotellet”, er der ingen fare for at seerne er på vej væk.
Tilbage på det globale marked for UHD TV, voksede dette marked i følge IHS voldsomt.
Der er ikke konkrete antal, men omkring 56 procent af alle såkaldte “large-sized shipments køb” i Kina i hele 2016 var +40tommers ( hovedsageligt ) UHD TV.
53 procent af ( cirka ) alt salg i Japan var UHD, mens 43 procent af alt salg, med de sædvanlige forbehold, i USA var UHD TV.
Et antal vi også her i Vesteuropa er oppe på.
4 ud af 10 TV købt i 2016 var altså UHD, i UE.
Tallet for sidste kvartal, gik dog absolut amok.
Så meget at IHS Markit vurderer at Q4 var det såkaldte “tipping point”, hvor Kina kom op på at 66 procent af TV produceret der, var UHD, hvilket betød at op imod 50 procent af alle solgte TV i Q4 i USA var UHD.
Salget kom op på 61 procent i Japan, mens vi her i Europa endte på et UHD salg der ligner 52 procent.
Selv “mindre udviklede markeder” som Østeuropa nåede op på 35 procent UHD salgm, mens Asia-Pacific solgte 26 procent UHD TV.
Latinamerika endte på 29 procent, mens Mellemøsten nåede 23 procent af dette marked.
Paul Gray siger:
-It is an incredible acceleration of 4K TV uptake, starter han og fortsætter.
-There was some tailwind as 32” LCD panels are in very tight supply and therefore there was a concentration effect. However, it is clear that a tipping point has been reached where it will soon be unthinkable that large screen TV sets will not have 4K resolution, slutter han.
Så mangler vi bare at broadcasterne begynder at forholde sig til den nye virkelighed.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?