Forsiden > Ny teknik > C700 ligner lidt et Hollywood hit

C700 ligner lidt et Hollywood hit

Og ingen problemer med at skaffe en Codex optager til ASC Clubhouse dag

tirsdag 8. november 2016, af Tom Dissing

Canon har netop vist deres nyeste C700 kamera frem, der såmænd også kunne opleves MonitorExpo2016.
Forskellen er bare at den (?) eneste Codex optager, der kan optage CanonRAW var i USA for at optage “The Calling”, mens der var MonitorExpo2016.
Så herhjemme fik vi ikke lov til at opleve optageren, der faktisk kunne flytte markedsandele i USA.
Konkret i Hollywood, hvor Alexar stadig styrer filmbyen.
Der har været en smule Panasonic VariCam igang, der har været lidt RED, men der er ingen over eller ved siden af Arri i Hollywood.
Og nu med endnu et 4x3 Anamorfisk camera fra denne producent, skulle man tro at Canon ingen chancer har, med deres C700.
Et kamera der sågar slippes uden global shutter, til at starte med.
Et hurtigt kig på “The Calling” fortæller dog en anden historie.
Det look som Canons C700 kan levere, er nemlig så tilpas spændende og “Canon agtig” at det faktisk er et relevant kamera fra starten af.
Farvetoner, gradueringer og ikke mindst realisme, er øjeblikkeligt på Arri Alexa niveau, ganske som det ser ud til at en del af de farve udfordringer - for eksempel - Sony har, ikke er et problem for Canon.
Det eneste der - ikke - findes i de nye C700 er de korn, der nærmest altid opleves med Alexaer.
Et look der nærmest er “defacto” film agtigt.
Altså indtil du ser det nye Canon.
Kameraet, der “er på markedet”, men ikke rigtigt eksisterer endnu, er i den forbindelse netop blevet vist frem på en såkaldt ASC Clubhouse dag i Hollywood, hvor en flok ASC drenge og piger kiggede med.
Og selv om at man ikke skal ligge noget som helst i munden på disse DoPer, kan der ingen tvivl herske om at de ikke var “direkte afvisende” overfor det nye C700.
Ganske morsomt var det præcist fem år tidligere Canons Elliot Peck, der er Senior Vice President og General Manager of the Imaging Technology and Communications Group, Chairmain og CEO of Information and Technology Services, der viste Canons C300 frem, ganske som det også var ham der viste Canons C500 frem på NAB2012.
Og selv om at det ikke kan overraske mente Elliot Peck at det nye C700 netop er resultatet af at Canon har lyttet til filmfolket i Hollywood.
Derfor er kameraet som eksempel et 6.4 micron photosite kamera, hvilket gør det ganske lysfølsomt, og forresten til et 4.5K RAW, der kan croppe ned til 4K, hvis relevant.
Det er født med 15 blænders “garanteret” dynamic range og “indbygget” HDR.
Er der behov for at optage anamorfisk er der ligeledes indbygget anamorphic de-squeeze i 2x og i 1.3x, hvilket betyder at du kan se hvad du laver, direkte ud af kamerae.
C700 GSPL, der - forresten - er den der er relevant i Hollywood, er deres global shutter version af C700.
Den kommer til foråret, og vil “kun” kunne levere 14 blænders dynamic range.
Det vi ikke oplevede på MonitorExpo2016, var deres Codex CDX-36150, der er resultatet af Codex og Canons samarbejde om en optager der er født i størrelse til C700.
Den er født til at blive monteret i stedet for batteriet, der monteres bag på CDX-36150.
Med CDX-36150 på plads, overgår kameraet til at optage RAW i 12-bit i 4K eller 4.5K uncompressed.
Og så kan der pludseligt optages i op til 120fps 4K eller 2K ProRes i op til 240fps.
Der optages ydermere i Canon Log 2 eller 3 og ACES 1.0 såvel som Canon IDT.
Vælges der at optage uden Codex optager kameraet i 4K ProRes eller XF-AVC i op til 59.94 i 4K 10-bit, på CFast.
Og jo, der er indbygget Dual Pixel CMOS AF, så alle Canons AF optikker stiller skarpt som DSLR folket kender det.
Som vi forstår det, er det muligt at se HDR direkte ud af kameraet.
Og da Canons egen DP-V2420, kan vise HDR i 4K, i den samme kvalitet som du også kunne kende som en Dolby Vision mastering monitor/SMPTE ST 2084 der kan vise Hybrid Log-Gamma (HLB) broadcast HDR ( der fortsat kun er “foreslået” som standard til SMPTE)
Kameraet er - som udgangspunkt - et 800ISO kamera, der i følge folkene bag “The Calling” let kunne rates som et 2000ISO kamera, hvilket placerer det midt imellem Alexas 800ISO og Sony Slog3s 3200 ISO.
Priserne i USA, der ikke er de samme her i landet er estimerede 35.000 dollars for den “almindelige” version og 38.000 for global shutter versionen, der burde være den som Hollywood går efter.
Lidt specs er:
4622 x 2496 (11.54MP) hvoraf 4096 x 2160 er garanteret effektive.
C700 GS PL har et færre antal pixels, konkret 4374 x 2496 (10.92 MP), hvoraf de 4096 x 2160 er garanteret effektive.
Kameraet kan opereres fra 160 til 25.600 ISO.
Der er indbyggede ND Filtre, der spiser 2, 4, 5, 8, 10 blænder ( eller ingen).
OLED View Finder EVF-V70, der ikke følger med kamerahuset er en 1080P HD søger.
Der optages på CFast kort i XF-AVC eller ProRes, RAW på Codex.
FPS er:
XF-AVC 4096 x 2160 / 3840 x 2160 4:2:2 10-bit i maks 60 fps
XF-AVC 2048 X 1080 / 1920 X 1080 4:2:2 10-bit i maks 120 fps
XF-AVC 2048 x 1080 / 1920 x 1080 4:4:4 10-bit og 12-bit i maks 60 fps
ProRes 422 HQ 4096 x 2160 / 3840 x 2160 10-bit i maks 30 fps
ProRes 422 HQ 2048 x 1080 / 1920 x 1080 10-bit i maks 60 fps
ProRes 444 2048 x 1080 / 1920 x 1080 12-bit i maks 60 fps
Raw eller ProRes på Codex
4k raw 4096 x 2160 12-bit i maks 120 fps
4.5k raw 4512 x 2376 12-bit i maks 100 fps
ProRes 422 4096 x 2160 / 3840 x 2160 10-bit i maks 60 fps
ProRes 422 og ProRes 422 HQ 2048 x 1080 / 1920 x 1080 10-bit i maks 240 fps
ProRes 444 og ProRes 444 XQ 2048 x 1080 / 1920 x 1080 12-bit i maks 60 fps
Der er support for Canon Log 3 / Canon Log 2 / Canon Log / Wide DR.
Color Space er Cinema Gamut / BT.2020 / DCI-P3 / BT.709
Kan optage i følgende LUTs:
BT.709 / BT.2020 / DCI / ACESproxy / HDR-ST2049
Det er muligt at balancere kameraet fra 2000 Kelvin op til 15,000 Kelvin med muligeheden for at hjælpe med minus 20CC til + 20CC.
Her “The Calling” som mange finder ret heldig i Hollywood.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?