Forsiden > Mediepolitik > Canadas regering garanterer frit TV kanalvalg

Canadas regering garanterer frit TV kanalvalg

onsdag 1 april 2015, af Tom Dissing

Mens vi her i landet har en stadig mere udtalt “ikke tvang” der via “frie valg” tilbyder forbrugerne påtvunget adgang til en utal af lokale og såkaldte nabolands -TV kanaler, tager de nu anderledes fat i Canada.
Her har de - ganske som herhjemme - også haft regler om at alle husstande skulle have adgang til - mod eller med deres vilje til en række kanaler.
Detaljen i Canada er bare at der jo - blandt andet - tales to sprog, hvilket har betydet at en række husstande er blevet “tvunget til” at købe sig adgang til versionerede sprogversioner af kanaler der reelt ikke er relevante for dem.
Bare ikke mere.
Regeringen der har nemlig netop besluttet at den enkelte husstand skal kunne nøjes med at købe sig adgang til det de kalder for “a skinny basic”, uanset om dette sker via kabel, antenne eller Internet.
Og da prisen er begrænset til 25 canadiske dollars om måneden ( der står i 5,48 kroner, red. ), kunne fremtiden se hård ud for de mange TV kanaler i dette land, der har overlevet fordi de er blevet “påtvunget” alle fordi en lille gruppe - for eksempel sports interesserede - gerne ville have rene fodbold kanaler, eller andet.
CRTC (Canadian Radio-television and Telecommunications Commission ) chair Jean-Pierre Blais, siger:
-Todays decision reflects what we have heard from Canadians. More and more Canadians are watching the content they want when they want and on the multiple devices they choose, starter han og fortsætter.
-By March 2016 Canadians will have access to an entry level television service that costs no more than $25 a month, slutter han og løber med et slag fra udviklingen her i landet, hvor hovedparten af landets 2,3 millioner husstande fortsat skal have adgang til, og i de fleste tilfælde ikke har muligheden for at fravælge de mange betalings/abo kanaler/pakker, der tilbydes i området, opgangen eller i hele byen.
En udvikling der herhjemme betyder at “forretningen TV” er vokset til mere end +10 milliarder kroner årligt. Fortsat med udgangspunkt i at politikerne i de tidlige 70ere mente at det var hensigtsmæssigt at “tvinge” befolkningen til at have adgang til de såkaldte nabolandskanaler i sociale boligområder.
Beslutningen i Canada blev mere eller mindre taget sidste forår i forbindelse med Radio-television and Telecommunications Commission (CRTCs->http://www.crtc.gc.ca/eng/home-accueil.htm] “Let’s Talk TV høringer”, hvor det kom frem at mange husstande - ganske som herhjemme - var tvunget til at betale for adgang til mange kanaler, de reelt ikke ønskede at betale for adgang til.
Tiltaget har ydermere fokus på “local news” and “information programs”, hvilket har relevans i dette enorme land.
Herhjemme kunne det i den forbindelse overvejes at inddrage de lokale radio og TV stationer i et sådan tiltag, hvilket kunne give de mange ikke kommercielle radio og TV stationer en fremtid.
Størrelser som Shaw, Bell, MTS, Quebecor og Eastlink, der alle tjener rigtigt mange penge på distribution er alle imod forbrugernes kommende mulighed for at købe mindre, og vurderer alle uden undtagelse at det vil betyde at de enkelte kanaler bliver dyrere for den enkelte husstand.
Ganske som TelCo lobbyen her i landet.
Det har regeringen dog valgt at se stort på, hvorfor alle TelCoer i Canada fra engang i marts/december næste år skal tilbyde en 5-10 kanals løsning, til maksimale 25 Canadiske dollars. ( cirka 130 danske kroner, red. )
Distributørerene vurderer at nedgangen i solgte TV kanaler og fortjeneste i værste fald vil koste 11.000 jobs og over 1 milliard Canadiske Dollars.
Det er forventeligt at vores lokale distributørere vil estimere et lignende tab, hvis de skulle blive tvunget til at begrænse antallet af de kanaler den enkelte husstand bliver “tilbudt” herhjemme.
Jean-Pierre Blais fortsætter.
-I wont say that the results of this decision will mean that every service provider, broadcasting, programming undertaking will survive in this new environment. There may indeed be services that will not survive and there will be job losses, starter han og fortsætter.
-Our view is, in this new environment, which is far more competitive good companies will find ways to innovate, compete and thrive if they are successful, slutter han.
Brad Shaw, CEO of Shaw Communications, der er en af de store Canadiske distributørere og indholdsproducenter, er ikke glad for udviklingen, men siger alligevel:
-We support the Governments direction and the Commissions commitment to maximize choice for Canadians, starter han og fortsætter.
-We are pleased that the Commission has built on the foundation of previous Talk TV decisions to support a bold yet balanced and orderly policy framework that will give Canadians increased choice, while providing producers, broadcasters and distributors more freedom and flexibility to innovate and create the next generation of content experiences for Canadians.
Han fortsætter.
-We commend the leadership of the CRTC Chairman and the opportunity to work with the Commission throughout the Let’s Talk TV process. While this new regulatory environment will not be without challenges, the Commission has provided real opportunities for Shaw to continue delivering the best content experiences possible for our customers and viewers within a healthy, dynamic and competitive environment, slutter han.
Herunder Kulturministerens argumentation for at alle skal betale medielicens i forbindelse med DRs 90års fødselsdag.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?