Forsiden > News > Chromecast og Apple TV slås om OTT og vinder over flow

Chromecast og Apple TV slås om OTT og vinder over flow

tirsdag 17. maj 2016, af Tom Dissing

Danmark ser ud til at være blevet “nummer sidst”, endnu engang.
Forbrugerne her i landet, er stadig mest til flow TV, via den gode gamle fjernbetjening.
Således er der “kun” 27 procent af befolkningen der bruger Apple TV eller Google Chromecast.
Sådan er det ikke i resten af Norden.
Her er forbruget langt større, med Sverige i spidsen, hvor hele 40 procent af seerne nu ser TV som OTT.
Måske endda helt uden TV delen.
Formuleringen er indtil videre at der er tale om “online video”, i et TV landskab, der forandrer sig gevaldigt i disse dage.
Som eksempel er der nu 6,8 millioner nordiske seere til “online video” eller “OTT”.
Bevares, der er fortsat flere der ser konventionelt flow TV.
Husk blot at der også er et par millioner der ser Netflix og HBO Nordic, suppleret af Viaplay, der skulle være på vej til at blive en vaskeægte succes.
Som tidligere er det Svenske Mediavision, der har analyseret.
Og i takt med at de slipper stadig flere analyser, er det stadig sværere at overse at der må være tale om en tendens, der fortæller at det er flow TV, der taber denne kamp.
Mediavision har ydermere målt på forkskellen mellem Apple TV og Google Chromecast, hvilket hænger sammen med at disse to “platforme” er dem der er flest der bruger, hvorfor de - potentielt - kunne tænkes at fylde stadig mere i markedet.
I den forbindelse ser det ud til at Apple TV og Google Chromecast nu står “lige” målt på rå penetration.
Dermed kunne det se ud til at specielt Chromecast har rykket på det sidste, mens Apples TV stadig har det svært.
Formodentligt fordi deres indhold og manglende tilbud på tidligere modeller let kunne tænkes at forvirre forbrugerne.
Som eksempel er det muligt at bruge de nyeste generationer til tjenester som HBO Nordic, der dog ikke fungere på de tidligere generationer.
Udviklingen understreger dog at fra 27 til 40 procent af befolkningerne i Norden nu streamer direkte i deres TV, i stuen, hvilket burde give en række broadcastere en smule sved på panden.
De konkrete tal er 27 procent streamer via Apple TV eller Google Chromecast i Danmark, 31 procent streamer via Apple TV eller Google Chromecast i Finland, 39 procent streamer via Apple TV eller Google Chromecast i Norge, mens 40 procent streamer via Apple TV eller Google Chromecast i Sverige.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?