Forsiden > Ny teknik > Cine Gear Expo 2016

Cine Gear Expo 2016

mandag 30. maj 2016, af Tom Dissing

Hvis du er en smule træt af denne regnvåde mandag, og stadig ikke har fået fingre i en billig flyver til Cine Gear Expo 2016 i LA her fredag og lørdag, den 3. og 4. juni, kunne solen, det nye gear og resten af LA måske friste.
Bevares.
Vejret skulle blive bedre herhjemme.
Men det slår nok ikke det du kunne komme til at opleve i Paramount Studios Hollywood, hvis du kigger forbi i den kommende weekend.
Ideen er som altid at etablere et mini NAB til filmbranchen, hvor der - det til trods - altid bliver sluppet en række produktnyheder, der problemfrit kan bruges i resten af produktionsmiljøet.
Eventet, der - naturligvis - er fuld af filmfolk, der lige har “wrappet”, endnu en blockbuster, byder derfor også på hemmelige og ekstremt hemmelige “major screenings”, en bunke “filmmaker panel discussions” og som pointeret bunker af ny teknik.
Indtil videre er der ikke så meget ude om nyhederne.
Sikkert skulle det dog være at mere end 300 forhandlere kigger forbi.
Og nu hvor film er og bliver - meget tæt på - synonym med Arri, kigger denne producent forbi med “the new documentary-style AMIRA og ALEXA XT”.
Sony lover at friske fremmødte vil kunne se deres ( helt nye ) AXS-R7 “portable memory recorder”, der såmænd kan optage i 4K DCI RAW i op til 120fps. ( kun på F55 ).
Og nu hvor de alligevel har åbnet op for godterne, ser det ud til at Sony mener at det er tid til at flere af deres produkter skal kunne håndtere High Dynamic Range.
Noget tyder på at Sony har et eller flere ( helt nye/ufærdige ) HDR monitorer og andet “4K UHD” gear med.
Blackmagic Design vil gerne have flere til at investere i deres URSA Mini 4.6K, selv om at det fortsat ikke har fået en global shutter.
Igen.
Der findes helt sikkert mange Indie FIlm Folk, der ikke ser den detalje som et probem.
Ikke overraskende har Panasonic derfor valgt at fokusere på deres nyeste, VariCam LT, der ser ud til at være blevet det nye vidunderbarn i klassen.
Canon ser ud til at have fundet sig et marked i omegnen af 50-100.000 ISO, kigger forbi med ME200S-SH, der er et Box kamera, der ikke er tænkt som et af slagsen.
Det fylder intet, kan lave heldige ting i op til noget der ligner 100K ISO, og så har det fået Dual Pixel CMOS AF og en Super 35mm sensor.
Så jo, du kan optage hele filmen med stjerner og bål som eneste lyskilde.
Der er ydermere stadig plads til film.
Således kigger Pro8mm med deres “Super8 50th anniversary edition” kamera, der er et C-mount kamera, der til forveksling ligner det klassiske Beaulieu 4008, der - derfor - kan udstyres med den pænt skarpe Angenieux 8-64mm zoom.
Og alverdens sære 16mm optikker der jo nærmest er født til at få en C-mount på sig.
Kodak, der ser ud til at være færdig med deres chaptor 11 viser deres PIXPRO SP360 4K VR kamera frem, der er tiltænkt det voksende men fortsat forvirrede 360° marked.
Som vi har oplevet det, er det fortsat mere “normalt” at bruge en serie RED cams til sådanne jobs.
Igen.
Kig forbi LA og se om Kodak har knækket den nød.
Har du en container fuld af knitrende pengesedler, kunne du tjekke Angenieuxs “Long Range Anamorphic”, der starter med deres “Optimo 44-440 A2S zoom”, suppleret af “the Scorpio Anamorphic 2x 138-400mm T4 Zoom lens”, Servicevision viser frem.
I begge tilfælde glas du garanteret ikke har råd til.
Rygter vil dog vide at det kan lejes.
P+S Technik har en sjov ting med.
Deres ide - og deres ideer er altid gode - er at “konvertere” en 16:9 eller Full Frame sensor til Cinemascope.
Det er ikke helt præcist, men en af de zooms de viser frem er en 35-70mm. Det der er uklart er om det er en der cropper til 16:9 på en Full Frame sensor, eller konverterer en fullframe 3:2 sensor om til.. ( find ud af det på Cine Gear Expo 2016 )
Schneider Kreuznach skulle have udvidet deres full-frame Xenon FF-Prime lens linie med en - voldsomt spændende - 18mm.
CW Sonderoptic har fået fingre i en masse Leica Summicron-C, der garanteret er blevet lidt federe på den kontor, dog med samme optiske kvalitet/look.
Konkret skulle det være Leicas 40mm T2.0 og 15mm T2.0 ( dækker lidt upræcist S35mm Sensorer, 6K ? )
Fujinons nye Cabrio, der er en 20 - 120mm XK6x20 T3.5, er måske ikke verdens hurtigste.
Men pyt.
Den kan udstyres med kødben ( zoom motor ) og kan derfor bruges på fremtidig EFP.
Lige hvad filmfolk har brug for.
T2.0 havde dog været sjovere, og sikkert en hel del tungere + dyrere.
Rokinon Cine, er som du har gættet Rokinon nu i Cine versioner.
Inde i er der stadig SamYang, der nu hedder DS og XEEN, rehouset med store gear og andet.
Tokina ser ud til at også at virke i USA, hvor for de viser deres Cinema ATX 11-16mm T/3.0 PL mount og 100mm T/2.9 Cinema macro lens frem.
Begge rehousede SLR optikker.
Ellers vil arrangementet byde på Chapman/Leonard Studio Equipments nye CL Mini Remote Head, en COBRA VT 22-61 camera dolly og deres Miniscope 5 & 7.
Der er bunker af nyt fra Cool-Rigs, herunder Cool Lux, der er en “Shift Baseplate”.
Servicevision der ser ud til at være pænt hotte i Hollywood, kigger forbi med et (nyt ) Scorpio Stabilized Head, mens Matthews har mere grip gear med end de fleste kan forestille sig.
Herunder deres nye(ste) Infinity Arm, der kan bære alt fra et GoPro til et +120 punds film kamera, med en Optimo 44-440 A2S ( måske ?).
Filmotechnic USA and Camera Car Systems, viser hvad der ellers kan monteres på en bil af kraner, udstyret med et Flight Head Mini der er udstyret med et Supra Cam.
Historien er at det går ned til en halv tomme ( 1,25 centimeter ) over jorden.
Swerv demoer deres Camera Luge, mens Tiffen viser et nyt Steadicam frem.
Dette er udstyret med/baseret på en “Fawcett Exovest semi-rigid exoskeletal vest”.
Lys er nu blevet til LED overalt.
Og rygterne vil vide at der kommer mere end 20 producenter af ( seriøst ) lys, der kommer i alt fra 20watt til +10.000W.
Vores helt egen BB&S Lighting tager forbi for at vise deres lækre “Remote Phosphor Pipes” og de “banks” baseret på samme princip der har eksisteret i et stykke tid, men som altså først bliver markedsført i USA dette forår/nu.
Der hvor der ser ud til at ske en masse for tiden er i forhold til “små men hyper effektive” lamper.
Således kigger Light & Motion forbi med deres Stella Pro 5000d, der som du har gættet er en 5000-lumen lampe, der vitterligt intet fylder, og som kører på batteri.
Og jo, den her 2-300 grram tunge lampe, giver 5000 Lumen svarer til hvad en 2KW rød fresnel giver på 3 meters afstand.
Der er helt sikkert meget andet der kigger forbi Cine Gear Expo 2016. Vil du vide hvad, tager du da bare til LA i weekenden.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?