Forsiden > Ny teknik > Convergent Design tryller på NAB2015

Convergent Design tryller på NAB2015

onsdag 15. april 2015, af Tom Dissing

Man skulle nærmest ikke tro at det er muligt, men Convergent Design, ser ud til at have gjort det igen.
Deres Odyssey7Q+ og Odyssey7Q er netop blevet lidt klogere.
Eller rettere.
Har du allerede investeret er det du har købt pludseligt blevet en del klogere.
Som eksempel er der nu “indbygget” Apple ProRes Record i Frame Rates op til 4K/UHD 60p, 2K/HD 240p.
Og nu hvor du har fundet smilet frem, er der vel ikke meget andet at sige end at det ikke koster det fjerneste.
Hardware Design Manager John Schell, forklarer:
-We are pleased to provide these capabilities at no cost to our clients, starter han og fortsætter.
-While designing the Odyssey Family of Products three years ago, Convergent Design had a vision of a comprehensive solution for monitoring and recording. This vision pushed us to design a multi-generational platform to support cameras and formats not yet developed. The capability built into the Odyssey platform from the beginning allows us to continue to unlock new cameras, formats, and features, giving our clients new tools to express their creativity. The addition of 4K60p and 2K240p Apple ProRes shows the continuing vision of the Odyssey platform, slutter han.
Årsagen til 4K60p supporten er at stadig flere broadcastere er begyndt at “forlange” at 4K leveres i 60P.
Formodentligt mest for at sikre at det også kan bruges ude i fremtiden, men vel sagtens også for at have et sikkert ståsted.
Det er dog ikke kun på ProRes området Odyssey7Q og Odyssey7Q+ er blevet klogere.
Mere eller mindre lige nu er der således også support for høje frame rates i RAW -> optaget “som ProRes” fra et FS7 og den evigt overraskende FS700.
Igen.
Det hele fylder, og der er virkeligt meget data, så du kan stadig ikke mere end 4K RAW -> 4K/UHD/2K/HD Apple ProRes i op til 60p, mens du fortsat kan trylle i 2K RAW -> 2K/HD Apple ProRes i op til 240p.
Det såkaldte 4K RAW Burst -> 4K/UHD Apple ProRes i op til 120p.
Dermed er det altså muligt at lave korte optagelser i 4K 120P.
Desværre ikke helt endnu, hvilket skulle hænge sammen med at både FS700 og Odyssey7Q og Odyssey7Q+ begge først lige skal firmware opdateres.
På det samme tidspunkt, eller efter en anden/den samme opdatering, vil det være muligt at optage Canon C500 4K RAW (@60P?), Canon C500 HD video (i op til 120fps) og Sony F5/F55 4K/UHD video.
Igen - gætter vi på - via RAW->ProRes finten, der vel sagtens “bare” pakker RAW ind i en ProRes container, der jo reelt er komprimeret.
Vil du hellere have muligheden for at optage RAW absolut uden påvirkning, er der dog også godt nyt.
Convergent Design har nemlig besluttet sig for at sælge alle deres RAW Record Options i en bundle, så alle der har brug for det nu kan nøjes med at betale 995 dollars for alle optioner, mod de 6775 dollars alle optioner tidligere kostede hvis de blev købt en af gangen.
Som du har regnet ud, droppede folk at købe de urimeligt dyre “optioner”, og lånte i stedet af hinanden, eller købte 5 enheder, hvor der kun var en enkelt option på.
Det har Convergent Design nu gjort noget ved ved at sænke prisen til noget der vel sagtens kan siges er realistisk.
Så uanset om du skyder Alexa, Canon C500 eller C300 MK2, Sony FS7 eller FS700, IO Industries Flare 2KSDI, Indiecam indieGS2K, eller AJA Cion eller IO Industries Flare 4KSDI, kan du reelt optage alle disse kameraer RAW.
President Mike Schell, siger:
-The Odyssey7Q+ and Odyssey7Q support more RAW output cameras in more ways than any other device in the world, starter han og fortsætter.
-Depending on the camera, we record in the manufacturers native RAW format, encode into Cinema DNG, process and record in Apple ProRes, and can record up to 240fps. Its an incredibly versatile and powerful machine, plus it is also an excellent portable monitor. By combining all of the RAW support functions into a single bundle, clients can now buy or rent access to a variety of the top cameras in the industry, slutter han og pointerer dermed hvor mange omveje de har været forbi før det hele gik op i en højere enhed.
Læs her om den umuligt store mængde formater deres bundle supporterer.
Den sidste NAB2015 nyhed de er ude med, er tæt på den bedste.
Nu kan deres Odyssey7Q+ og Odyssey7Q endelig se farver i form af “Custom 3D-LUT Display and Routing”, der som navnet antyder betyder at det nu er muligt at en nu firmware update betyder at der nu er “fully integrated custom 3D-LUT functionality”.
Dermed kan du tage en DaVinci Resolve LUT med ud i byen, og så ellers bare bruge denne.
Selv på vildt fremmede Odysseys loader du bare din personlige LUT, der så kan matches i post.
3D-LUTs betyder ydermere at det er muligt at se optagelser/billeder før optagelsen med “sample color, contrast og exposure corrections”, samtidig med der bliver optaget i RAW eller flat Log, så posten kan sørge for at optagelserne rent faktisk ender der hvor de skal.
Mike Schell fortsætter.
-Our implementation of 3D-LUTs is a first in the industry, starter han og fortsætter.
-We accept the most popular form of 3D-LUT. The Odyssey can not only display the LUT on its OLED screen, but it can send the LUT out to other monitors via SDI and HDMI. The Odyssey can also send the LUT to its Image Analysis Tools such as the waveform and histogram. And all of these outputs of the LUT are individually selectable, so that clients can tailor their use of the system however they like. That’s incredibly powerful, replacing an entire cart full of equipment. The Odyssey7Q+ is a LUT box, router, engineering scope, monitor and recorder all in one, and we are providing this added performance at no additional cost, slutter han.
Rent teknisk laver du “bare” en .CUBE file hjemme på jeres Resolve, der så loades ind som en 3D-LUT på den indlejede Odyssey hvis du ikke allerede ejer en.
Når du så kommer hjem, pakker du det hele ud, og alt ser ud som det skal.
Forestil dig en multikamera optagelse.
Load LUT til alle optagere, og instruktøren, kunder og alle andre kan pludselig se hvad der sker, i stedet for gråt i gråt.
Husk lige at tjekke op med din udlejer hvis du selv vil loade, og så er der noget med at du lige skal hente en App på Convergents site, der kan konvertere .CUBE LUTen til “a secure binary file”, så du rent faktisk kan bruge et bureaus “fremmede LUT”, uden at denne bliver brugt andre steder.
Og som Mike Schell pointerer det, kan billederne sendes videre til set monitorer i grå og kedelig eller med LUT på, så alle kan se hvor lækkert det hele ender med at blive.
Der er ingen grænser for hvor mange LUTs der kan gemmes på din egen Odyssey7Q+ eller Odyssey7Q.
Læs mere hos Convergent Design her.
Her lige en lille forklaring, der også løfter sløret for andre nyheder.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?