Forsiden > News > DFI får ballade af Danske Biografer

DFI får ballade af Danske Biografer

mandag 1 august 2016, af Tom Dissing

Sommeren er nu på absolut sidste udkald. ( læs lige kommentar nederst, vi har ikke helt ret i hvad der står i artiklen. I stedet for at opdatere, som pointeret læs kommentar, red. )
I hvert fald hvis vi skal have den mindste smule farve i den lokale version af solen.
Og det burde jo betyde at folk er strømmet i biografen.
Blandt andet for at se danske film, når det nu alligevel regner udenfor.
Det er ikke sket, og det undrer Danske Biografer, der derfor har kastet sig ud i at mene at det er DFI, der vælger at støtte de forkerte - underforstået for smalle - film, der ikke får nok til at gå i biografen.
Salget af billetter til danske film, er nemlig faldet gevaldigt, hvilket ses på forårets salg, hvor der blot er blevet solgt 26 procent danske billetter, mod mindst 35 procent dansk andel af biografbillet salget, tidligere.
Og det vurderer Danske Biografer, er for lidt.
Formand for Danske Biografer, Kim Pedersen siger i den forbindelse i Jyllands-Posten:
-Hjemmemarkedsandelen er vigtig. Den viser den folkelige opbakning til danske film. Set i lyset af hvor stor støtte danske film får af staten, kunne man godt drømme om større målsætninger, slutter han og henviser til at de 25 procent danske billetter er det laveste antal siden 2011.
En andel der er så “elendig” at det m hænge direkte sammen med at de film der bliver lavet, ganske enkelt ikke får det publikum der går i biografen til at vælge danske film.
Et valg man kunne formode påvirker hele omsætningen i biograferne.
Dette er dog blot et gæt herfra.
Danske Biografer, er dog uanset ikke glade, og vurderer at det hele er DFIs skyld.
Den opfattelse har DFI, dog slet ikke.
Administrerende direktør Henrik Bo Nielsen kan omvendt godt se at årets første halvå, “ikke er det bedste”.
Han siger:
-Vi laver ikke film, vi støtter film. Med de midler vi har til rådighed, er det her, vi kan forvente at ligge. Jeg er ikke sikker på, at vi kan få mere for pengene, starter han og pointerer.
-..”At det vil ske på bekostning af den kunstneriske film, hvis instituttet skal vægte salgspotentiale højere end filmens kunstneriske kvalitet..”.
Medvirkende årsag kunne omvendt også være at antallet af solgte biletter er det næst højeste i de seneste syv år, hvilket jo rammmer danske film, hvis de ikke er kommercielle nok til publikummet.
Der blev i den forbindelse solgt voldsomme 6,5 millioner biografbilletter i årets første seks måneder.
Her en promo for en af forårets danske film, der ellers fik en masse i biografen.

..mener

  • Desværre er ovenstående ikke en helt korrekt afspejling af biograferne og dansk films situation.

    Det er ikke korrekt at danskerne ikke er gået i biograferne over sommeren. Faktisk er de første syv måneder af 2016 på niveau med rekordåret 2015.

    Det er alene antallet af tilskuere til danske film det kniber med.

    For første gang i nyere historie er der pt. slet ingen danske film på biografernes repertoire. August bliver ligeledes dansk film-fri måned. Biografgængerne er dermed helt i amerikansk films vold.

    Dansk film er sakket håbløst bagud. At der i juli slet ikke blev udsendt nye danske film, har selvfølgelig dramatiske konsekvenser for dansk films markedsandel. En opdatering af situationen fortæller at dansk film i juli havde en markedsandel på sølle 0,5 procent og samlet for året er tallet 22 procent. På samme tidspunkt sidste år var markedsandelen for de første 7 måneder hele 30,7 procent.

    Nedgangen undrer faktisk ikke. Det Danske Filminstituts nye lavbudget-initiativ betyder jo, at for hver to lavbudget film der bliver støttet, må en højbudgetfilm lade livet. Publikum flokkes om højbudget og vender jo ryggen til lavbudget. De fire største danske succeser i 2016 har alle været højbudget-film, de tre største flops har alle været lavbudget-film. You do the math.

    I en tid hvor dansk films økonomi er trængt, undrer det at der ikke bliver sat større fokus fra DFI’s side, for at få flere danskere i biffen til danske film. Der er jo den vidunderlige sideeffekt, at jo større en dansk film bliver i biografer, desto større bliver filmen på alle de øvrige platforme. Det er hvad man kalder en win-win situation. Nu mangler muligheden blot at blive udnyttet.

    Afslutningsvis skal det nævnes at ”En, to, tre, NU!” ikke ligefrem var en storsælger i 2016. Der har dog været tre danske film som har klaret sig fint.

    Tilskuerantallet til danske film ser således ud foreløbig i 2016:

    1. Flaskepost fra P: 702.559 tilskuere
    2. Kollektivet: 301.785 tilskuere
    3. Der kommer en dag: 243.933
    4. Antboy 3: 101.227 tilskuere
    5. En-to-tre-NU!: 55.504 tilskuere
    6. De standhaftige: 35.097 tilskuere
    7. Tordenskjold & Kold: 7.331 tilskuere
    8. The Model: 6.776 tilskuere
    9. The Neon Demon: 6.723
    10. Sorgenfri: 4.894 tilskuere
    11. Hundeliv: 3.889 tilskuere
    12. Al Medina: 802 tilskuere

    Med venlig hilsen
    Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?