Forsiden > Ny teknik > DJI ude med 6K droner

DJI ude med 6K droner

Det handler om kameraet

torsdag 12. oktober 2017, af Tom Dissing

Hvis du ikke lige kiggede med, da DJI afholdt pressemøde for et par timer siden, gik du glip af deres præsentation af deres højest opløste “Drone Cinema Camera”, der hedder “The Zenmuse X7”.
Kameraet der faktisk er opløsnings rekord målt i forhold til alle andre er dermed et klart budskab fra DJI om at de - måske - ikke laver de bedste droner, eller de bedste gimbals.
De laver dog de største og - i dette tilfælde - det vildeste kamera til optagelser oppe i luften.
Selve teknologien, der fortsat er properitær, baserer sig på en Super 35mm CMOS, der kan udstyres med en af 4 “DL-Mount” glas, der er en 16mm, en 24mm, en 35mm, og endelig en 50mm.
Inde i “maskinrummet” finder brugere et “helt nyt” DJI Cinema Color System, der “giver større frihed i efterarbejdet”.
Folk der allerede flyver med DJI droner og dermed - i en del tilfælde - med Zenmuse hoveder kan glæde sig over at X7 inkluderer CineCore 2.1 Image Processing systemet, der ellers kun findes på Inspire 2 platformen.
DJI lover i den forbindelse at de er på vej med en “større kompabilitet” med deres andre løsninger.
Senere.
Som vi forstår det, er den omtalte “kompabilitet“ mere et spørgsmål om at den enkelte drone kan bære det stadig tungere og større kamera, end meget andet.
Zenmuse X7, er nemlig ikke ligefrem et lille bitte hoved, og kigger du på prisen, gætter du på at det må være rigtigt “stort”.
Det er og bliver kameraet evner til at lave flotte billeder der er det springende punkt.
Den korte version af det, er at deres promo for “et eller andet nyt”, der altså endte med at blive et Zenmuse X7, kan opleves nederst.
Og at det der kommer ud af det kamera ser rigtigt heldigt ud.
Paul Pan, Senior Product Manager at DJI, siger:
-The Zenmuse X7 offers everything professional content creators need to make their aerial footage as stunning and vivid as they demand, startede han på pressemødet og fortsatte.
-From the large Super 35 sensor to a new mount, lenses, and color system, the Zenmuse X7 gives cinematographers and professional photographers an unmatched set of tools that work seamlessly with the DJI Inspire 2 drone to capture high-quality footage that is easily integrated into projects shot with industry-leading handheld cameras, slutter han.
Tilbage til DJI Inspire 2, hvor DJI viste deres Zenmuse X5S frem, var vi nok et par stykker der overvejede om micro four-third var den rigtige vej at gå.
Bevares, der er et 5.2K video output i Cinema DNG eller i Apple ProRes RAW, og det er stadig pænt tæt på det bedste du kan finde derude, før du hopper på et Alexa Mini.
Nu sker der så en hel masse med en ny CMOS, der både er større og som nu - i følge producenten - tilbyder 14 blænders dynamic range. 
Selve CMOS der er oppe på 23.5×15.7 mm, har en pixel størrelse på 3.91 micrometers, hvilket er pænt små fotosites, hvorfor du nok ikke kan forvente at nyheden er specielt lysfølsom.
Omvendt kan du optage 6K/30 fps eller 3.9K/59.94 fps i RAW, hvilekt - for nu at sige det - får nyheden til at stikke af fra alt og alle.
Skyder du stills ligger de i 24 MP, i hvad vi gætter på er et 16:9 format, da sensor jo er i dette format.
X7eren leverer stadig RAW i Cinema DNG eller Apple ProRes, der muligvis i ProRes tilfældet er tilkøb.
Folk der allerede har et X5S, burde dermed “bare” suse ud og opgradere med det samme, og håbe på at deres kunder kan se forskel.
Rent teknisk er det omtalte DL mount et nyt og “properitært” spejlløst system, hvor focal distance (FFL ) er nede på 16.84mm.
Det er lidt svært at gennemskue hvad det betyder, ud over at det vil være muligt at smide alle optikker på der har en længere FFL, forudsat der eksisterer adaptorer ( ned ) til DL, der jo reelt kræver ASP-C eller FF optikker som minimum.
Disse, der både er tunge, og måske ikke brede nok, kan omvendt være relevante, når eller hvis der - netop - skal skydes med længere brændvidder.
I den forbindelse er det på sin plads at bemærke at alle DJIs DL Mount glas er f/2.8, der igen ikke er de hurtigste, hvorfor flotte nattebilleder, kræver en del kreativ tænkning.
Er du allerede vild med den heldige 16mm, er her også godt nyt.
Den har indbygget ND filter, mens 24, 35, og 50mm optikkerne er født med “leaf shutters”, der kun fungerer i still mode.
Dermed er - det meste - ved det gamle, hvorfor det er den elektroniske shutter der klarer det der med lyset.
Den kan gå op til 1/1000, og er - selv om at det lyder lidt sært - beregnet til at “eliminere eller reducere” rolling shutter.
Og banding, som de skriver i pressematerialet, hvilket simpelthen er noget vrøvl.
Paul Pan forklarer videre:
-Our engineers developed an optimized gamma curve for the X7 allowing more latitude without sacrificing image quality, starter han og fortsætter.
-For the Zenmuse X7, we took our color science to the next level, forklarer han videre.
-We consulted the world leading authorities in color science, Technicolor. With their guidance, our engineers developed an optimized gamma curve for the X7 allowing more latitude without sacrificing image quality, slutter han.
Farve teknologien er i den forbindelse en ( ny ? ) D-Log Curve og et D-Gamut RGB color space, der er født til den udvidede dynamic range samtidig med at der bliver holdt styr på farve information.
Folk der har oplevet at der bare er “for meget lys deroppe”, kan glæde sig over et ny “El Mode”, der er født til ekstrem sol, hvor dette mode går ind og henter lidt mere ud af billederne, før det hele brænder væk.
EI mode skulle tilsvarende kunne undertrykke støj i undereksponerede situationer, hvilket - potentielt - kunne vise sig at være heldigt i efterarbejdet.
Som altid er alt data leveret af producenten og skal derfor taget med et vist forbehold.
Som tidligere optages der i ( valgfri ?) 264/h.265 suppleret med JPEG eller DNG stills, der så skal “animeres” i efterarbejdet.
Der optages fortsat på Micro SD, der kan “opgraderes” med en nøgle til Cinema DNG / Apple ProRes RAW der så kan optages på CineSSD.
Her de specs der er sluppet:
Sensor:
Still: 23.5x15.7mm(APS-C mode)
Video: 23.5x12.5mm (S35mm mode)
Fortosite størrelse: 3.91um
DR - 14 blænder.
DJI DL-Mount har en flange afstand på 16.84mm og en diameter på 58mm.
Systemet er født med 4 primes. En 16mm F2.8 med indbygget ND, en 24mm F2.8, en 35mm F2.8 og endelig en 50mm F2.8 LS.
Der kan optages i op til 6K (cinema ) RAW eller 5.2K Apple ProRes
Det er muligt at optage stills i andre formater end 16:9
Video er “kun” i 16:9
Der er ikke omtalt nogle former for SloW Motion, ganske som vi heller ikke har kunne finde henvisninger til lavere output end 6K - i en højere framerate - hvilket kunne tænkes at betyde at det ikke er muligt.
Eller mere sandsynligt at det i første omgang handler om at sælge de 6K i 59.94 fps. ( der jo næsten er 60 fps )
Her lidt billeder optaget med nyheden.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?