Forsiden > News > DR kom langt med nyt sats

DR kom langt med nyt sats

Historien om Danmark har ramt 3 ud af fire

torsdag 22. juni 2017, af Tom Dissing

DR har fået Gallup til at kigge på hvor mange der har fulgt med i deres “satsning på danmarkshistorien”, der her i foråret, blandt andet har været til at opleve på TV.
Ideen var nemlig at “øge danskernes forståelse og interesse for emnet”, hvilket DR nu vurderer er indfriet.
Centralt i hele den - historie - er som bekendt Lars Mikkelsen, der har rollen som “fortæller” i netop “Historien om Danmark”, som otte ud af ti ( af dem der har set med, red. ) oplever som en - slags - genvej - til mere “viden om historien”.
Ganske heldigt, da DR i foråret, valgte at “sætte alle sejl til med den største landsdækkende formidlingsindsats af danmarkshistorien nogensinde”.
Formidligt der for de indviede foregik på TV, i radioen og på nettet, på alle DRs platforme.
DR selv kalder indsatsen for “tværgående”, der “ikke bare skulle informere, men også gerne inspirere og give danskerne lyst til at grave sig endnu dybere ned i historien, blive klogere og føle sig som en del af historien”.
Henriette Marienlund, der er mediedirektør, forklarer:
-Vores satsning på danmarkshistorien er den største satsning på området nogensinde og ambitionerne om at komme bredt ud har været høje. For at nå så mange som muligt, har vi helt fra start arbejdet fokuseret på tværs af kanaler og platforme. Nu kan vi se, at det virker at arbejde på den måde, og selvom vi ikke lige foreløbig kommer til at lave en ny satsning af samme kaliber som danmarkshistorien, så vil vi fortsat arbejde fokuseret med udvalgte emner, der kommer til at gå på tværs af platforme, starter hun og fortsætter.
-Noget af det, jeg synes er lykkedes rigtigt godt i den tværgående formidling er, at vi har udnyttet de enkelte platformes stærke sider til at få det bedste ud af temaet. På TV har det været den store dramatisering, der kan samle på tværs af generationer. På radio har der været fokus på det nære og personlige på P4 og på P1 har man kunnet tilegne sig ny og mere uddybende viden. På web har vi blandt andet arbejdet med interaktion. Til sammen giver det en enorm spændvidde og en mulighed for at nå rigtigt mange danskere på en måde som passer til lige netop dem, slutter hun.
Og nu hvor flow-tv har været omdrejningspunktet, vurderer DR videre at netop flow-tv fortsat spiller en “væsentlig rolle”, selv om at “den yngre målgruppe” valgte andre platforme end TV.
DRs analyse viser således at “tre ud af fire over 15 år i løbet af det første halve år af 2017 har været i kontakt med historietemaet”. Enten på radio, TV eller på internettet.
Af denne gruppe finder otte ud af 10, at ( hele tiltaget ) “har været med til at øge deres viden om den danske historie”.
Henriette Marienlund fortsætter:
-Det er et erklæret mål for os i DR at lave indhold, der inspirerer til debat og samtale, så for mig er det fantastisk at høre, at særligt de unge synes, det her er noget, der er værd at dele med andre, slutter hun og når lige at fortælle at DR fortsætter med “Historien om Danmark” til efteråret.
Her bliver det også på radio, TV og web.
Og da de unge ikke helt fik fat i den sidste gang, sker der nu lidt mere på P3 og DR3, der til efteråret “vil tage livtag med danmarkshistorien på deres helt egne måder”.
P4 har fokus på “Din Historie”, der nu er nået til anden sæson , mens DR Ultra præsenterer “Venner fra Fremtiden”.
DR Podcast er på vej med “en række danmarkshistoriske podcast”, suppleret af en masse på dr.dk/danmarkshistorien.
DRs analyse af brugerne ser ydermere ud til at vise at op imod 70 procent af brugerne, oplevede detaljer de ønskede at “dele” typisk på de sociale medier (“som de kunne finde på at nævne for andre”).

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?