Forsiden > Mediepolitik > DR medie rapport ude

DR medie rapport ude

De unge er pænt væk

torsdag 25. januar 2018, af Tom Dissing

DR udsender hvert år en såkaldt rapport om medieudviklingen her i landet.
Og selv om at det på ingen måde kan overraske, nu hvor DR er til hele Danmark, viser det sig omkring halvdelen af landet nærmest ikke rigtigt er klar over at DR eksisterer.
De unge “gaber nemlig over mange medieplatforme”, hvilket er en af DRs ( medieforskeres ) måder at pointere at de unge skam da ser TV.
De gør det bare på en masse “platforme”, hvor - for eksempel - DR er pænt svær at finde.
Og nu hvor “de unge”, der ser ud til at dække over hvad andre kalder for millennials, er “de unge” altså dem der er 15-35 år gamle.
Detaljen med at de “spreder deres medieforbrug ud over så mange platforme”, betyder med andre ord at de ikke ser DR, nærmest.
Bevares.
Enkelte finder DR på telefonen.
Igen.
Først efter at de har været på YouTube, Netflix, ViaPlay og Facebook, mens andre “ser computer”, efterfulgt af TV, der dog ikke kan være meget tid til, der sidste på dagen.
Resten af befolkningen ser ud til at være på vej ud af samme spor.
Det er nemlig ikke kun de unge der nu ser mere “telefon” end computer.
Det er nu hele befolkningen der ser mere telefon end computer. ( de unge er bare lidt værre )
DR Medieforskning har dog også andre tal at byde på i deres årlige rapport.
Herunder at “vi alle” (de unge ) gør det samme som sidste år.
Og da de - sidste år - var på Snapchat, YouTube, Spotify, Facebook, Instagram, er stadig der, hvorfor de unge er.
Derfor må de “traditionelle medier vige, fordi de unge heller ikke har mere end 24 timer i døgnet”.
De ældre - som DR har talt med i forbindelse med en streaming analyse - ( hvad ser dem der streamer ) er også sjove i den forbindelse.
De ældre streamer nemlig det “som de plejer at se på TV”, på deres DRTV app.
Prioriteringen er - cirka - det samme, sådan forstået at kendte og vellidte værter bliver fulgt over på DRTV app, ganske som kendte og vellidte kanaler, fortsætter med at være populære hos den enkelte bruger, selv om at de skifter platform ( DRs tal, på dette område er - mest - for dem over 40 år )
Heldigvis er der:
“…stadig tid til at se “Den store bagedyst” med familien, og DR har stadig kontakt til flere unge i løbet af en uge end Netflix. Sandheden om de unges medieforbrug er ikke et enten-eller, det er et ”både og”. I stedet for at bruge størstedelen af deres medietid på et par enkelte medieplatforme, fordeler de unge deres medietid mere ligeligt mellem medier og platforme end deres forældre, fortæller Dennis Christensen der er DR medieforsker i rapporten.
Det har dog ikke forhindret at hele 27 procent af de 20-39-årige helt fravalgt et traditionelt TV hvilket “kun” gør sig gældende for 3 procent af befolkningen over 40 år.
Antallet af sete minutter - fordelt på hele befolkningen - er ydermere faldet.
Konkret fra 2 timer og 38 minutter i 2016 til 2 timer og 30 minutter i 2017, hvilket dog inkluderer en “indbygget kompensation” da Gallup i 2017 begyndte at måle på en ny måde, der “inkluderer” 4 minutters mere TV, pr husstand.
Dermed er antallet af sete minutter på TV faktisk ikke “kun” dalet med 8 minutter, men 12 minutter, hvilket vist svarer til 6 procent.
Der hvor der virkeligt sker noget, er fortsat på streaming siden.
Hele 46 procent af befolkningen “streamer nu TV serier ugentligt”.
Kigges der på de unge 15-29- årige er det 83 procent af de unge der nu streamer.
Da størrelser som Netflix og YouTube, vurderes som værende “det samme” af medieforskerne, er estimatet at 64 procents af de 15-29 åriges forbrug af “levende billeder” for var streaming i 2017.
Det burde betyde at de så 36 procent TV, hvilket dog - først - skal modregnes alle andre medier, hvor(på) der jo også findes levende billeder.
Herunder det der Internet, apps og alt andet.
Målt på hele befolkningen er traditionelt TV stadig et hit.
Her blev 74 procent af “levende billede” tidsforbruget brugt foran et TV, mens streaming voksede og endte på 26 procent.
Som en morsomt detalje er Viaplay nu større end TV2 Play, hvilket skete i 2017, på trods at heftig markedsføring fra TV2s side.
I konkrete tal bruger 15 procent af befolkningen - hver uge - Viaplay, hvilket kun hver tiende ( 10 procent ) gør med TV2 Play, HBO Nordic.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?