Forsiden > Mediepolitik > DR medieforskning rapport ude

DR medieforskning rapport ude

fredag 17. januar 2014, af Tom Dissing

DRs medieforskere udgiver en gang om året en rapport, der kigger på hvordan det gik sidste år for landets store broadcastere.
De kigger også en smule på trends.
Og uden at skrige det, kan ingen vel være i tvivl om at 2013 vil blive kendt for to ting.
Den ene er at “streaming” blev “mainstream”, da 19 procent ( 450.000 ) af landets husstande nu har købt adgang til en streamtjeneste, typisk Netflix og at 2013 desuden blev året hvor konventionel broadcast endnu engang mistede en masse seere.
Denne gang tabte broadcasterne 8 procent målt på alle seere, og 12 procent målt på de 21-40-årige.
Medieforskerne prøver at undskylde faldet med streaming, men da det er tredje år i træk broadcast taber seere, kan streaming jo ikke tilskrives hele tabet.
TV2s hovedkanal - der stadig er landets største - har nu “bare” 23,3 procent af alle seerne, hvilket forskerne mener hænger sammen med at TV2s “gamle formater” ikke længere får så mange til at kigge med, og at de nye formater ikke henter så mange seere som de gamle formater kunne.
TV2s niche kanaler har alle tabt seere, med undtagelse af TV2 News, der går frem.
DR er vokset og har nu fat i 20,3 procent af seerne på deres hovedkanal.
MTG TV og SBS Discovery har det begge fint, men vil fortsat skulle kæmpe om de unge seere.
Specielt dem der er glade for sport, der er årsagen til at MTG TVs kanaler fortsat har flest seere.
De unge 15-30 årige seere er for alvor ved at forlade flow TV, i følge “Medieudviklingen 2013”.
Dog ikke mere end de stadig bruger 69 procent af deres medietid på “live TV”.
De 31 procent bruger de så på Streaming, YouTube og DVD/piratfilm.
Målt på alle er det stadig 79 procent af medieforbruget der sker “live”.
Medieforskerne har kigget på hvilke kanaler/broadcastere de unge ser mest på.
Og selv om at de skriver det lidt knudret, ser det ud til at de unge 15-30 årige mest ser TV2, derefter TV3 og så endelig Netflix.
DR1 står lige med Netflix på en delt tredjeplads.
I forhold til indhold på de store kanaler har analysen en række endog særdeles relevante indspark.
Seerne er nemlig for alvor begyndt at stille krav til de formater der ser.
Og selv om at det virker oplagt skal “Værten være engageret og give noget af sig selv”, formater må ikke være “have en for tydeligt konstrueret form”, og så “vil seerne ikke holdes hen”.
Det er den korte version af hvordan en TV succes så ud på en af de to store kanaler, hvilket kunne være blandt forklaringer på hvorfor flere af TV2 ældre formater bliver ved med at tabe seere.
Læs hele rapporten her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?