Forsiden > Mediepolitik > DR sendte 19.485 timers dansk indhold i 2015

DR sendte 19.485 timers dansk indhold i 2015

fredag 29. april 2016, af Tom Dissing

DR brugte 2015 på at blive endnu bedre til at sende endnu mere såkaldt dansk indhold.
Således nåede størrelsen - fordelt på alle platforme - op på voldsomme 19.485 timers dansk indhold i 2015, hvilket DR i følge et par nye rapporter er rigtigt godt tilfreds med.
DR har nemlig netop udsendt DR i 2015 og DRs årsrapport og endelig deres Public Service Redegørelse, der samstemmende fortæller om et DR der nærmest aldrig har haft det bedre.
Et DR der nu dækker landet lidt bedre, kommer lidt mere omkring og som i det hele taget er netop det som alle os medielicens betalere betaler for.
DR kan således fortælle at de rent faktisk har “skruet op” for både “de danske programmer” og for “dansk musik” sidste år.
Og da det endte med at betyde at radiolytningen er steget for første gange siden engang i 90’erne må DR jo gøre det rigtige.
I forhold til de dansksprogede TV-timer, så har de mange timer også givet DR den største seerandel siden 2004.
Dermed er 2015 tæt på at være en stor rekord.
Det dog ikke kun på TV at andelen af dansksprogede programmer er steget.
Musikken, altså den dansksprogede, er nu oppe på flotte 45 procent, hvilket er et “voks” fra 2014 til 2015, hvor der kun var 41 procent dansksproget musik.
DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen siger.
-Jeg er overbevist om, at DRs public service-tilbud til befolkningen er vigtigere nu end nogensinde. I et globalt mediemarked skal DR fortsat bidrage til at styrke den demokratiske dialog og samle befolkningen om fælles oplevelser på tværs af hele Danmark, starter han og fortsætter.
-I DRs Økonomiplan for 2015-2018 er det forudsat, at tilpasningen til de nye politisk fastsatte økonomiske rammer sker gradvist, i takt med at effektiviseringer slår fuldt igennem. På den måde er det helt som planlagt, at DR i 2015 ender med et underskud. DR har i løbet af det seneste år fortsat arbejdet for at sikre den planlagte reduktion af omkostningerne, så økonomien forventes at være tilbage i langsigtet balance fra og med regnskabsåret 2016, hvilket jeg naturligvis er tilfreds med, slutter han.
Underskuddet ender på 22,5 millioner kroner.
Skulle der lidt flere tal på bordet, så brugte 96 procent af befolkningen DR hver uge i 2015 ( cirak 240.000 gjorde dermed ikke )
Hele DR løb med en samlet seerandel på 34 procent i 2015, hvilket er højeste andel i 11 år.
1,6 millioner mennesker bruger dr.dk, hver uge.
DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn siger:
-Det glæder mig, at befolkningen vælger DR i så høj grad, og samtidig er jeg godt tilfreds med, at vi kan tilbyde så mange gode danske programmer, som viser og afspejler livet i Danmark, starter hun og fortsætter.
-DR har en ambition om at samle befolkningen og være for alle. Derfor er jeg stolt af, at befolkningen har taget så godt imod og så flittigt brugt DRs tilbud i 2015. Det glæder mig ikke mindst, fordi det sker i forlængelse af vores ambitioner om at sætte en lang række centrale emner til debat. Vores programmer skal jo gerne sætte tanker og følelser i gang hos brugerne. Både når det handler om store samfundsspørgsmål og dem, der mere vedrører den enkelte i det daglige, slutter hun.
Det er i den forbindelse ikke kun DRTV der havde det bedre i 2015.
2015 blev også et såkaldt “vendepunkt for radioen”.
Det er nemlig første gang siden engang i 90’erne at DR radiokanalerne har fået flere lyttere end året før.
Forklaringen skulle kunne findes i en række programændringer på P4 og P5.
DR.dk fik ydermere de unge til at kigge forbi.
DR Medieforskning kan således forklare at op imod hver anden af de 18-29-årige brugte dr.dk, som deres “valgmedie” op til det sidste valg.
DR havde allerede i 2015 “fokus på at styrke den regionale dækning og på at få regionale historier bredt ud til hele landet”, hvilket blandt andet betød at DR oprettede en såkaldt velfærdsredaktion i Aarhus.
Denne nåede i 2015 at “sikre flere dagsordensættende nyhedshistorier fra hele Danmark” ved at sætte et “spotlys på velfærdsområder som folkeskole, sundhed, integration, ældrepleje og arbejdsmarked”.
DR fejrede i 2015 størrelsens 90 års fødselsdag og introducerede i den forbindelse strategien “Værd at dele”, hvor planen var at “bringe DRs public service-tilbud ind i en ny medievirkelighed ved at tilbyde originalt kvalitetsindhold og udvikle attraktive, digitale tilbud”.
Om det siger Maria Rørbye Rønn:
-Vores ambition med den nye strategi er, at brugerne skal opleve DRs digitale tilbud som lige så attraktive og relevante som DRs radio- og TV-tilbud, og det bliver en af DRs helt centrale opgaver i de kommende år fortsat at udvikle indhold også i nye digitale formater, som er værd at debattere, værd at have en holdning til og værd at være fælles om, starter hun og fortsætter.
-Det er også grunden til, at vi i året, der gik, eksempelvis både har ryddet fladen for at sætte spot på en stigende udfordring med globale flygtningestrømme, men også for at sætte fokus på hvorfor så mange mennesker i dagens Danmark lever et liv i ensomhed, slutter hun.
Det er muligt at læse mere i DR i 2015 og DRs årsrapport og endelig ideres Public Service Redegørelse.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?