Forsiden > Ny teknik > Danmon ringede til IBM

Danmon ringede til IBM

Vi flytter snart 44 zettabytes

tirsdag 25. april 2017, af Tom Dissing

Der er sikkert mange, der for længst har gjort det til en vane, at hente en pose harddiske eller andet tungt et par gange om måneden, i takt med at behovet for data-lager-plads vokser, nærmest ukontrolleret.
Danmon der er i en lidt anden kaliber, end de fleste to mands produktionsselskaber, var naturligvis nødt til at gå lidt længere.
De par terrebyte vi flytter, er nemlig intet i forhold til de kunder som Danmon har, og deres forbrug af lagerplads.
Lagerplads er i den forbindelse ikke længere bare et par harddiske og en ledning.
Nu skal lageret være smart, klogt og gerne placeret på en måde så hverken ild, vand eller indbrud - på den ene eller den anden måde - er en mulighed.
Derfor kontaktede Danmon IBM, der - i bedste stil - tog problemet alvorligt, hvorfor de hurtigt kunne konstatere at det netop er “the digital media industry”, der står foran en del udfordringer.
Radio, TV og film produktion, genererer jo en hulens masse “unstructured data”, hvilket på dansk kunne oversættes til “rå optagelser”, der er smarte at gemme, og have styr på, næste gang politikeren siger noget, eller andet.
Store filmproduktioner er - naturligvis - endnu værre.
Her bliver der - typisk - optaget flere terabytes hver dag, der mindst skal gemmes i 3-4 kopier.
Og da en film optager i flere uger, ender i 89 kopier og det naturligvis i 3 versioner af det hele, generer en spillefilm hundredevis måske endda tusindvis af terrabyte data.
Det skal “gemmes” et eller andet sted.
Måske ved siden af de 400-500 TV serier, på hver 13 timers sendetid, der også lige blev produceret i USA, det år.
Alt sammen noget der kræver computerkræfter, hvis det skal håndteres bare nogenlunde begavet.
Og det er planen fandt IBM og Danmon hurtigt ud af.
Problemet - som IBM kom frem til - ser ud til at være at op imod 80 procent af væksten i dataforbrug, rent faktisk kommer fra såkaldt “unstructured content”, der ikke kun er broadcasternes optagelser, som de gemmer.
Det er også her og fru helt almindelig, der tager ti billeder af katten, bilen, eller den motor cykel, der skal sælges.
Ikke et problem, hvis det ikke lige var fordi, alle os almindelige mennesker jo også bruger internettet til at få billeder ud på - nå ja - internettet, eller tilbage på computeren, via - jeg gider ikke tænke over det - systemer.
Der bare virker.
Og det ser ud til at være der hvor Danmon mødtes med IBM.
Danmons kunder, der nu befinder sig på hele kloden, begynder nemlig at konstatere at data “behandling” skal op i et helt andet gear.
Ellers ender det med at der sidder flere og holder øje med data, end der er ansat til at producere, som eksempel.
Arkiver, der både består af optagelser fra igår og dem fra 1951 skal være “online” og virke helt uden at den enkelte “indholds producent”, eller redaktion skal tænke over hvorfor det fungerer.
Det skal bare virke.
Nu.
_
Altid.
Og hvis det samtidig er smart, og for eksempel baserer sig på ideer fra IBM, udtænkt i samarbejde med Danmon, ender det jo med at både broadcastere og andre vælger at investere i disse ideer.
Fortidens Media Asset Management (MAM) software, var i den forbindelse såmænd fin nok.
Det var bare - slet ikke - gearet til - for eksempel - reality TV, der optager tæt på 24 i døgnet, i flere måneder.
Materiale, der bliver logget, registreret og - i nogle tilfælde - først brugt langt senere.
Det forhindrer dog ikke materialet i at “skulle være der”, uanset.
Og det idag, imorgen, og om 5 år.
Det kræver med andre ord, mere end det “fortidige” MAM at håndtere sådanne mængder af data.
En virkelighed Danmon Group, besøgte IBM for at diskutere.
Løsningen der ser ud til at være blevet til en række IBM løsninger, der - i kombination - kan håndtere det dataforbrug og de behov alt fra den store broadcastere med 75 kanaler, til den mellemstore producent.
Løsningen der er en kombination af Aspera High Speed Data Transfer, der bruges til upload af indhold til the IBM Cloud Data Centre, der deroppe, håndteres af IBM Cloud Object Storage og IBM Watson.
Og da IBM Cloud, håndterer billeder “frame-by-frame” samtidig med at den læser metadata, vil der fra starten af være umådeligt store mængder af data i IBM Watson Visual Recognition, hvilket - igen - ikke betyder det stor.
Det virker, hvorfor vide mere.
Watsons API, der håndterer visual recognition, er oplagt nok en af det store fordele, hvorfor denne reelt er “special udviklet” til at fungere med Danmons og deres kunders behov.
Kombinationen af disse værktøjer, overgår langt hvad selv avancerede MAM systemer kan, i følge Danmon ( som IBM citerer i en pressemeddelelse, red. )
IBM selv vurderer at dette, eller et lignende - målrettet - system, vil være en “game-changer”, så store indholdsproducenter for fremtiden “bare” sender deres optagelser op i skyen, og derfra henter deres indhold.
Indhold der altid er online, altid er til at finde og som nu kan gemmes - billigt - i fjerne datalagre, der blot skal have en brutal forbindelse til det der internet, alle nu er begyndt at forvente altid er der.
IBM er reelt taget på NAB2017 for at vise det system frem som Danmon har været med til at udvikle.
Her lige link til de forskellige teknikker:
IBM Cloud Object Storage
Aspera High-Speed File Transfer
IBM Cloud Object Storage
IBM Watson
Vil du høre Danmons version af historien, må du enten finde dem på NAB eller tjekke HQ ud her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?