Forsiden > Mediepolitik > Danske Medier ude med 6 klip til DR

Danske Medier ude med 6 klip til DR

fredag 23. september 2016, af Tom Dissing

Danske Medier har netop frigivet en rapport, der - sådan cirka - kan konkludere hvad Danske Medier hele tiden har sagt, nemlig at DR beskæftiger sig med nyhedsproduktion, der derfor minder om den som Danske Medier bedriver.
Og da det jo giver konkurrence, vurderer Danske Medier at DR tager markedsandele fra Danske Medier.
Og det vil de godt have stopper.
Rapporten, der netop er sendt til Bertel Haarder, der jo er kendt for grundliggende at være enige med Danske Medier, er ydermere sendt til en række medieordførere.
Danske Medier fremhæver i den presseting de har sendt ud, en række fakta, der helt sikkert får DR til at fremstå som en producent af nyheder, der minder mistænkeligt meget om den form for nyhedsproduktion som Danske Mediers medlemmer forestår.
Og det synes Danske Medier skal være forbudt.
Som eksempel publicerede DR i april i år 3702 artikler på dr.dk.
Et antal der svarer til 120 artikler om dagen.
Og da hele 38 procent af disse var på mere end 2800 anslag, er det altså noget værre noget, synes Danske Medier.
Mange aviser gør jo netop det samme, altså producerer artikler der er længere end 2800 anslag.
Så det synes Danske Medier skal ophøre.
DR har ydermere 166 Facebook “sider “, med knapt fire millioner følgere. Og da DR ydermere har 700.000 følgere på Twitter og 400.000 på Instagram, synes Danske Medier altså at bunden må være nået.
Til sammenligning har de regionale TV2 medier jo holdt sig inden for rimelighedens grænser, da de til sammen - på alle platforme - bare har 334.000 følgere.
Og da de ydermere blot publicerer under ti nyhedsartikler om dagen, er de regionale medier helt i orden.
Vi gætter på at det er alle regionale TV2 medier der - hver især - publiserer op imod ti artikler.
Konklussionen er uanset den samme.
DR tager markedsandele fra de landsdækkende morgenaviser.
Der tilbage i 2010, kort før Internettet blev opfundet, havde 15 procent af markedet.
Nu hvor de er nede på 11 procent er det altså DRs skyld.
DR er i samme periode vokset fra 12 til 13 procent af markedet, og er dermed større end morgenaviserne.
I den forbindelse ser det specielt ud til at det er dr.dk der vokser, da denne platform er vokset med 102 procent fra 2010 til 2015.
I samme periode er de nationale morgenaviser blot vokset med 50 procent, mens de regionale er vokset med 61 procent.
Selv tv2.dk kan ikke følge med, da de bare er vokset med 64 procent.
Derfor mener Danske Medier at DR skal have klippet vingerne.
Eller som de skriver det, er der i følge analysen, “behov for en afgrænsning af DRs og de regionale TV2-stationers digitale aktiviteter”.
Da det underforstået er alle aktiviteter der ikke kommer fra Danske Medier, der skal begrænses.
Motivationen er at de private medier skal have plads til at “etablere sig med betaling af digitalt indhold”.
Danske Medier mener ydermere at “det er nødvendigt at sørge for, at det økonomiske forholdstal mellem private og licensmidler forbedres til de privates fordel”.
DR og regionerne skal med andre ord have færre penge, og ikke længere have lov til at beskæftige sig med nyhedsproduktion.
Det skal forbrugerne til at købe hos de forretninger der lever af at sælge sådanne produkter.
Danske Medier har i den forbindelse lavet en liste med seks punkter, som DR allerede har udråbt til deres værste mareridt.
Her listen:
1.Statsmediernes avislignende digitale nyhedstjenester må ophøre
2.Nedsættelse af licensfinansiering med fem procent om året i fem år. DR bør koncentrere ressourcerne om opgaver, som de private medier ikke løfter mindst lige så godt som DR frem for alt tv med public service-kvaliteter, herunder dansk drama
3.Nedlæggelse eller udskillelse af kanaler med rendyrket kommercielt indhold (DR 3,P3 og P7)
4.Udsendelsesvirksomheden indskrænkes til programmer, der enkeltvis har public service-perspektiv
5.Der bør konsekvent gennemføres værdi- og markedstest, før nye initiativer igangsættes
6. Udlægning af væsentlige dele af programvirksomheden.
Det er muligt at læse hele rapporten her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?