Forsiden > Ny teknik > De der Xenon FF Primes

De der Xenon FF Primes

tirsdag 4. august 2015, af Tom Dissing

Her op til IBC2015 ser det endeligt ud til at Schneider-Kreuznach, som du herhjemme finder hos MedieTek, endelig begynder at slå lidt på tromme for deres Xenon FF Primes.
De har efterhånden eksisteret i et stykke tid, men da producenten ikke rigtigt har markedsført dem, har ingen fundet ud af hvad kan og hvordan “de ser ud”.
Bevares.
Der er helt sikkert tale om glas der er skarpt.
Men hvad de fleste sikkert ikke vidste er at de faktisk dækker Full Frame, så dem der har et 5DsR eller nyeste Nikon FF, er det altså muligt at “beholde” det filmlook der er skabt på de supplerende Promo Stills, eller hvis det skulle være relevant optage det hele på et Full Frame DSLR, og supplere med et S35 CMOS kamera.
Producenten har netop sluppet et par ældre videoer, som vi har set før, der - helt ærligt - ikke rigtigt viser hvad de kære glas kan.
Men da vi ved at MedieTek har solgt en række Primes fra Xenon serien, er de altså ude i landet.
Hvad de bliver brugt til, og hvorhenne kræver sikkert lidt “øl nede på IBC2015”, før du får den danske importør til at fortælle hvem der bruger dem dagligt.
Der er i den forbindelse fortsat ingen tekniske beskrivelser af serien, der “skulle være meget skarp” men som altså ikke er blevet holdt op imod Leicas Cine serier eller Cooke ditto, eller Zeiss for den sags skyld.
Igen.
Der er tale om ( næsten gældende for alle glas i serien T2.1 optikker ) der alle har samme diameter, hvor der hverken er sparet på vægt eller glas.
Og så er Schneider-Kreuznach faktisk kendt for at kunne skabe ekstremt skarpe optikker.
Hvor skarp den her serie så er, specielt ude i ekstremerne, kunne du finde ud af på IBC2015, eller ved at putte dem på et par Full Frame kameraer og få leget lidt med dem.
I erkendelse af at billeder stadig siger mere end ord, har Schneider-Kreuznach ( igen igen ) sluppet hele tre videoer, der ser ud til at vise at der er tale om fint glas.
Der er dog en underlig farveløshed over Phantom Miro optagelserne mens modlys optagelserne ser ud til at brænde det meste af en CMOS af på et Red Scarlet uanset at det optager i 5K.
Det havde været sjovt at se de samme glas på forskellige kameraer.
Vi har dog fundet lidt omtale fra engang i 2013, hvor der var et par optikker ude og blive “testet” i Red miljøet.
De var generelt glade, hvilket betyder at der nu er 93 sider om emnet ]heromkring->www.reduser.net/forum/showthread.php?97629-First-Look-Schneider-Xenon-FF-Prime-Lenseshttp://www.reduser.net/forum/showthread.php?97629-First-Look-Schneider-Xenon-FF-Prime-Lenses].
Flere valgte at investere. Og mens de fleste virker glade, er der nogle der mener at der er “for meget” CA ( Chromatic Aberration ) ( forvrængning ) i blandt andet 35mm optikken.
Formodentligt ikke noget de fleste vil opleve i hverdagen.
Igen.
Andre igen mener at CP2 serien der sælges til noget der ligner den samme pris, kunne være mere relevant for flere, selv om at de er “kedelige” til sammenligning.
Vi har fundet et enkelt Bokeh billede, der viser hvor “sjove” Xenon FF Prime serien ser ud til at være ved T2.1.
Her lidt levende billeder.



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?