Forsiden > News > De mobile TV vaner ændrer sig for alvor

De mobile TV vaner ændrer sig for alvor

mandag 13. april 2015, af Tom Dissing

Lettere morsomt ser det ud til at iOS folket, der kan oversættes til folk der har en Apple mobil eller en iPad, bruger deres enhed til at se TV på, mens andre ikke er nået helt så langt.
Noget der fremgår af en ny amerikansk Adobe analyse, der ydermere viser at hele gruppen, af “brugere af TV set på andet end et TV”, nu snart helt har droppet deres PC, og i stedet kigger med på deres mobil enhed.
Og nu hvor forbruget af “TV set på andet end et TV”, er vokset med 75 procent alene i 2014, er det altså på tide at broadcasterne får udviklet en strategi på området.
Værst af alt er streaming vokset med vilde 467 procent de sidste 24 måneder, i følge tal fra denne analyse.
Og da det er muligt at streame på alt fra de omtalte mobile enheder, til et Apple TV, Roku, Chromecast, PS4 og de omtalte ”set top-bokse”, er det altså der udviklingen sker.
Bevares.
TV på et TV vil fortsat være større.
Men hvis der i 2016 findes broadcastere der ikke er mindst lige så seriøse på de mobile platforme, for eksempel i forhold til eksklusivt indhold, på tidspunkter hvor brugerne har tændt for deres mobile enhed og ser TV, vælger de nok en anden leverandør af indhold.
Det er muligt at læse den fulde Rapport her, der måske handler om US markedet, men som altså ikke er længere væk end at helt nye svenske tal - herunder - bekræfter den trend.
Svenske Mediavision kan idag fortælle at forbrugerne i Sverige så mindre TV i hele 2014 og er tilbage på niveau med 2005.
Heldigvis for broadcasterne er omsætningen vokset til den bedste nogensinde. Konkret til noget der ligner 21 milliarder svenske kroner målt på hele industrien.
Et tal der hurtigt kunne tænkes at ændre sig, da det allerede nu er muligt at konstatere at omsætningen på køb TV reklamer pladser er faldet med 200 millioner svensker kroner i 2014, i følge Mediavision.
Kombineres dette tal med det faktum at Svenskerne nærmest ignorerede he Sochi Winter Olympics og the FIFA World Cup, er det svært ikke at bemærke en trend der handler om et stigende forbrug af blandt andet Netflix og andre streamtjenester, der koster i forhold til den tid seerne bruger foran deres TV.
Detaljer der burde få broadcasterne til at gennemtænke deres “forretning” uanset om de er kommercielle eller PBS TV.
Herhjemme så alle over 3 år 172,3 minutters TV om dagen i sidste uge, så svenskerne ser ( 153 minutters TV om dagen i 2014, red. ) altså tæt på 20 minutters mindre TV end gennemsnittet gør herhjemme.
Marie Nilsson, CEO Mediavision siger:
-It has only been a matter of time before the shift in the consumption of video would start being reflected also in revenues. We have seen this development for other media industries and TV will not be an exception – online is where the growth will be from now on and where the next battle will stand. The good news is that the market as a whole is growing and that consumer interest continues to be high. In short, it’s exciting times ahead for the Swedish TV market, slutter hun.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?