Forsiden > News > De nye seertal

De nye seertal

Gør absolut ingen forskel

tirsdag 10. januar 2017, af Tom Dissing

Nu er det jo kun første gange at Kantar Gallup slipper deres nye tal, der er “beregnet ud fra universet af personer på 3 år og derover” i form af “Live + Vosdal (Viewing On Same Day As Live) / eller tidsforskudt op til 7 dage”.
Så alene det at der er medregnet en “tidsforskudt i op til 7 dage” måling, siger jo det meste.
Tallene, som vi ellers spåede ville vokse gevaldigt, nu hvor “online kiggeri” måles med, ser dog ud til at være nærmest - totalt - upåvirkede af den nye målemetode.
Holdes tallene op imod ugen før, er der reelt ingen udvikling. Og holdes de op imod året før, mangler der fortsat tæt på noget der ligner 300.000 seere til de mest populære formater.
“X Factor” i sidste uge, der er målt på den nye måde, var således 1.268.000 seere, hvilket er en del mindre end året før.
Sidste år var dette format end ikke det mest sete, men “kun” det andetmest sete, bagefter “Badehotellet”.
Desuden var der 1.621.000 seere til “Badehotellet” og 1.509.000 seere til “X Factor”, for præcist 12 måneder siden.
Det er dog ikke kun der at der er “heftige” forskelle i forhold til for 12 måneder siden.
Der var der således hele fem formater der havde over en million seere, mod blot en enkelt i år.
Suppleres det op med at det “mindst sete på to tyve” fortsat er nede omkring de 500.000 ( konkret 540.00 ) mod sidste års mindst sete, der havde pæne 644.000 seere, hvilket ( forresten ) er mere end det 15. mest sete i år.
Det er med andre ord - endog meget svært - ikke at konkludere at der mangler 2-300.000 seer til hvert eneste af de mest sete programmer og - mere end - 100.000 til det “mindst sete på to tyve”.
De nye tal, og måden at regne dem ud, kan naturligvis ændre sig når den omtalte “tidsforskudt i op til 7 dage” måling medtages.
Det virker dog som om at tendensen nu er så konkret og udtalt, at den marginale og tidsforskudte seening ikke vil betyde meget.
TV forbruget er ydermere dalet fra 1403 ugentlige minutter ( 23 timer og 23 minutter ) til 1201 minut på en uge ( 20 timer og 01 minutter ) der svarer til 171 minutters dagligt TV, målt på alle over 3 år.
Mest sete format for tolv måneder sider, der var drama, konkret “Badehotellet” havde nærmest dobbelt så mange seere som DRs drama i sidste uge.
“Arvingerne 3”, der ellers får fine anmeldelser havde blot 895.000 seere, hvilket nærmest kun er det halve af de 1.621.000 seere “Badehotellet” havde.
Ganske interessant ser det ud til at TV3 og Discovery kanalerne stort set har identiske seertal, selv om både DR og TV2 kanalerne havde vundet en stadig større andel af seernes tid.
TV3s mest sete i sidste uge var “Luksusfælden” med 125.000 seere mod “The Bounty hunter” der sidste år havde 132.000. ( der optræder på begge lister endnu en omgang “Luksusfælden”, hvor forholdet var 96.000 mod 93.000 ( sidste år. )
Kanal 5 havde 109.000 til deres mest sete mod 100.000 sidste år, mens Charlie havde stor succes sidste år med “Der brænder en ild” med 219.000 seere mod “Lur mit liv” der blot hentede 89.000 i år.
Denne kanal ser ud til at have det endog meget svært, da seks ud af deres mest sete programmer, mangler mellem 130.000 og 60.000 seere.
Zulu er på samme måde gået ned fra 85.000 sidste år, til bare 57.000 til deres mest sete format i sidste uge. Kanal ser ud til at have tabt fra 30.000 til 8.000 målt “uge til uge med et år imellem”.
En anden kanal der kunne se ud til at være hårdt ramt er TV2 Sport.
Her sendte de både sidste år og i år “Håndboldmatchen”, der sidste år fik 124.000 til at kigge med.
I år er der bare 78.000, hvilket er et tab på næsten 50.000 seere, eller 40 procent.
Det er dog ikke den eneste sportskanal der har problemer.
TV3 Sport er gået fra 51.000 seere til 14.000 seere, hvilket må siges at være tæt på en katastrofe.
De ti mest sete programmer på den kanal blev således set mindre end det mest sete program sidste år.
For en god ordens skyld betyder det naturligvis en del hvilket formater eller programmer der bliver sendt.
Noget der kan opleves på 9eren.
Her var der sidste år bare 16.000 seer til “Special Victims Unit”, mens der i år til en fodbold kamp var 57.000 seere.
En kamp der havde flere seere end hele top ti på den kanal, målt i samme uge sidste år.
TLC og Discovery ser begge ud til også at være gået en smule tilbage.
Ikke voldsomt men nok til at programfolken burde reagere.
Den sidste sportskanal der har det dårligt er Eurosport 1, der ser ud til at have tabt mere end halvdelen af seerne til alle deres top ti formater.
Igen.
Et fald fra 14.000 seere til 6.000 er måske ikke meget.
Igen.
Det er mere end halvdelen af seerne.
Eneste kanal der dermed ser ud til at være gået frem begynder at ligne TV3 sport 2, der sendte Premier League i sidste uge.
Her var der 58.000 der kiggede med, mod 8.000 sidste år, der så “Tractor Pulling”.
Den nye Kantar Gallup målemetode har slutteligt åbnet op for at et par nye kanaler også bliver målt på.
Og her er National Geographic ganske interessant, da der såmænd er flere der så denne kanals mest sete programmer end både TLC, Discovery og ID.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?