Forsiden > News > De otte store vil måle seerne mere

De otte store vil måle seerne mere

tirsdag 11. oktober 2016, af Tom Dissing

Hvis du - ind imellem - undrer dig over hvor uendeligt lidt der rent faktisk kan “læses ud af” de seertal som Gallup offentliggør hver uge her, hver mandag klokken 15.00, så kan du - måske - glæde dig over at de “otte store” TV stationer, har slået sig sammen om at invitere YouTube, Netflix og andre “tjenester” til at måle “deres tal”, så alle kan se hvad der rent faktisk sker i et stadig mere komplekst mediebillede.
Og som du allerede har gættet har Viaplay, Netflix eller HBO Nordic formodentligt stadig ikke den mindste smule lyst ( gætter vi på ) til at medvirke.
Det er straks mere interessant om YouTube har.
Problemet er nok at netop YouTube og deres mange unge brugere for længst (?) er løbet fra TV, med millioner af views hver eneste dag.
Views der betyder at indehaveren af øjnene ikke længere ser - helt så meget - TV, suppleret op af at de selvsamme “store otte” ikke længere prioriterer de yngre seere.
Tilbage til de kommende målinger, er det planen at “modernisere målingerne”, så de “danner et bedre grundlag for de kommercielle TV-stationers forretning”.
At DR fortsat vælger at være med, hænger - naturligvis - sammen med at de jo også har noget der - næsten - ligner kommercielle interesser, uden dog at være det.
Hvor mange af de kommende - nye - tal der bliver offentligt tilgengælige, er fortsat uklart.
Men det må formodes at være tilfældet at de tal der købes direkte af Gallup, vil være mere retvisende end idag, hvor mest sete program i sidste uge var “Den Store Bagedyst”, der kun liige kunne hente en million seere.
Det eneste andet format der kom over 1 million i sidste uge på Top Tyve var “Bedrag II”, der godt nok klarer sig “bedst” målt på drama.
Målingen af seertallene bliver under det kommende nye system udviklet til at gå fra 1000 til 1200 husstande, der bliver målt på via de såkaldte TV metre, der både måler på TV apparater og på Smart TV. ( det er uklart om det er muligt at måle forbruget på Netflix på denne måde).
Disse 1200 husstande, er dog blot en af fire faktorer.
Der skal nemlig også måles på “Det Digitale Meterpanel”, der er “mindst 1.000 personer”, som vil blive tjekket i forhold til deres online forbrug med pc/laptop, tablets og smartphones.
Denne gruppe bliver også en såkaldt “guldstandard” gruppe, der dermed vil have samme “status” i målingerne som “TV-meter-­panelet”, der er de der 1200 husstande der bliver målt på hele tiden.
Ud over disse grupper, vil der løbende bliver tjekket op på et “Webprofil-panel”, der vil være “25.000 personer/browsere” der via “cookies” ( de små “historie snusere” som hjemmesiderne gemmer på din computer når du besøger dem ).
Disse “cookies” vil kunne måle en masse, alene baseret på dine online vaner.
Slutteligt vil TV meter målingerne bliver opdateret til også at lave en række “totaltællinger”.
Her vil der blive målt på “ren trafik” på såkaldt “tagged online-indhold”.
Alexander Nielsen, formand for TV-stationernes og Kantar Groups styregruppe bag ­Seer-Undersøgelse og Head of Audience Measurement hos TV 2 Analyse, siger:
-Med den nye Seer-Undersøgelse ( navnet på den nye måde at måle seernes vaner på, red. ) får vi målt sening af TV-indhold, især online-sening af TV, som ikke opfanges med tilstrækkelig præcision med den nuværende måling, og vi måler sening i husstande, som har fravalgt et traditionelt TV-apparat. Det vil give ændringer i seertal og seerandele, men det er endnu for tidligt at komme med mere præcise forud­sigelser om konsekvenserne af ændringerne, starter han og fortsætter.
-Den nye seeradfærd kræver en ny undersøgelse for at blive målt korrekt. Derfor vil den nye Seer-Undersøgelse benytte sig af flere forskellige datakilder for at sikre bedst mulige målinger, og dermed kan seertallene rapporteres mere nøjagtigt i forhold til i dag. Grundtanken er at tage det bedste fra to verdener: Datamangfoldigheden fra den digitale verden kombineret med et solidt udvalgt repræsentativt panel fra den traditionelle TV-verden, forklarer han videre.
-Danmark er ikke det første land, der vælger en ­h­ybridmåling i stedet for det tidligere single source-panel. Norge har haft en hybridmåling siden 2014 til rapportering af deres daglige seertal, mens en række øvrige lande fra USA og Storbritannien til Holland og Sverige er i fuld gang med at implementere lignende løsninger, slutter han.
De TV stationer der er med indtil videre er: TV 2, DR, MTG, Discovery Networks, Viacom, Turner, Disney og Fox, der - naturligvis - er friske på at andre - for eksempel YouTube og Netflix, der ikke er med, indtil videre.
Alexander Nielsen forklarer:
-Alle er velkomne. Nye parter skal blot sørge for, at deres indhold er tagget, så det kan identificeres korrekt i online-datakilderne, og så alle parter måles på et sammenligneligt grundlag. Endelig skal en ny deltager naturligvis betale en andel af den samlede omkostning til den nye Seer-Undersøgelse, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?