Forsiden > Ny teknik > De tekniske Oscars uddelt

De tekniske Oscars uddelt

tirsdag 12. februar 2013, af Tom Dissing

Det tidlige forår er tiden hvor USA kaster en del priser efter filmbranchens professionelle.
Således afholdte både ASC og Oscar kommiteen en fest i weekenden, hvor der blev uddelt "tekniske" priser.
_
Hos ASC for fotografisk arbejde, og i Oscarland, for ren rå teknik.
Her vinderne fra the Beverly Hills Hotel, hvor The Academy Awards for scientific and technical achievements blev uddelt.
John A. Bonner Medal of Commendation
Visual effects supervisor og director of photography Bill Taylor endte med John A. Bonner Medal of Commendation uddelt af the Board of Governors of the Academy.
Motivationen var at Bill Taylor, der er co-founder af Illusion Arts, har fået film som "Lawless," "Casanova," "Milk" og "Bruce Almighty til at se lidt bedre ud.
Han har blandt andet skrevet en del af "videnskaben" om bluescreen og greenscreen compositing sammen med Petro Vlahos, ganske som han har været inde over "The VES Handbook of Visual Effects".
Tilbage i 1981 fik han en Technical Achievement Award for et koncept med et "Two-Format, Rotating Head, Aerial Image Optical Printer", som vi erkender ikke at forstå hvad er.
Technical Achievement Award (Academy Certificate)
J.P. Lewis, Matt Cordner og Nickson Fong vinder denne pris for deres opfindelse og udvikling af "the Pose Space Deformation technique".
En teknik der normalt blot kaldes for PSD, der introducerer brug af "novel sparse data interpolation techniques to the task of shape interpolation".
PSD er reelt idag den teknik der ligger bag de fleste, hvis ikke alle, "computer–generated characters".
Prisen gives til flere, hvorfor Lawrence Kesteloot, Drew Olbrich og Daniel Wexler også vinder denne pris.
De vandt den for "the creation of the Light system for computer graphics lighting hos PDI/DreamWorks".
En opfindelse der stort set ikke har ændret sig de sidste 15 år da systemets "interactive responsiveness, final–quality interactive render preview, scalable architecture and powerful user–configurable spreadsheet interface", slet og ret fungerer som ønskes.
Steve LaVietes, Brian Hall og Jeremy Selan fik også denne pris.
De modtager den for deres "Katana computer graphics scene management and lighting software at Sony Pictures Imageworks".
Katanas unique design, inkluderer "a deferred evaluation procedural node–graph, provides a highly efficient lighting and rendering workflow".
Der betyder at "artists" kan "non–destructively edit scenes too complex to fit into computer memory, at scales ranging from a single object up to an entire detailed city".
Theodore Kim, Nils Thuerey, Dr. Markus Gross og Doug James fik prisen for opfindelsen og udviklingen af "the Wavelet Turbulence" software.
En software der tillader "fast, art–directable creation of highly detailed gas simulation, making it easier for the artist to control the appearance of these effects in the final image".
Slutteligt fik Richard Mall prisen for "the design and development of the Matthews Max Menace Arm".
Se videoen nederst, der understreger at den ren faktisk er rigtig smart.
Scientific and Engineering Award (Academy Plaque)
Her gik prisen til Simon Clutterbuck, James Jacobs and Dr. Richard Dorling for udviklingen af "the Tissue Physically–Based Character Simulation Framework".
Igen software der er netop så avanceret at kun Hollywood forstår at bruge den.
Konkret skulle softwaren "faithfully and robustly simulate the effects of anatomical structures underlying a characters skin".
Dr. Philip McLauchlan, Allan Jaenicke, John–Paul Smith og Ross Shain fik denne pris for skabelsen af the Mocha planar tracking and rotoscoping software at Imagineer Systems Ltd".
Mocha skaber "robust planar–tracking even when there are no clearly defined points in the image".
Funktioner der blandt andet kan bruges til at udveksle "rotoscoping data with other image processing tools have resulted in widespread adoption of the software in the visual effects industry".
Joe Murtha, William Frederick og Jim Markland of Anton/Bauer, Inc. fik prisen for deres design og skabelse af "the CINE VCLX Portable Power System".
Et system, der blandt andet "provides extended run–times and flexibility", som du kan se i videoen nederst.
Academy Award of Merit® (Oscar® Statuette)
Denne pris gik til Cooke Optics Limited for deres løbende "innovation in the design, development and manufacture of advanced camera lenses".
Cooke Optics får reelt prisen for hvad der er kendt som "the Cooke Look", der oplagt nok er ret svært at definere.
Vi har fundet et klip med Les Zellan, der forklarer lidt af "the Cooke look", nederst.



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?