Forsiden > Mediepolitik > De unge foretrækker YouTube

De unge foretrækker YouTube

fredag 22. maj 2015, af Tom Dissing

Selv om at det ikke kan overraske viser en ny analyse hvad du godt vidste.
De unge, der også er kendt som teenagere foretrækker nu YouTube foran alt andet.
De orker ikke - længere (?) - Facebook, har droppet de der dating ting, og er nu - på vej tilbage til - YouTube, som de reelt bruger som et “socialt medie”.
Hvordan tænker du sikkert.
Jo de kommenterer på hinanden, sig selv og de kanaler de finder relevante, og skaber selv indhold hvis det mangler. ( 15 seconds of fame )
Dermed kunne de lokale broadcastere endnu engang se frem til at blive ignoreret totalt af fremtidens mediebrugere, der i forvejen har mere end svært ved at finde deres TV.
Platforme som Instagram og Snapchat, falder i den forbindelse også totalt igennem.
De mange selfies - på nye måder - er og bliver bare kedeligt i forhold til levende billeder, der nu primært skabes af de unge selv, da de rent faktisk mener at have noget på hjertet.
Nyeste internationale tal, der tager flere platforme med ind i regnestykket, har fundet frem til at YouTube nu sidder på mere end 20 procent af de 16-19 årige, mens 16 procent stadig er på Instagram mens 12 procent er på Snapchat.
Tallene der stammer fra analysen “GlobalWebIndex”, er baseret på 16.000 engelske og amerikanske internetbrugere mellem 16 og 64 år.
Dermed dækker tallene måske ikke - helt præcist - de lokale vaner.
Et hurtigt kig på lokale Maze, viser dog at de lokale unge er mere end aktive på YouTube.
Facebook og Tumblr klarer sig i den forbindelse fortsat, selv om at de længe har været “lidt gamle, nu hvor mor og far bruger det”.
De bruges dog blot af 13-14 procent af de 16-19 årige ( foretrækkes ) hvilket kunne se ud til at understrege at de unge er vilde med video, men at de fortsat ikke helt har sluppet de tjenester som “de fleste” bruger.
Som eksempel er Snapchat den app de unge helst ikke vil undvære. Som det hedder i analysen er Snapchat en "key app to watch”. ( da der procentuelt er flest unge her, red. )
Der er i den forbindelse en masse tal, der forvirrerer mere end de informerer, i analysen du vist nok kan få øjnene i her.
Som eksempel er Snapchat mere populær i England end i Canada. Og så kombinerer teenagere en del mere end ældre brugere.
Og så bruger visse teenagere både Snapchat og Facebook Messenger samtidig med at de er WhatsApp.
Det forhindrer dog ikke det banale faktum at TV end ikke er på de unges radar, hvilket burde få et par broadcastere til mere end at ryste i bukserne.
Den totalt mangel på tilstedeværelse de fleste sociale medier med andet er copy paste kan efterhånden ikke forklares med andet end et bevidst fravalg af de unge seere.
De der unge der ellers skulle sørge for at der også er et TV2 eller et DR når de mange ældre seere der kigger med nu, ikke er mere.
Her lige lidt “ungt” fra YouTube.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?