Forsiden > News > De unge vælger Vice

De unge vælger Vice

onsdag 28. oktober 2015, af Tom Dissing

Hvis du stadig ser Vice som et tiltag der er på vej videre, kan du nærmest ikke tage mere fejl.
I en netop udsendt presseting, forklarer Vice at de tværtimod er på vej ind på alle de områder hvor lokale medier fortsat sover.
Herhjemme er det oplagt nok derfor alle unge under 40 størrelsen satser på.
Noget de efter sigende har pænt meget succes med.
Bevares de har fortsat bare 8300 likes på deres danske Facebook site.
Det generer dog ikke Vice.
De har nemlig 1,6 millioner likes på den ene af deres deres #news sider og 4,6 millioner på en anden.
Sikkert mange flere, hvis vi begyndte at lede videre.
Fælles for deres mange tiltag, er at de unge rent faktisk ved at de eksisterer.
Delvist fordi blandt andet DR har har sendt en del Vice programmer, ganske som HBO Nordic også har.
Og så er der jo de 1,6 millioner seere på YouTube der - ved en hurtig optælling - ser ud til at give Vice op imod en million visninger.
Igen.
Det er vist ikke de “konventionelle” seere, der ser de små klip der handler om alt fra en “Ex-CIA Officer Speaks Out”, til “Milène Larsson Discusses Europes Migrant Crisis”.
Og nu har Vice så annonceret at planen er at “indtage” Europa.
Ideen er konkret at etablere egne TV kanaler, hvilket de allerede har gjort i blandt andet Canada.
Ikke overraskende er planen at generere mange kontakter på tværs af deres mange platforme.
Nok til at de globale annoncører kunne fristes til at bruge deres platforme, i stedet for de konventionelle.
Vice er forståligt nok ikke specielt konkrete, men både England og “across Europe” skulle være target area.
Sideløbende er det planen at indgå flere TV aftaler i USA, Canada, Grækenland, Serbien, Frankrig, Italien, Tyskland og her i landet.
Det skulle ydermere være meningen at udvikle videre på alle de historier som “ingen andre kan lave”.
Historier der betyder at Vice også i fremtiden vil være til at finde i Syrien, på ISIS side, for der at tjekke hvad de kugler går og laver.
Noget der forresten ser ud til at fungerer.
Vice TV har således allerede på 12 måneder genereret et hæderligt overskud i Grækenland, på trods af landets totale krise.
På samme måde går det også ret godt i Serbien.
Alt sammen noget der kunne tænkes at hænge direkte sammen med at Vice producerer til de platforme hvor de unge er, som eksempel:
HBO, Live Nation, Snapchat, Spotify, Rogers Cable, YouTube, Samsung, FOX Film, Antenna Media (Europe), Channel 4 France, Sky Italy.
De steder hvor disse platforme ikke findes, er der jo altid YouTube, Facebook og andre lokale steder som de lokale afdelinger hele tiden tjekker op på.
Læs mere om Vice på deres globale site her
Technology Crossover Ventures og A+E Networks købte sig ind i Vice for 500 millioner dollars i september 2014, mens Rupert Murdochs 21st Century Fox købte 5 procent af Vice året før, for 70 millioner dollars i hvad der på det tidspunkt blev kaldt for et hjælpe opkøb.
Her som eksempel en halv times format der er et par dage gammelt, hvor en bunke spørgsmål om migrationen i Europa i øjeblikket blive besvaret på en tenderet objektiv måde, de unge kan forstå.
Nederst finder du en helv time med Obama som Vice News også lige fik lavet.
Det interessante i den video er at Obama virker nærmest ucensureret.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?