Forsiden > Ny teknik > Den svære positionering

Den svære positionering

Sony viser deres FS7 mk2 frem

mandag 12. december 2016, af Tom Dissing

Redaktionen har netop været et smut i London for at se på og pille ved den nye Sony FS7 mk2, der som de fleste er klar over er den nye version af Sonys store - hvis ikke største - succes i nyere tid.
Kameraet, der kan det meste, bliver nu endnu bedre, uanset om du optager dokumentarfilm, corporate, reklamer eller aktualitet i REC709 eller i REC2020.
Den helst store udfordring i den forbindelse er dermed at Sony nu skal til at slås med det samme problem som de har med deres A7R og A7S spejlløse kameraer.
Her er der reelt to “linier” ( 3 med a99 ) og ydermere to modeller af hver slags, der - mere eller mindre - i de nyeste versioner, blot er blevet opgraderet til at kunne “lidt mere”, “nu internt”.
Hvor de ældre modeller krævede ekstern optager.
Sådan er det også - næsten - med det nye FS7 mk2.
Nyheden har dog fået en række nye features, der faktisk gør nyhdeneden en overvejelse værd, over den “originale” version.
Lige prisen først.
MK1 koster ( cirka/listepris ) 8500 Euro for “body only”, mens MK2 kommer til at koste 11.000 Euro for “body only” og 14.300 med kit-optik.
De 2500 Euro mere, for kamerahuset med søger og det løse giver så ellers features i bunker.
Som eksempel er det nu født til at kunne håndtere og arbejde i REC2020 farverummet, hvorfor det nu er muligt at optage i det farverum mange streamere og enkelte broadcastere ønsker at fremtidssikre deres drama produktioner i.
Eneste problem, er at der går pænt lang tid til det bliver relevant her i landet.
Endnu bedre skulle der heller ikke komme de samme problemer med levering med mk2 som der var med mk1.
Kameraet står på hylden i januar, lover Sony.
Datoen kan du få hos din Sony pusher, for eksempel Stjernholm eller eese, der begge er ret seje på det område.
Som vi var inde på at, har redaktionen netop været ovre og kigge på nyheden.
Og her gik det op for os at FS7 mk2 har en række - nye - features der er guld værd i dagligdagen, suppleret af andre der betyder at mk2 - også - kan bruges til dramaproduktion i den tunge ende.
Måske med det forbehold at det nok er smartest at bruge et F55 her.
Sony er nemlig særdeles orienteret i forhold til at positionere dette kamera, i et marked der elsker nyt, men som nærmest forventer at der er indbygget guldbukser i den næste generation.
Dermed bliver det store spørgsmål så, hvor det her kamera skal “findes” i forhold til de andre kameraer som Sony tilbyder.
Et bud kunne være - meget tæt - endog særdeles tæt på der hvor du finder F5 idag.
Det er et FS7, der kan REC2020, som har variabel ND, som FS5, der kan “køre auto” og samtidig optage det slow som den mindre FS5 ikke kan i både HD og UHD.
Auto ND, der må siges at være et hit, betyder i den forbindelse at du kan køre en hel produktion på en samme blænde, og dermed beholde den samme dybdeskarphed hele vejen igennem, uden at tage hensyn til om du står ude i solen, eller inde i et mørkt rum.
NDen (auto)sørger for at eksponeringen følger med, lige indtil der ikke er mere lys, eller lige indtil der er for meget lys.
Et hurtigt kig i demoen af FS7 mk2 understreger at NDen problemfrit kan korrigere en pan rundt i et lokale med store vinduer.
Dermed er det formodentligt heller ikke et problem at stå i Afrika med tændt auto ND.
Jamen er det virkeligt det eneste du får for 2500 Euro, tænker du sikkert.
Mere eller mindre/næsten.
Auto NDen, og den indbyggede variable ND følges op med et “professionelt” mount, der gør at du ikke længere skal vride optikkerne af - hvilket er og har været et problem i stort set alle situationer, inklusiv dem hvor kameraet er monteret på gimbals, rigge, på stativ, og naturligvis når der er mattebox på.
Mountet er nu blevet til en slags Cine mount, hvor optikken monteres “lige på”, hvorefter det låses på kameraet.
Et mount der nu - ydemere - skulle være blevet så stærkt at du kan montere en Optimo 25-250 på dette kamera.
For specielt uindviede vejer dette 7,3 kilo. Sony “garanterer” dog “næsten“ at det ikke behøver support, da mount er stærkt nok til at kunne bære det.
Nu hvor det koster et skvat over 45.000 dollars vil vi dog foreslå du bruger support, da vi erkender ikke at vide om der findes PL mount adaptorer der kan tåle det samme som det nye FS7 MK2.
Dermed er det stort set kun ND og mount der er nyt på det nye Sony, med REC2020 som sidste feature, der dog kunne tænkes at komme som firmware update på et tidspunkt.
Så, folk der ikke har behov for Variabel ND ( det har alle, men enkelte kan sikkert udvære det, red. ) kan fortsat overveje den version hvor de investerer i manuelle filtre, der kan det samme, dog med det forbehold at filteren skal hen foran optikken.
På specs siden vil det fortsat være muligt at optage i XAVC-I 4K DCI, fra 600Mbps ned til 112Mbps, i MPEG-4 H.264/AVC
I XAVC-L i QFHD fra 150Mbps ned til 25Mbps.
MPEG-2 Long GOP er nu begrænset til en enkelt kvalitet nemlig MPEG HD422 50Mbps.
Som tidligere er det kun muligt at optage eksternt i RAW eller ProRes 1080 50P 422, via udvidelsen XDCA-FS7, der giver muligheden for at optage eksternt i 12-bit 4K/2K RAW Output.
Det er fortsat et Native ISO2000 kamera, der kan optage i alle former for S-log og som pointeret i REC2020/BT.2020 farverummet.
Det er - for en god ordens skyld - den samme CMOS som mk1.
Og så bliver det muligt at købe et FS7 mk2 med en “kit optik”, E PZ 18-110mm F4 G OSS / SELP18110G, der er ligeså bred og lidt kortere end FF versionen FE PZ 28-135mm f/4 G OSS Lens SELP28135G.
Her lige en snas - denne gang på tysk - om de nye features på FS7 mk2.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?