Forsiden > News > Der blev også slukket i Norge

Der blev også slukket i Norge

mandag 1 februar 2016, af Tom Dissing

Mens det “bare” gik ud over omkring 200.000 husstande, her i landet, går det anderledes hårdt ud for op imod tre millioner seere i Norge.
Det er nemlig ikke kun her i landet at Telenor lukker og slukker for deres samarbejde med Discovery.
Og selv om at ingen rigtigt ved hvad der er gået galt, mener flere kilder i Norge at vide at det var “flere hundrede millioner norske kroner”, der skilte parterne i Norge.
Hvilket må formodes også at være tilfældet her i landet.
Ganske som her i landet valgte Telenor derfor at slukke for alle Discovery kanaler på lidt over en million husstande, der inkludere den særdeles populære TVNorge og hele 12 andre Discovery kanaler.
Herhjemme går det primært ud over satellit TV folket.
Sådan er det ikke i Norgen.
Her er Telenor også særdeles aktive på kabel TV, hvorfor kunderne der også vil mange 13 TV kanaler.
Telenor ejer slutteligt en masse fiber i Norge, hvorfor hele 2,8 millioner seere midnat ikke længere kan se Discovery kanaler i en eneste Telenor TV kanal pakke.
Efter slukket i Norge, er der op imod 2,5 millioner husstande i Skandinavien der ikke længere har adgang til Discovery kanalene.
Og selv om at ingen ved hvad er er gået galt, er vurderingen at prisen på “alle Discovery” - kanalene har været problemet.
Uden at være helt sikkert, er Canal Digitals TV kanal pakker skruet sådan sammen at kunderne altid køber “alle” Discovery, og derfor ikke kan nøjes med at betale andet end “fuld pris” for alle kanalerne.
Og at det dermed må være denne der har været for høj set med Telenor/Canal Digital øjne.
Discovery chef i Norge Harald Strømme, siger:
-Selv om vi fra vår side i flere runder har forsøkt å nå frem til en avtale og redusert våre krav betydelig, har ikke Telenor beveget seg ett øre de to siste ukene. Faktum er at tilbudet fra Telenor innebærer null kroner i økt betaling for vår kanalpakke siden forrige avtale ble inngått i 2010. I samme periode har Canal Digital økt sine utsalgspriser med mer enn 30 prosent, starter han og fortsætter.
-Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende 1 kopp kaffe, per kunde per år. Telenor kaller dette et urimelig krav. De forsøker også å så tvil om at dette er en korrekt fremstilling. Det kan jeg nok en gang forsikre om. Telenor prøver i stedet å gjøre dette til en diskusjon om sportskostnader. Det er riktig at vi diskuterer Tippeligaen, og skal vi finne en god løsning på det, vil det koste mer enn en kaffekopp. Men det er ingen deadline nå for å bli enige om Tippeligaen, og konflikten handler ikke om dette. Vi har gitt Telenor tilbud på våre kanaler uten fotballen. Og da er det altså en kaffekopp i året det handler om, sier Strømme, slutter han.
Formuleret på denne måde er forhandlingerne altså ikke endeligt gået i stå i Norge, som vi vurderede at de er her i landet.
Dermed kunne det se ud til at kunderne i hele området snart kan få kanalerne - og en prisstigning - tilbage.
Canal Digital, har ikke sagt noget herhjemme, men Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Canal Digital Norge siger:
-Dette er en trist dag. Vi beklager på det sterkeste at våre kunder for øyeblikket mangler TVNorge og de øvrige Discovery-kanalene. Vi er svært skuffet over at det amerikanske mediekonsernet velger å gå til dette drastiske skrittet, selv om de allerede torsdag varslet at de var villige til å gå så langt. Vi fortsetter å jobbe hardt for å få kanalene tilbake så raskt som mulig, starter han og fortsætter.
-De siste månedene har vi forhandlet med Discoverys internasjonale ledelse for å komme til enighet om en ny avtale. Vi har strukket oss svært langt i våre tilbud, spesielt for de norskproduserte kanalene som betyr mest for våre kunder. Discovery har imidlertid fremsatt helt urimelig krav om prisøkninger på flere hundre millioner kroner for å dekke opp for deres dyre kjøp av ulike sportsrettigheter det siste året, langt ut over det vi mener kanalene samlet sett er verdt for våre kunder, slutter han.
Det er i den forbindelse ikke første gang Discovery er i konflikt med en distributør i Norden.
-Discovery er et stort amerikansk mediekonsern med global tilstedeværelse i 220 land. For dem utgjør vi et lite marked. Dette er tredje gangen Discovery velger å bruke konfliktvåpenet i forhandlinger med nordiske distributører bare de siste 15 månedene, slutter han.
Der er ingen der har der fjerneste anelse om hvad det samlet koster en stor broadcaster som TVNorge, eller for Discovery.
Estimaterne er dog 50-60 millioner kroner om måneden i Norge.
I disse tal er ikke medregnet hvad det - i værste fald - kan ende med at komme til at koste indholdsproducenterne.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?