Forsiden > News > Der bliver solgt en masse flade herhjemme

Der bliver solgt en masse flade herhjemme

tirsdag 6. september 2016, af Tom Dissing

Hvis du gik og troede at forbrugerne ikke er parate til en fremtid med UHD, tager du grueligt fejl.
Bevares.
Broadcasterne er stadig igang med noget der ligner en marginalt pænere version af SD.
Men resten af verden rykker altså.
I den forbindelse er et eneste ord der betyder noget, et eneste.
Indhold, indhold og indhold.
Problemet ser nemlig ud til at være at forbrugerne - for længst - har besluttet sig for at fremtiden er i UHD, og kun ses i næsten HD, når det handler om de populære lokale broadcastere.
Tallene siger nemlig at 14 procent flere - end sidste år - nu har en fladskærm.
Og da det - næsten - betyder at alle der har en flad-skærm, har et HD TV, som minimum, er det altså kun broadcasterene der arbejder i 720p.
Forbrugerne er for længst gået 1080p, mindst.
Og nu hvor der blev solgt 352.000 fladskærme frem til juli i år, hvoraf 27 procent var UHD, er der altså over 100.000 nye husstande med UHD skærme uden indhold.
Altså med undtagelse af den UHD kanal Viasat er ude med, der har premiere den 10. september, med Liverpool mod Leicester og dermed en Premier League kamp i fin UHD.
Denne kanals planer er i den forbindelse at tilbyde 20-30 NHL kampe hen over efteråret, suppleret med en række A kampe Serie TIM, suppleret med 10 andre Premier League kampe, en eller flere kampe fra LaLiga, suppleret op med 1 kamp/runde af Champions League, bunker af Red Bull action sport og TV og UHD VoD hvis du er parabol kunde.
Er du i stedet UHD kunde hos Waoo, må du i første omgang nøjes med at se sport, på landets eneste UHD kanal.
Omvendt så er forventningerne at forbrugernes investering i UHD skærme vil tvinge indholdsproducenterne, også kendt som broadcasterne til at overveje om de ikke har brug for at etablere en simultan-cast kanal, i en nær fremtid.
Tilbage i 2015 blev der nemlig også solgt 537.000 flade kasser.
Og hvis der også der var op imod 30 procent der valgte en UHD skærm, er der altså over 250.000 husstande med UHD, der absolut intet har at bruge deres fine skærm til.
Det eneste der i den forbindelse så abolut ikke virker ( læs sælger ) er de dyre OLED skærme.
Dertil er de fortsat for dyre, og nu hvor der - stadig - intet indhold er, der “ser godt ud” på OLED, er det jo spild af penge at investere i skærme der kan vise flot indhold.
Altså, med mindre at der kigges på alt andet end broadcast.
Med +250.000 UHD skærme, er det jo oplagt at der vil blive investeret i afspillere, måske den kommende Playstation NEO/4,5 har en UHD BD afspiller, suppleret af Netflix og - potentielt - andre streamere - der oplever at markedet pludseligt er modent til at se UHD, i stedet for 1080.
Fælles for den udvikling, er at broadcast nærmest ingen rolle spiller.
Forbrugerne kan ganske enkelt ikke finde det de leder efter på deres faste stationer.
Igen.
Det går jo fint.
De mest sete programmer i en uendelig kold uge, havde jo 715.000 seere ( Versus på DR1 ) og “Dicte” på TV2, der havde 681.000.
Det mindst sete program - på top tyve - havde i den forbindelse 433.000 seere, hvilket sikkert er tæt på halvdelen af det antal kunder Netflix har her i landet, nu.
Det store spørgsmål er dermed hvornår broadcasterne beslutter sig for at det ikke længere “bare” er de der unge og “first movers”, der er på vej væk fra husalteret.
Der er i den forbindelse premiere på VMD i næste uge.
Hvis dette format fortsat kan hente 1,2-1,5 millioner seere, er det omvendt fint for broadcasterne at der ugen før blot var 25 procent af de seere der kigger med, når der bliver sendt “Vild Med Dans”. (VMD havde 1.116.000 seere i uge 37 sidste år )
Her lige Viasats UHD promo, der ikke er blevet opdateret siden maj-juni.
Så vildt prioriteret at de der UHD kunder altså heller ikke.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?