Forsiden > Ny teknik > Der er 4K og så er der 4KHDR

Der er 4K og så er der 4KHDR

onsdag 20. maj 2015, af Tom Dissing

Hvis du er til sport, er du sikkert klar over at Juventus spiller imod Lazio her i aften i Rom.
Hvad du sikkert ikke ved, er at denne kamp markerer udviklingen for 4K, der ikke længere “kun er 4K”.
Selve kampen optages nemlig hele to gange samtidig. ( eller også bare som to forskellige signaler )
De nærmere tekniske omstændigheder er ikke forklaret, men kampen bliver både optaget i “konventionel” 4K, hvilket - som vi er informeret - er UHD i 50fps progressivt.
Infront Media der ejer rettighederne til denne kamp, og som har fået DBW Productions til at producere den, har dog mere i posen.
Planen er nemlig at - også - optage/dække kampen i “4K HDR HFR”, hvilket betyder at kampen også bliver optaget i 4K UHD med en væsentligt højere Dynamic Range (HDR), der er målrettet fremtidens HDR 4K skærme, der allerede er begyndt at ankomme på markedet.
Hvordan denne Lega Serie A serie endte med at blive kampen der både optages i HDR 4K og konventionel 4K, melder historien ikke meget ud om.
Sikkert er det dog at det skulle blive første gang at en kamp både optages i konventionel 4K og i HDR, der jo ( heller ikke ) rigtigt eksisterer.
Igen.
Motivationen skulle være at “alle” ( sportselskere ?) jo alligevel har investeret i deres første 4K TV, og derfor kunne tænkes at være parate til at det næste bliver et 4K HDR TV, der - indtil videre - blot beskrives som et 4K TV der tilbyder en væsentligt højere billed dynamik, i form af “better pixels” der er i HDR TV, der - for specielt teknisk orienterede - betyder at der er mere contrast i billedet.
Sandheden - gemt på markedsføringen - må formodes at være at denne kamp ikke kun optages/dækket i et 4K Rec709 color space univers men også i et Rec2020 ditto, hvilket - hvis det er korrekt - virkeligt giver en hulens masse ekstra dynamik.
Pressemeddelelsen vi har læst nøjes dog fortsat med at tale om “en væsentlig højere colour depth”, der “visibly allow viewers to see significant image improvements in both extreme light and extreme dark parts of the picture”.
Igen.
Hvis der bliver eksperimenteret med 4K HDR HFR, eventuelt i Rec2020, vil denne transmission eksistere som et 4:2:0 signalt og i et - ganske specielt 4:2:2 i 10bit eller måske endda 12bit signal, der må fylde en hulens masse båndbredde.
Båndbredde der skal distribueret helt ud til det TV apparat der modtager signalet.
Er det tilfældet med aftenens kamp, vil det rent faktisk være muligt at se udtalt forskel i DR, mellem de to signaler.
Måske endda nok til at en god del af de mange VM og OL der skal afvikles i 2016 kunne tænkes at overgå til samme teknik.
Hvilket udstyr der så rent faktisk kan håndtere Rec2020, er en helt anden historie.
Det er muligt at det kræver Alexa XTere udstyret med den nyeste Arri Aces LUT - der er under en uge gammel - eller en flok Sony F65ere med 4K bagstykker, kan levere Rec2020 Dynamik.
Det kan dog også være at det ender med de sædvanlige F55ere, der skulle have et farverum der er stort nok.
Som vi forstår det dog kun til “bånd”.
Kampen bliver desværre ikke sendt herhjemme. (?)
Skulle det være tilfældet vil det uanset hvad nok ende med at blive i HD eller 720P, hvilket jo nærmest er grinagtigt i forhold til den dynamik kampen tilbydes i, i Italien.
Vi har fundet en tysk demo af 4K HDR, der måske ikke ligefrem imponerer. Men som altså understreger at der er en kraftig forskel på SDR og HDR i 4K

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?