Forsiden > Ny teknik > Der er to UHDTV standarter

Der er to UHDTV standarter

mandag 9. december 2013, af Tom Dissing

Hvis du troede at størrelser som Society of Motion Picture and Television Engineers - som du nok bedst kender som SMPTE - går og venter på at fremtiden “sker”, tager du fejl.
De skaber nemlig fremtiden.
Derfor kan det vel ikke overraske at de allerede nu er på vej med hele to definitioner på……. hvad Ultra High-Definition Television - UHDTV - er for noget.
Og da fremtiden jo både lover 4K og 8K, er de såmænd blevet enige om to standarter.
Den ene, der kommer lige om snart, er den de “fire millioner enheder solgt om året fra 2017” kommer til at handle om, nemlig UHDTV1.
Denne der - oplagt nok - er 4K, eller konkret 3.840 x 2.160 pixels, der til gengæld snart bliver hentet af UHDTV2, der er den fremtidige 8K, eller 7,680 x 4,320 pixels standart.
Og nu hvor 8K alligevel er langt ude i fremtiden, taler SMPTE - indtil videre - om 10 og 12 bit depth, med chroma subsampling options på 4:4:4, 4:2:2 og tillader 4:2:0. 8 bit, da der jo også skal være plads til at pakke.
Den såkaldte “base framerate” på 8K let kunne tænkes at ende på 100/120 FPS, og kræver dermed nyt hardware overalt i produktionen.
UHDTV1, er omvendt ikke længere væk end at det om få år/nu bliver “normalt” for forbrugerne at skulle vælge mellem HD og Ultra HD(1), der forresten allerede nu kan vise “twice the amount of colors perceived by humans”.
De to fremtidige standarter giver dog en del problemer.
Som eksempel er den generelle vurdering at 6G-SDI “kun” kan håndtere op til 4K video i op til 60 FPS i 12 bit, i 4:4:4 color space.
Dermed må alverdens broadcastere, posthuse og andre ud og investere i fiber, endnu flere harddiske og en masse andet.
For eksempel hvis de har brug for at kunne håndtere mere end to ( måske endda et enkelt ) samtidige signaler.
Eller også må hardware producenterme til at opfinde nye teknikker til at overføre fremtidens enorme datamængder som alternativer til “SDI”.
Alternativet er at der opfindes endnu kraftigere kompression, hvilket bliver svært da H265 jo stadig kun er “på trapperne”.
På det netop afholdte SMPTE møde kom det ydermere frem at vurderingen er at 100/120 FPS, er et absolut minimum for 8K.
Og at 50/60 FPS selv i 4K, ser “lidt motion-blurred” ud.
Eneste problem i den forbindelse er at det jo koster endnu mere data.
Således har fremtidens 8K kameraer - som NHK reelt allerede har opfundet - det indbyggede problem at et “almindeligt” 8K broadcast kamera optager/registrerer i 72 gigabits per second, hvilket vist nok cirka er 2000 gange 35 Mbit/s XDCam.
Og da det er den kvalitet NHK forventer at optage the 2020 Olympics i, skal der ske noget på hardware siden.
I en fart.
Det er muligt at få fingre i den fulde rapport.
Det gør du her. Det kræver dog en mailadresse og dit navn.
Men så får du altså også fingrene i rapporten, der er på 34 sider.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?