Forsiden > Ny teknik > Det bliver ikke helt billige de nye anamorf fra Zeiss

Det bliver ikke helt billige de nye anamorf fra Zeiss

onsdag 17. april 2013, af Tom Dissing

Selv om at der ikke længere bliver optaget særligt meget på film, er stort set alle "film" stadig "brede", når de ankommer i biografen.
Noget der tidligere blev opnået ved at bruge "hele filmen", der var i formatet 4:3 og strække det ud, typisk to gange, hvorfor de såkaldte x2 Anamorphic optikker længe har været et must når spillefilm skal ligne spillefilm.
Desværre kræver det nye digitale kameraer lidt mere af det hele.
Skarphed, kontrast og andet.
Heldigvis har Arri og Zeiss bemærket at der er et marked for anamorfiske optikker.
Et marked der har fået Arri til at bygge indtil flere Alexaer og andet med 4:3 CMOS, der - ganske morsomt - passer helt perfekt til en ny Zeiss Master Anamorphic serie, der er til at købe fra engang i maj måned.
Bevares, hver enkelt optik koster omkring 30.000 Euro, så det er altså kun for de få.
Til gengæld vil rygter - understreget af en produktionstest nederst - vide at de billeder der kommer ud i den anden ende ser helt rigtige ud.
Det var ydermere en af de nyheder Arri havde med på NAB 2013, at det nu er muligt at få fingre i deres 35 mm, 50 mm og 75 mm Master Anamorphic optikker, der må formodes at koste netop så meget alene i forsikring, at det bliver uhyggeligt dyrt at leje dem, når de lander på hylderne hos din favorit udlejer.
Igen.
Ikke et problem på produktioner, hvor der er budget til den slags ting.
I den forbindelse er Arri ret friske på at markedsføre deres nyheder.
Så meget at de lånte en MA50 til DP Michel Abramowicz, der tidligere har stået bag "Taken" og "The Thing", som fik lov til over tre dage at skyde en lille kort film i Paris.
Og han er begejstret.
-Always in the past I would push to work in anamorphic but the producers knew it would be more expensive in terms of people and transportation, but now those days are over, which I’m very glad about. Now, if anamorphic is right for the movie, then there is no reason not to use it – everybody can work in anamorphic today, slutter han og ser dermed ud til at understrege at 30.000 Euro ikke er voldsomt for den slags glas.
Herunder den lille film han fik skruet sammen med Roberto de Angelis, der instruerede. Og jo, det meste er skudt på T 1.9

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?