Forsiden > Ny teknik > Det der Rec2020 i FS7 mk2

Det der Rec2020 i FS7 mk2

Hvad betyder det egentlig

mandag 5. december 2016, af Tom Dissing

Enkelte vil have bemærket at der kommer en ny FS7 her i januar.
En ny og forbedret version af FS7, der derfor kommer til at hedder mk2.
Den største forskel på 1eren og 2eren er i den forbindelse kameraet evne til at kunne optage i det ofte omtalte Rec 2020 farverum, der kort fortalt betyder at det kommende FS7 II ikke bare lever op til “den standard” der er på Rec2020 området.
Næ, dette kamera bliver en slags forgangs kamera for netop Rec2020, der også kendes som ITU BT.2020, der er the International Telecommunications Union forklaring på EBUs Rec2020, der - mere eller mindre - dækker ACES, der er HDR fra den amerikanske film industri.
Enkelte kunne i den forbindelse være lidt forvirrede over at der ikke findes en “fælles standard”.
Jamen det gør der da.
Den er blot “flydende”, da udgangspunktet “bare” er at der skal være en høj nok billeddynamik til at et billede, eller et stykke video teknisk og visuelt kan efterleve farvedynamikken i Rec2020/ACES/ITU BT.2020.
Det spændende spørgsmål i den forbindelse bliver dermed om det nye FS7 mk2 der - ikke - er en afløser til FS7, der fortsat vil være at finde på markedet, kan efterleve disse standarder.
Noget Sony siger den kan.
Der er blot en del - interessante - detaljer.
CMOS/Exmor i FS7 mk2 er i følge flere kilder stadig den samme.
Altså den samme som der også findes i den originale FS7, FS5 og F5.
Sensor i F55 er derimod en anden, med en væsentligt større “color range” (gamut).
Så meget at F55 - native - er den eneste der “fra starten af” kan optage i “full Rec2020 color space”.
Dermed burde FS7 mk2 altså ikke kunne.
Omvendt kan F5 og FS7 mkI rent faktisk optage i - næsten - DCI-P3 standard, der er endog meget tæt Rec2020, men som altså ikke - til fulde - er Rec2020.
Så hvordan har Sony fået deres FS7 mk2 til at kunne se hvad F5/FS5/FS7 ikke kan i S-Gamut eller S-Gamut3.
Svaret svæver lidt i luften, men skulle - som det er set før - være et “klassisk Sony trick der virker”.
F5/FS5/FS7 optager og “udregner” farver med udgangspunkt i Rec709, da disse kameraer er målrettet Rec709.
Noget de som bekendt gør rigtigt godt.
Problemet ser ud til at være at kameraer der er målrettet enten Rec709 eller Rec2020, rent faktisk ikke er specielt gode til det andet.
Forstået sådan at et kamera jo er en ret klog computer, der konverterer “lys” til noget der kan ende som et Rec709 eller Rec2020 farverum/billede.
Og da FS7 I fortsat vil være målrettet, formodentligt helt ned på hardware plan, til Rec709, modsat FS7 II der vil have fået ekstra power til at håndtere Rec2020, er valget altså ikke længere så besværligt.
2eren er til feature, Rec2020 og andet der - primært - skal bruges uden for Rec709 universet.
1eren er fortsat den “bedste” til Rec709.
Den kan - næsten - DCI-P3, der er den slags Rec2020 biograferne mener er HDR, hvilket er heldigt, da den nyeste bærbare Apple maskine også kan håndetere DCI-P3.
Dermed vil et FS7 mk1 og en apple bærbar kunne færdigøre alle reklamer - og spillefilm - til danske biografer.
Skal filmen lidt længere ud i verden, er det nok på sin plads at starte med et FS7 mk2, da det relativt simpelt at “nedskallere” et Rec2020 farverum til et DCI-P3 ditto.
I den forbindelse er der - forresten - også en Rec2100 standard.
Og den har intet med dit FS7 at gøre.
Det er derimod en standard, der - i en nær fremtid - begynder at betyde noget.
Det er nemlig den der bestemmer om et TV apparat - i princippet - kan vise HDR eller Rec2020.
Heldigvis har Rec2100 reelt det samme farverum ( colorspace ) som Rec2020, nu bare med Hybrid Log Gamma eller ST2084 gamma også kendt som PQ (Perceptual Quantiser).
Desværre kan et FS7 II hverken optage i PQ eller Hybrid Log Gamma, hvorfor det ikke er muligt at optage i de kurver der er “direkte kompatible” med Rec2100.
Heldigvis er Rec2100 det samme som Rec2020, og hvis der optages i S-Log2/S-Log3 med S-Gamut/S-Gamut3/SGamut3.cine - som du jo plejer på Rec2020 produktioner på det FS7 der ikke er ude endnu - vil der være farverum, billed dynamik og 14 blænders DR, hvorfor det allerede i grading er muligt at grade til Rec2100 hvis den færdige “Rec2020” produktion skal i TV og ikke i biografen.
Man kunne ligefrem forestille sig en - mindre - forandring i workflow, på tungere produktioner.
Når produktionen er godkendt, grades der en Rec2020 og en Rec2100 version, blot for at have en til ( fremtidens ) HDR TV og til biografen.
Dermed er vi så tilbage til om en FS7 II kan optage Rec2020, og om det kan bruges som alternativ til S-Log/S-Gamut optagelser.
Den korte version er ja, men…
Skal produktionen bruges - eksklusivt - på Rec2020/Rec2100 skærme, eller skal det færdige resultat primært vises på Rec709 skærme. Ja så er svaret simpelt.
Så skal der optages til slut “platformen”.
De allerede kendte “udvaskede og grå” farver et FS7 kan levere og som vores øjne er ved at vænne sig til, bliver endnu mere udtalte hvis der optages i Rec2020 og grades til Rec709, mens en Rec709/S-Log/S-Gamut kunne ende med at se lidt presset ud på en Rec2020/2100 skærm.
Der er dog lige en detalje.
Hvis Sony - lige om snart - kan love at der “snart” kommer Hybrid Log Gamma og/eller PQ gamma i FS7 mk2 er der omvendt - øjeblikkelig - support for Rec2100, med det forbehold at der så skal en Rec2100 monitor på, hver gang der optages da søgeren slet ikke kan håndtere den DR.
Os bekendte findes der fortsat - heller ikke - onboard 7 tommers optagere eller monitorer der kan håndtere Hybrid Log Gamma og/eller PQ gamma.
Igen.
Kontrollerede optagelser kan jo problemfrit bare skyde løs og håbe på at “det gik”, eller montere en stor location Rec2100 monitor - på det FS7 mk 2 der stadig først ankommer til markedet næste år og det bliver - i første omgang - uden Hybrid Log Gamma og/eller PQ gamma.
Tilbage til det nye spændende og stadig ikke “ude på markedet” FS7 mk2.
Jo, det kan optage Rec2020, og dermed kan det bruges til HDR produktion.
Det er dog ikke en “afløser” til FS7 mk1.
Nærmest tvært imod.
Så længe det primært handler om at levere til Rec709, hvilket inkluderer broadcast, danske biografer og AV, er der reelt ingen grund til at investere i det - specialiserede - FS7 mk2.
Omvendt, kunne man håbe på at nyhedens evner med Rec2020, og en senere opgradering ( måske ) med Hybrid Log Gamma og/eller PQ gamma så der kan produceres direkte til Rec2100, kunne betyde at dette kamera er det som alle har brug for når HDR/Rec2020 kanaler holder deres indtog.
Her lige et par klip om de nye features i mk2, der inkluderer Variabel ND og “Sony Cine Mount”


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?