Forsiden > Ny teknik > Det der S-Log2

Det der S-Log2

torsdag 7. november 2013, af Tom Dissing

En af de diskussioner du kunne tænkes at have været forbi et par gange nu, er hvordan et Sony F55 rent faktisk optager eller “ser ud” når der optages i S-Log2.
Og det er faktisk et ret godt spørgsmål.
Et problem som Art Adams har kigget på, her, hvor han blandt andet kan konstatere at det nærmest er “umuligt” at arbejde med S-Log2, når der optages “ENG style”.
Bevares slutresultatet - specielt når der suppleres op med 120fps og 240fps - ligner ren magi, men det er svært at komme derhen.
Hvorfor tænker du måske.
Blandt andet fordi det er nærmest umuligt at se hvad du laver, nærmest umuligt at stille skarpt, og fordi S-Log2 rent teksnisk “ser” to blænder undereksponeret ud på en “almindelig” ( Rec 709 ) monitor.
Til gengæld er der hulens billigt at komme i nærheden af S-Log2 på et Sony F55.
Tidligere skulle du ud og leje et F65 og noget der ligner en Codex optager.
Og det er bestemt ikke billigt at lege med.
Art Adams bruger bandet Wampire til at eksperimentere på.
Og selv om at vi må erkende ikke at kende dem, ser det ud til at de er friske på at hygge igennem med Sonys beta 2.0 software til F55erene.
Bedst understreget af at store dele af videoen er skudt i eksisterende lys.
Noget nær en umulighed for bare få måneder siden, og noget der naturligvis gør det endnu sværere, da det jo stadig er “umuligt” at se hvad der bliver optages uden at overeksponere med et par blænder, mens der optages. ( lidt af et problem når lyset nu er højere udenfor.
Håbet var i følge Art Adams at S-Log2 kunne håndtere de mange blænders forskel på lyset inde i kabinen og udenfor, og at det meste kunne reddes i post.
Det kunne det.
I det hele taget ser det ud til at S-Log2 har givet optagelserne rigtigt meget luft under vingerne.
I forhold til de mange “misforståelser” om at eksponere to blænder for højt, mener Art Adams at det kan være smart at overeksponere, og så klare det problem i Post.
Igen noget der kun er relevant, hvis der ikke er monteret et “LUT box” på kameraet og en grade kvalitets monitor
Er der det, kan der sagtens eksponeres korrekt.
Ellers er de to blænders overeksponering “smart” men “ikke nødvendig”, da det betyder at fotografen og instruktøren kan se hvad der bliver optaget.
Med andre ord en detalje der skal tjekkes op før optagelserne starter.
Og nu hvor vi er der, så er det kun Sony og Canon Log der ser undereksponeret ud.
Det gør de ikke med Arris LogC.
Så tjek lige hvad der står på kameraet før du beslutter at køre over/under eller korrekt eksponering.
Den tekniske årsag er at ”middle gray” er - næsten - det samme i Rec 709 WYSIWYG mode og i LogC, hos Arri.
Det er det ikke hos Sony og Canon.
Sony skulle “have lovet” at de er på vej med en “in-camera LUT” eller “MLUTs for S-Log2”, så det bliver muligt at optage “korrekt”, hvilket burde give lidt mere plads til eftearbejde. ( det har Canon sikkert også, red. ?)
Igen, når du først har fået dit F55 til at spille, som Art Adams har, kan der komme nogle fantastiske resultater ud i den anden ende.
Se selv her.

WAMPIRE-Giants-FINAL-UPLOAD from DVi Crew on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?