Forsiden > Ny teknik > Det der nye Leica SL 4K

Det der nye Leica SL 4K

onsdag 4. november 2015, af Tom Dissing

Det er stadig alt for tidligt at begynde at vurdere på om det kommende Leica SL, der er et 7500 dollar dyrt 4K mirrorless video-DSLR, uden spejl, der også kan bruges til at tage still billeder med, kan det som Leica håber videomarkedet har brug for at det kan.
De første af mange "test" er begyndt at ankomme, og nu hvor der findes en masse “leica glas” deruder, der har det til fælles at det - også - er særdeles dyrt at komme i nærheden af, ganske som det nye Leica SL også er, er diskussionen oplagt nok om huset er de mange penge værd.
Sidste nye test i den forbindelse er forestået af Tim Arasheban og Cinoflex, der laver huse/cages til kameraer, og som ydermere producerer “aktive bundplader”, hvorpå der kan monteres nødvendige emner.
Tim Arasheban er manden der sørgede for at TV serien “Wilfred” endte med at blive optaget på en række Nikon D800 og et par Canon 5D mkIIIere.
Nu er turen så nået til - i første omgang - en test af det nye Leica SL 4K mirrorless kamera.
Og selv om at det er vigtigt at det kan optage 4K internt, valgte Tim Arasheban også at optage eksternt da der internt optaget i 8bit og 10 bit eksternt.
Ganske som andre huse optager det her også på et “crop” af CMOS, når der optages i 4K, konkret i et Super35 crop, hvilket betyder at du kan bruge Leica eller Zeiss Cine glas, som eksempel.
Er du til HD, er det muligt at optage i “full-frame”, dog klippet i top og bund ( igen CMOS crop ), så billedet ender som et 16:9 billede.
Der er i den forbindelse intet ude om et - potentielt - 4:3 S35mm crop, så dette kamera ville kunne bruges til Anamorfiske optagelser.
Og så er det ellers at de gode nyheder begynder at tikke ind.
Looket i et Leica SL 4K, minder gevaldigt meget om et ARRI Alexa.
Bruges den - på dette tidspunkt fortsat ufærdige - Leica L-log gamma ligner billederne dem der kommer ud af et Canon C500.
Desværre er der ikke helt så meget dynamik i et Leica SL som der er i et C500.
Der er dog blot tale om et par blænde eller tre, der er fordelt ligeligt i “the dynamic range in the shadows” og “a stop and a half less in the highlights”.
Leica SL billeder er omvendt en del mere “soft” end et Sony a7S, hvilket kunne tænkes at være en fordele i visse produktioner og en ulempe i andre.
En central fordel, der ser ud til at være en voldsom fordel, er at rolling shutter nærmest er ikke eksisterende i S35 mode.
Full frame mode/HD minder om et 5D ( vi gætter på et mk3 ), og så er støj ved 3200 ISO tæt på den samme som i et Sony a7S.
Helt perfekt er den nye 4.4 millioner pixels EyeRes viewfinder, der kort fortalt - i følge Tim Arasheban - er det bedste han nogensinde har set.
Han går så langt som til at mene at denne rent elektroniske søger er “lige så god” som den optiske i et 5D mkIII.
Om pakken så er de tæt på 8000 dollars værd før der investeres i glas og ekstern optager, er straks en anden historie.
Kameraer som RED Raven, Sony FS7, eller et FS5 med ekstern optager koster nærmest alle, mindre.
Igen.
De kan så ikke lave stills.
Til gengæld er de billigere at komme i nærheden af.
Her lidt video, der ser rigtigt godt ud.

Leica SL 4K mirrorless camera tested at Panavision by Tim Arasheban and Cinoflex from Dan Chung on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?