Forsiden > Ny teknik > Det endte med at blive MotoGP der løb med 4K Live prisen

Det endte med at blive MotoGP der løb med 4K Live prisen

tirsdag 7. oktober 2014, af Tom Dissing

At der fortsat findes broadcastere der sender i lavere kvalitet end 1080, kan undre.
Specielt nu hvor det viser sig at seerne ikke har det mindste problem med at fise ned og købe sig et 4K TV, og så ellers finde dem der sender i 4K.
Og da eni Motorrad Grand Prix i Tyskland nu - og for fremtiden - bliver sendt - delvist til en lokal skærm - i 4K, ( eller rettere UHD) er der vel ikke andet at gøre end at tjekke hvordan du også får fingrene i de sprøde billeder. ( der i dette tilfælde kun blev distribueret i 4K lokalt, red. )
Produktionens super våben var uanset deres I-MOVIX X10 UHD gear.
Gear der sørger for at selv den mest tungnemme kan nå at se hvordan den enkelte cykel klarer hjørnerne.
Nu i flot 4K i op til 1000fps.
Bevares, dem der kun har et HD TV fik kun lov til at se de 4K i HD, men det gør vel ikke så meget, nu hvor de også valgte at zoome lidt i 4K billederne.
Producent er Dorna Sports, der valgte at køre en masse X10 UHD i 4K, i 500, 750 og i 1,000 fps, og ellers sørgede for at alt - også - blev optaget i bpde 2K og 4K 2x super slow, så alle kunne se hvordan 2160p ser ud i 100 fps i continuous mode.
Du har sikkert regnet ud at der mest var tale om en slags “demonstration”, hvor alle interesserede kunne se hvorfor 4K capture i “continuous super slow motion” er fremtiden, og hvordan X10 UHD systemet rent faktisk kan netop det du garanteret også har brug for på din næste 4K produktion.
Dorna Sports eksperimenterede i den forbindelse også en del med continuous 10x super slow motion i 1080P i 500fps, hvilket også skulle se ret heldigt ud.
Som altid med sådanne lækre billeder, er de svære at komme i nærheden, med mindre at du er premium abo.
Og det er vi ikke her på stedet, hvorfor vi blot har fundet lidt andet, der omvendt understreger at det er muligt at lave flotte billeder af denne sportsgren.
Rent teknisk blev der entreret med et I-MOVIX X10 UHD system der blev testet med Fujinons 4K Cine lens, Premier PL 25-300mm Cabrio Cine Zoom (ZK12x25) og en XA99x8.4 BESM big box lens udstyret med en IBE HDx35 adapter. ( det fremgår ikke om de havde gang i to systemer, eller blot skiftede optik, red. )
Manel Arroyo, Managing Director at Dorna Sports S.L siger det til trods:
-The image quality of the high frame-rate 4K shots was astonishing and a real breakthrough. High frame-rate 4K footage provides image detail and sharpness you can’t get any other way, and it’s clearly a must for capturing new levels of detail in fast-moving sports action such as motorcycle racing, starter han og fortsætter.
-With the continuous 10x super slow motion mode in HD at 500fps, the availability of every second of coverage for high-quality super slow motion instant replay opens up lots of new potential for analysis and insight, slutter han.
For overhovedet at kunne håndtere de vilde datamængder, var det hele monteret på et “camin system”, der havde en EVS og en XT3 production server, kombineret med en Epsio Zoom løsning, der som bekendt kan zoome ind i billedet.
Laurent Renard, CEO of I-MOVIX supplerer:
-This was a particularly exciting event not only because it marked two broadcast firsts, but also because Dorna Sports really explored a lot of the creative potential of 4K and HD ultra slow motion in a range of different ways, starter han og fortsætter.
-The gorgeous and dramatic images the X10 UHD produces can be used to bring unprecedented richness and sophistication to live sports production, slutter han.
Folk der har øjne i hovedet ved naturligvis at et X10 er baseret på Vision Researchs Phantom Flex4K, der i sig selv kan en masse.
Kombineret med I-MOVIX X10 UHD ideer sker der bare endnu mere.
EVS Epsio zoom løsningen blev som vi forstår det, brugt fordi selve transmissionen foregik i HD, der jo er 4 gange så “lav” en opløsning som UHD ( 4xHD), hvilket giver masser af muligheder for at zoome ind i billederne, ganske som FOX gør det i USA.
X10 UHD ideen er uanset første gennemførte forsøg med continuous super slow motion (SSM) og ultra slow motion (USM) i frame rates på op til 1000fps.
Da det er nærmest umuligt at håndtere den mængde data der bliver optaget, kan systemet “kun” håndtere “continuous non-stop recording” i op til 120fps @ 2160p60 og op til 600fps i continuous SSM mode i 1080p eller 1080i, der reelt er det samme, selv om at datamængden kun er den halve i 1080i.
Find ud af om du kan bruge et I-MOVIX system på din næste produktion heromkring
Vi har fundet en præsentationsvideo af I-MOVIX systemet og lidt lir med motorcykler.

Brand New X10 Product Line (NAB 2014) from I-MOVIX on Vimeo.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?