Forsiden > Ny teknik > Det er jo ikke altid at skærmen taler sandt

Det er jo ikke altid at skærmen taler sandt

mandag 17. november 2014, af Tom Dissing

Skal vi ikke bare sige at denne artikel er inspireret af en aktuel igangværende diskussion, der sikkert aldrig ophører.
Som dengang i de tidlige 90ere, hvor et selskab endte med at sagsøge en fotograf fordi det sortniveau han lavede var sort.
Så sort, at der skulle arbejdes en del i laboratoriet for at få resten af billedet til at blive kridhvidt som producenten drømte om.
Senere blev en anden fotograf endog meget uvenner - vist nok - med samme selskab.
Mere eller mindre af samme årsag.
Her var det blot endnu en fejl 40, der - sådan helt af sig selv - havde skruet op for lyset på den monitor optagelsen blev tjekket på, på location.
Og så er det jo at aben skal parkeres et eller andet sted.
Helt aktuelt er der idag rigtigt mange dybt professionelle fotografer her i landet, der med hvert deres DSLR, eller mobiltelefon kan optage alt fra HD video til 4K, hvis du er frisk på at betale dem for besværet.
Problemet er bare at - skal vi sige - enkelte ikke altid tjekker andet end den indbyggede skærm på deres mobil, eller DSLR, før optagelsen er færdig.
Og pludselig kan der være et problem.
For hvem var - som eksempel - skyld i at alle billeder er 5 blænder undereksponeret.
Eller endnu værre.
Hvem er skyld i at de er 4 blænder overbelyst.
Skærmen ?
Det meste kan naturligvis klares i redigeringen.
Men hvorfor ikke bare starte med at lave en ordentlig optagelse.
Eller i det mindste lige tjekke om de indstillinger der er på kameraet minder bare en smule om en realistisk indstilling, i forhold til lys.
Som eksempel kan det være ret kreativt at underbelyse et billede/en optagelse.
Igen.
Hvis det eneste lys der er, er loftlyset, er det måske et problem at hele billedet nu er underbelyst.
Noget der måske ville være sjovere at klare med en “korrekt” eksponering på location.
Og lidt trylleri hjemme i suiten.
I den forbindelse ser det ud til at rigtigt mange nu forventer at de kan hente 5-10 blænder i redigeringen, og at lyset “sådan bare lige” kan ændres, hjemme i redigeringen.
Og så er vi jo tilbage til optagelserne derhenne i 90erne.
For hvem har skylden, når sort virkeligt er blevet sort.
Så sort at det sorte begynder at påvirke andet end skyggerne.
Det havde - måske - været smartere at optage på en sådan måde at sort senere kan tilføjes, netop i de mængder der er ambitioner om.
Ganske smart nu hvor det er så forbandet svært at fjerne sort igen.
Til formålet er der nogle helt vildt simple hjælpemidler.
Tag som eksempel din egen eller en af de andre mobiltelefoner der er på location.
Installer den første og bedste lysmåler app du finder der hvor telefonen kan hente sådanne.
De findes både i gratis og i betalings versioner.
Og de virker.
Noget der betyder at fotografen - og kunden hvis relevant - på et par sekunder kan tjekke om kameraet - bare sådan cirka - er indstillet til noget der ligner en “korrekt” eksponering.
Er tallene meget forskellige, kan det tænkes at optagelser også bliver “meget forskellige”.
Og selv om at det sikkert er ganske kreativt, er det jo ikke sikkert at kunden synes det samme.
Så hvorfor ikke prøve med en lysmåler.
Enten det der er i kameraet, hvor den der bruges i forbindelse med DSLR jo har det med at fungere fint, eller den i telefonen - der potentielt - lige skal hentes først.
Vi har i bedste stil fundet et iPhone meter, der hedder Cine Meter II, der - naturligvis - kun er anmeldt på japansk. ( endda kun den begrænsede version, Cine Meter 1 )
Det gør ikke noget.
Selv på japansk er det muligt at se hvor smart denne app er.
Desværre kun til iPhone, men gad vide om der ikke er eller anden på holdet der har en telefon af dette mærke.
Og når der er en sådan app på location er det pludselig ganske let at pointere over for kunden at lysmålere ikke lyve og at netop denne optagelse derfor kunne tænkes at kræve lidt efterarbejde.
Fotografen kunne også vælge at fortælle at det er idiotisk plan at optage en person i sort tøj i modlys op af en hvis væg.
Igen.
Kunden har altid ret.
En lysmåler kunne dog redde en del produktioner fra at begå en - eller flere - kæmpe brølere, der reelt betyder at det hele bør optages om.
Det sker jo aldrig, og så har vi endnu et problem.
Der findes også “den klassiske lysmåler”, der ydermere er gearet til at kune håndtere forskellige framerates, shuttergrader/lukketider og andet.
Læs mere om den app vi har fundet en video om heromkring
Er du mere til en fysisk lysmåler hedder sådanne typisk noget med Cine. For eksempel Sekonic L-758Cine DigitalMaster, der dog ser ud til at kunne erstattes med en langt billigere L-478 fra samme producent.
Her et par demo videoer der alle ønsker at understrege at det hele bliver lidt mere perfekt bare du bruger en lysmåler.
Vi har også fundet en video om den der “Luxi” der kan monteres på en telefon, hvorefter den både kan måle direkte og indirekte lys, forudsat der er installeret en kompatibel app til den.



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?