Forsiden > Mediepolitik > Det er ren jammer

Det er ren jammer

TV2s medieforligs ideer løfter et slør

fredag 6. oktober 2017, af Tom Dissing

Der findes måske stadig enkelte der går og mener at det går ufatteligt godt rundt om i den del af produktionsmiljøet der leverer til broadcasterne.
Der findes måske også kollegaer der mener at hverken DR eller TV2 er blevet ramt af seernes ændrede vaner.
Intet kunne være mere forkert.
I hvert fald ikke når man “nærlæser” landets største TV stations udlægning af “virkeligheden”, i forhold til deres håb om hvad politikerne kan/vil give dem lov til i fremtiden.
Du har sikkert hørt at TV2 gerne vil have lov til at bryde “længere udsendelser med reklamer”, da andre jo allerede gør dette.
Ganske som de gerne vil beholde regionerne, da de er “en del af DNAet”.
Alt sammen fine hensigtsærklæringer, og visioner om en fin og flot fremtid.
Hvad de fleste ikke fik fat i, var argumenterne for hvorfor TV2 skal have lov til at bryde udsendelser med reklameblokke.
Argumenterne er “hvad der er sket med broadcast” de sidste 10-15 år.
TV2 løfter dog en lille smule op for hvad de mener der er sket med TV2 her de sidste 5-10 år.
Og den korte version er jammer, jammer og mere jammer.
Som eksempel kan TV2 fortælle at de kan måle et ( pænt voldsomt ) fald i antallet af seere der kigger med.
Forbruget af flow TV, er nemlig faldet heftigt.
Ikke rigtigt noget der kan “måles” på de 10-20 meste sete programmer, men noget som broadcastere omvendt sagtens kan måle.
Derfor - du sidder ned ? - løfter TV2 sløret for at faldet af set flow TV - på trods af en stadig ældre seerskare - er faldet med vilde 17 procent.
På de sidste fem år.
Men hvis vi nu gætter på at tallet er “modregnet” diverse peaks, er “det her” altså ugen før alle broadcastere går i total panik.
Det er dog slet ikke der problemet er størst.
De 15 til 25 årige ser nu 56 procent mindre flow TV end tidligere, i følge TV2.
Det må formodes at være inklusiv TV2 Play, og andre platforme, hvilket er et vink om at de unge - og generationerne efter dem - stort set har opgivet flowTV.
Som TV2 skriver det i deres Mediepolitiske Ønsker oplæg, er TV2 - og hele branchen - lettere udfordret i øjeblikket.
Derfor skal der “udvikles og tilpasses forretningsmodeller, produkter og kompetencer”.
Og så skal det hele være meget digitalt.
Klovnesmilet stopper dog ikke der.
TV2 håber således på at deres tab på reklameomsætningen også kan få politikerne til at lempe en række besværlige regler.
TV2 kan for eksempel se tilbage på et tab af årlig reklame omsætning på pænt vilde 275 millioner kroner, på fem år.
Det er et tab på 19 procent, hvilket - os der betaler for at se TV2 - jo godt ved hvem der betaler idag.
En ikke væsentlig andel af TV2s forretning idag er jo netop abo indtægten, der er oppe på 55-60 procent af omsætningen idag.
Så som TV2 videre skriver i deres “send flere penge oplæg”, så er “..den fortsatte forskydning af reklamemarkedet væk fra danske indholdsproducerende medier en alvorlig udfordring for udbuddet af dansk indhold..“, hvilket de såmænd selv oversætter til at YouTube og Facebook.
Der på kort tid er løbet med en forbløffende stor andel af det samlede reklamemarked.
Men bare rolig.
Festen stopper ikke der. TV2 har nemlig også andre problemer.
TV2 erkender således at deres streamingtjenesten TV2 Play vokser, men at den altså fortsat ikke “kompenserer for kundefrafaldet hos TV distributørerne”, hvorfor “husstandspenetrationen for TV2s kanaler falder med 5 procent årligt”.
Det er - selv for den mest optimistiske broadcaster - rædselstal, der taler om at de ( cirka, men ret præcise ) 1,36 millioner husstande ( i følge hjemmekompilerede tal, baseret på salgstal fra dibs.dk) , der har valgt en eller flere streamtjenester ( har den enkelte husstand valgt flere tjenester, er der færre husstande der - overordnet - har købt streaming ), rent faktisk i stadig mere udtalt grad, vælger flow TV fra.
En udvikling der påvirker TV2. ( og alle andre der primærrt satser på flow TV ).
TV2 er ydermere under pres - på reklameområdet - af “internationale aktører med global udbredelse og skalafordele inden for teknisk udvikling og indkøb”, suppleret af et DR ( …”som i kraft af licensfnansieringen ikke skal tænke i indtægtsgrundlag og modsat andre aktører opretholder fuld tilgængelighed uden betalingsbarrierer..”).
Man kunne i den forbindelse forestille sig at DR reelt har det samme problem, nemlig en stadig lavere husstandspenetrationen, der burde give sig udslag i licensen, hvilket dog ikke er tilfældet.
Medielicensen er fortsat upåvirket af penetration.
TV2 vurderer videre i deres “Mediepolitiske Ønsker”, at “den faldende husstandspenetration og udbredelse ikke kun en kommerciel, men også en publicistisk udfordring”, hviket kunne være årsagen til at TV2 også gerne ser at de får lov til at beholde TV2 regionerne, nu hvor deres penetration generelt er for nedadgående.
Eneste sted hvor TV2 er behørigt upræcises er i forhold til alderfordeling af deres seere.
TV2 nøjes således med at henvise til at “hovedparten ( af seerne ) fortsat ( ser ) traditionelt flowTV, dog med “betydelige generationsforskelle”, hvilket kunne tolkes som at deres målingerne af aldersforskellene nu er så udtalte at TV2 ikke længere ønsker at tale om denne fordeling.
Slutteligt ønsker TV2, som det har været fremme, at politikerne “regulerer TV2” mindre.
Konflikten i følge TV2 er nemlig at TV2 - blandt andet - er underlagt “Public Service forpligtelser uden direkte modydelse”, og at TV2 derfor håber på at de bliver kompenseret - vel sagtens - fordi de skal producere nyheder, der som bekendt koster rigtigt meget at producere.
Skulle vi lige afslutte med TV2s oplæg til “reklame afbrydelser” håber TV2 på at de - under det fremtidige medieforlig - kan “anvende korte reklameafrydelser i lange sportstransmissioner”.
Transmissioner som “Tour de France” og andet, vil de så ydermere afbryde med reklamer i de “naturlige ophold”, hvilket de - forresten - også gerne vil gøre med “Vild med dans”, hvor de jo allerede har delt programmet op i flere dele, netop fordi det andet ( reklameafbrydelser ) er ulovligt idag.
TV2 argumentation er at en udvikling med et begrænset antal reklameafbrydelser ville give “TV2 et vigtigt ekstra reklameudbud i en tid med faldende flow TV sening, uden at TV2 forvandles til et spejlbillede af udenlandske TV kanaler med ustandselige reklameafrydelser”.
Det er muligt at læse TV2s andre - egne - formuleringer her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?