Forsiden > Ny teknik > Det handler om interoperability

Det handler om interoperability

torsdag 23. juni 2016, af Tom Dissing

Sony åbnede som vi tidligere har været inde på det, deres IP Live Production Studio på deres DMPCE - Digital Motion Picture Centre Europe - facilitet i Pinewood Studierne, i sidste uge.
Og selv om at det ikke betyder noget for de fleste producenter, idag. Er det ret sikkert at det let kunne komme til at betyde noget for os alle sammen i morgen.
Detaljen er nemlig at Sony længe har været klar over at det ikke rigtigt længere er muligt at opgradere eksisterende SDI systemer, med “bundlede” løsninger.
EBU er som eksempel allerede på vej med SDI 24G, i det mindste som teoretisk standard.
Ikke et problem.
Lige bortset fra at selv den dummeste TCP/IP kasse vil kunne håndtere langt mere data, så fremt denne bliver styret af løsninger, der kan synkronisere sådanne mængder data, til helt andre priser end de dyre SDI løsninger.
Der reelt allerede er forældede når der investeres i dem.
Og det er såmænd historien bag Sony, og de 4-5 alliancer de allerede er en del af.
Det er nemlig ikke kun Sony, der er klar over at alt fra broadcastere til TelCoer bør få sat en masse turbo under overgangen til filbaseret produktion og distribution.
Både internt, og helst helt ud til slutbrugeren, der jo altid kan finde Internettet, men som ikke altid kan finde kabel TV stikket, eller den nu snart forhistoriske antenne.
Hele øvelsen med Sonys IP Live Production Studio, er derfor at Sony, og alle der er med i deres alliancer kan kigge forbi og diskutere og/eller teste deres hard og software op imod Sonys gear.
Noget der allerede var sat - delvist - i system ved åbningen der i sidste uge.
Sonys direkte partnere i den forbindelse, der blandt andet tæller Cisco, Evertz, EVS, Imagine Communications, Juniper Networks, Tektronix og TSL, var således allerede på plads da pressen var inviteret til at kigge forbi i sidste uge.
Derfor kunne pressen opleve alt fra “rent IP” gear, til det som mange ser som første skridt på vejen, nemlig overgangsudstyret, der både kan håndtere SDI hardware og protocoller, og de nye ideer med IP, der - blandt de mange eksempler der blev nævnt - kan betyde at at den enkelte broadcaster flytter alt hardwaren ud på landet, mens de fine adresser bruges til studier og produktion.
Ganske som at hele “Channel in a Box” konceptet, reelt også kan udvides til at blive til “Channel in a Box over IP”, uden nødvendigvis at skulle foregå i skyen.
Omvendt, er det - med IP - også pludseligt muligt at etablere kanaler over IP, hvor hele produktionen/hardwaren befinder sig et helt andet sted, mens der blot produceret på et par iPads lokalt.
Komplekse størrelser som hele TV stationer, kan på samme måde flyttes til billigere adresser, eller egentlige datacentre, hvor alt processering og CPU arbejde forestås, nu blot med små forsinkelser, som - og det er her det bliver lidt properitært - dedikeret IP udstyr der kan styre “dumme kasser” introduceres.
Sony kunne iden forbindelse vise deres HC4300 kamera, der er et IP kamera, der både kan håndtere SlowMo 4K og lidt til over BPU (Baseband Processor Unit).
Hvilket blot understreger at det allerede idag er muligt helt at overgå til ren IP baseret produktion.
Igen.
Ikke den vej hverken Sony, EBU eller de alliancer der roder med IP TV, foreslår broadcasterne at gå.
De taler i stedet om en - gradvis - overgang til IP produktion.
En overgang der giver plads til at de eksisterende udstyr fortsat kan bruges i produktionen, samtidig med at dyr router hardware løbende kan udskiftes fra SDI til TCP/IP, hvilket - helst - skulle gøre overgangen lidt mindre smertefuld, set med økonomiske briller.
Billedmiksere og måleudstyr eksisterer ligeledes.
I det hele taget er det nu muligt - eller tæt på - at producere på rent IP baseret udstyr.
Det er bare - som alle har meget travlt med at pointere - fortsat ikke realistisk, da det jo betyder at alt eksisterende udstyr skal udskiftes.
Alle foreslår derfor at broadcastere og producenter gradvist overgår fra ren SDI baseret produktion til SDI/IP baseret produktion.
Du har med andre ord netop fået forklaret hvad IBC2016 kommer til at handle om.
Detaljen er jo at forbrugerne - efterhånden - forlanger at deres broadcaster findes som et IP signal, der kan hentes via Internet.
Og selv om at det er let nok at konvertere de eksisterende signaler, er der snart ( allerede nu ) ikke plads til - for eksempel - Full HD i DR eller TV2s interne produktions faciliteter.
Trist når nu forbrugerne kan finde et utal af andre 1080P kanaler.
IP er med andre ord ikke blot et spørgsmål om at opgradere. Det er også et spørgsmål om at tilpasse produktionsudstyret og de enkelte faciliteter til en fremtid, hvor stadig flere forbrugere - kunne tænkes - at efterspørge UHD TV kvalitet i HDR, der - som bekendt - fylder endog væsentligt mere end de nuværende 720P faciliteter/netværk - kun næsten - kan håndtere.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?