Forsiden > Ny teknik > Det hedder banding

Det hedder banding

fredag 20. november 2015, af Tom Dissing

Før du helt i panik og simder dit sprit nye A7sII i den nærmeste sø, fordi i den af optagelserne er fulde af det der kendes som “banding”.
Banding, der kan oversættes til noget der “ligner” gråtoner der ligner store “takkede bånd” af forskellige farve eller gråtoner, der hopper rundt - typisk - i uskarpe baggrunde.
Og nu hvor mange er begyndt at bruge det nye og heldige A7sII til at optage video med, udstyret med SLOG3, er det at der opstår en masse problemer med banding.
Heldigvis har Marien Brethouwer fundet en løsning der ser ud til at fungere helt uden at billederne bliver påvirket i andet end i den positive retning.
Brethouwer argument er at at SLOG3 er en 10-bit LUT.
Og hvis eller rettere når, den bliver brugt på 8-bit codec falder det hele fra hinanden og giver banding.
Desværre findes der ingen LUTs, der dur med 8bit.
Heller ikke Impulz LUTs, der indeholder en SLOG3 LUT.
Selv med James Millers “Deluts for SLOG3” fandt Marien Brethouwer at der fortsat var problemer.
James Millers “Deluts for SLOG3 fik dog begrænset banding til noget der kun sjælden kan ses i highlights.
Som du har gættet det, var Marien Brethouwer godt på vej til at droppe at bruge hans nye A7sII til at optage video på.
Naturligvis først efter at han havde prøvet:
Over og undereksponering, med højlys fra 100 procent ned til 70 procent.
Grain i post
Forskellige Knee values i SLOG3 profilen.
Han prøvede sågar at optage i SLOG2, konvertere til SLOG3, med en SLOG3 LUT.
Intet virkede.
Lige før han gav op, fandt han på at prøve med CINE4 og color mode som S-Gamut3.Cine.
Så satte han zebraen på 100 procent, hvilket er relevant da CINE4 eksponerer forskelligt fra SLOG3.
Og for at gøre en kort historie endnu kortere så fandt han at CINE4 kan det hele, uden banding.
Men at dynamic range falder i omegnen af en halv blænde.
Til gengæld er der ingen banding.
Eneste problem endte derfor med at være onboard look i kameraet, som han klarede med at bruge Gamma Display Assist i SLOG2 eller SLOG3.
Fotografer der ikke selv redigerer deres A7sII optagelser skal lige pointere at postfolket skal bruge en LUT der er optimere til SLOG3, men at eksponering reelt er forestået i forhold til CINE4:
Skal det hele klippes i FCPX, mener Marien Brethouwer at du skal indstille din editor på følgende måde: ( exposure settings )
Global: +22%
Shadows: +8%
Midtones: +9%
Highlights: -37%
Marien Brethouwer pointerer dog at hans indstillinger på ingen måde er “videnskabelige”.
Til gengæld virker de, hvis du vil optage internt i 8bit.
Noget der kunne tænkes at være relevant på andre Sony kameraer, specielt nu hvor det viser sig at “CINE4 billeder” kan se ud som SLOG3 optagelser, nu bare uden banding.
Marien Brethouwer har for en god ordens skyld testet materiale med Impulz LUTs og Deluts “LUTS”.
I alle tilfælde virker hans “princip”.
Så med lidt held kunne man forestille sig at Sony også snart kommer op med en ide, der enten betyder at SLOG3 ender med at fungere i 8bit.
Ellers kommer der sikkert en setting der fjerner alt synlig banding.
Og så er der endelig en særdeles vigtig detalje der handler om at at CINE4 gamma tillader at du kan optage med så lav en ISO som ISO200 mod de ISO1600, der er minimum for SLOG3.
Læs mere på Marien Brethouwers site her
Videoen herunder er i den forbindelse optaget med James Millers”DeLUTS SLOG3”, der dur med stort set alle NLEs.

DELUTS SLOG3/ SLOG2 from James Miller on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?