Forsiden > Ny teknik > Det kræver sin højtaler at være på festival

Det kræver sin højtaler at være på festival

torsdag 10. juli 2014, af Tom Dissing

Mens vi herhjemme hyggede igennem med Roskilde, gik de til den med Glastonbury i England.
Et tiltag der blev fejret af et skvat over 150.000 mennesker, hvorfor det var nødvendigt at investere i nogle endda enormt store højtalere.
Så det gjorde de på Glastonbury, og sikkert også i Roskilde.
Tilbage i Glastonbury, slog de dog rekorden på alle ledere og kanter.
Her brugte de slet og ret så mange Martin MLA, der er kort for Multi-Cellular Loudspeaker Array, at der stort set ingen “noise pollution” var, ganske som at det var muligt at måle sig frem til at der blevet spillet netop så højt som det er lovligt.
Overalt, for eksempel til de koncerter hvor der mødte 150.000 mennesker op for at lytte til Metallica, Arcade Fire, eller Kasabian.
Det var i den forbindelse Martins MLA debut på Glastonbury, hvor der konkret blev brugt 72 af de såkaldte MLA for “main hang”, mens der var otte MLA Compact for stereo “infill” placeringer og 14 MLA serier ( x2 ) til delay/forsinkelse på fire placeringer.
Alt sammen noget der - efter sigende - skulle have gjort det til en oplevelse at høre koncerterne på Glastonbury, ganske som at det sikkert også var en oplevelse at være til koncert sammen med 149.999 andre.
Der var naturligvis også en smulle lyd på selve scenen.
Her brugte de MLA Mini, der supplerende blev brugt til stereo infill bag FOH kontrollen, så artisterne kunne høre hvad de spillede.
Dem var der 38 “pakker” af, af typen MLX, der for den indviede handler om bass og sub-bass, så alt der ryste kan, ryster.
Det hele blev så ellers styret af lokale forstærkere - typisk direkte i den enkelte kasse - der blev kontrolleret af hver deres DSP, så det burde være muligt at lave en hæderlig lyd.
Noget RG Jones system engineer, Mark Edwards mener lykkedes.
-We used our proprietary computer software to figure out how to drive each cell in each array to direct sound just at the audience, and then cut it off sharply just beyond the audience to dramatically reduce noise pollution, starter han og bliver suppleret af Martin Audio’s R&D director, Jason Baird.
Der siger:
-As a result, headliners including Arcade Fire and Metallica could play at 104-105dBA – this is the first time such high levels have been achieved in the history of Glastonbury as noise limits are really strict, slutter han.
Metallica, som Mick Hughes var “tekniker” eller “engineer” på siger:
-MLA is a new system to me, a new experience. I was surprised how easy it was to get the mix I wanted out of it. When I first used it I thought “whoa” there’s some serious horsepower here. It just sounded really alive; I wouldn’t shy away from using it again, slutter han.
Lana Del Ray, havde Max Bisgrove med som chef lyd tekniker.
Han siger:
-In half a song, I could get out what I needed from the MLA system. Great clarity, great power, it’s by far my favourite Glastonbury mixing experience so far, slutter han.
For specielt indviede faldt lydtrykket blot 6dB på de første 300 meter, hvilket ellers plejer at være væsentligt mere drastisk.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?