Forsiden > News > Det svenske TV marked viser vejen

Det svenske TV marked viser vejen

Det er Web TV der gør forskellen

onsdag 10. maj 2017, af Tom Dissing

I en tid hvor mange ser TV på stadig flere måder, er nye tal fra Sverige måske interessante.
Mediavision har i hvert tilfælde målt på udviklingen, og kan konstatere at noget så sært - og gammeldags - som Web TV, ser ud til at hitte.
Så meget at Mediavision, der analyserer på medierne og udviklingen, nu er begyndt at tale om en egentlig “transformation” som den indholds producerende industri er på vej imod.
I det mindste i Sverige.
Bedst af alt er vurderingen at behovet for konventionelle TV reklamer, der helst skal vises som Web TV, rent faktisk kunne se ud til at få reklamesalget til at gå i plus.
Altså i forhold til året før.
Dermed står - det svenske marked, indtil videre - over for en udvikling med stadig færre lineære seere og et marked der reelt vokser. Nærmest på trods af alting.
Mediavision vurderer i den forbindelse at TV reklame markedet er på vej mod den højeste omsætning i 2017, formodentligt højere end nogensinde før.
I konkrete tal vurderer Mediavision, at det svenske TV reklame marked - suppleret af - ad funded web TV (AVOD) og subscribed pay services (SVoD), til sammen vil få hele området til at vokse gevaldigt i omsætning.
I den forbindelse omsætter TV reklamer og - nu også - on line reklamer for noget der ligner 22.6 milliarder svenske kroner i 2016, hvilket allerede er en vækst på flotte 5 procent i forhold til året før.
Forventningen er stadig at dette tal vokser her i 2017.
Det releveante er at væksten reelt sker med hjælp af Netflix, HBO Nordic, Viaplay og C More, der i Sverige nu kan fortælle at de har over 2 millioner kunder.
En udvikling der kunne tænkes at hænge sammen med at C More er en del af TV4 koncernen, der - sådan cirka - har fordelt deres indhold sådan at det er smart både at være stream og lineær kunde, hvis du vil have det hele med.
Og det er der mange der gerne vil.
I forhold til det relativt vilde antal milliarder “hele TV markedet” omsatte for i 2016, forventer Mediavision at op imod 3,5 milliarder svenske kroner nu kommer fra egentligt “online TV”, mens “traditionelt TV”, fortsat kan konstatere et tab i omsætningen.
Mediavision vurderer at udviklingen vil fortsætte den vej, hvorfor de broadcastere der tilbyder deres indhold på andre platforme end “TV” kunne tænkes at have en fremtid, samtidig med at de dæmmer op for det tab i omsætning, uanset om det er i form af seere, eller penge, for de braodcastere der er en smule fremme i skoene.
Web TV, vil i den forbindelse - estimeret - vokse med 25 procent om året, hviket ærligt talt er pænt voldsomt, nu hvor der er enkelte der kan huske at have oplevet tilbagegang for “TV”, på den konventionelle platform.
_
Stream markedet er i den forbindelse drevet af af stadig flere - helt almindelige - forbrugere begynder at teste deres behov ud, mens de kigger med hos den ene eller den anden streamtjeneste.
Og selv om at det rent faktisk betyder at “traditionelt” pay TV, har det stadig sværere, presset af størrelser som Netflix, er betalings TV ( der inkluderer simple abos på ellers rene FTA eller Free To Air kanaler, der - distribueret - fortsat kan vurderes som betalings TV), har pay TV det faktisk ret fint.
Selv - helt almindelige - TV reklamer, ser i følge Mediavision ud til at være på vej i “lidt mere” plus.
Annoncørerne har stadig behov for at få deres varer markedsført.
Og nu hvor TV fortsat er så stor en spiller, er det altså blandt andet her de kigger.
Måske ikke med de allerstørste budgetter, men stadig en lille smule mere end året før, hvilket da vist også er hvad vi har hørt sker her i landet.
Marginalt højere priser, kompenserer - broadcasterne - for deres løbende tab af seere.
Og da annoncørerne ikke kan finde en så bred markedsførings platform, andre steder, accepterer de udviklingen.
Igen spås “online TV”, en stor fremtid, da broadcastere jo netop taber de unge seere der jo netop er dem annoncørerne vil have fat i.
Så en broadcaster, der tilbyder ekslusivt indhold på deres “online platform” kunne let tænkes at hente en del af de unge seere tilbage der, og - for eksempel - producere mere indhold til dem der, så de blev hængende.
Tallene og meget andet, kan som vi forstår det, læses i Mediavisions analyse, “Swedish TV Market” that is made since year 2000”, som vi gætter på at du kan købe heromkring.
Vi har desværre ikke tilsvarende analyser her i landet, hvilket ellers kunne være spændende, i det mindste, så vi kunne sammenligne tallene direkte med de svenske.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?