Forsiden > News > Discovery har en plan

Discovery har en plan

Der blandt andet går ud over TV2 her i landet

tirsdag 31. januar 2017, af Tom Dissing

Der er en smule ballade i England for tiden. ( opdateret ) ( de fandt hinanden uden at ville sige hvad prisen endte med, hvorfor forbrugerne heller ikke ved hvor meget mere de skal til at betale, red )
Sky, der både er en broadcaster og en distributør af TV kanaler i blandt andet England, har nemlig fået en pris - galt i halsen - på hvad det vil koste dem fortsat at kunne distribuere Discoverys kanaler.
Formodentligt kun i England, men - lige om snart - også i Tyskland og Italien, hvor Sky - velsagtens - også distribuerer Discoverys mange kanaler.
Prisen for de tolv mest populære kanaler, der “plejer” at være til at betale er nu steget til en milliard pund, hvilket Sky vurderer til at være mere end de eller deres kunder har mod på at betale.
Hvorfor de er ( på vej til at ) begynde at pille kanalerne ud af deres distribution.
Som altid med sådanne udmeldinger, er der hele “flydende”, da en aftale til 1 milliard pund sjælden er “tabt på jorden”, før alle forsøg er prøvet.
Noget tyder dog på at Discoverys voksende mængde sportsrettigheder skal betales at “nogen”.
Og da det kun er muligt at få slutkunden til at betale, kunne sport blive voldsomt meget dyrere i en nær fremtid.
Noget TV2 allerede har oplevet, da de nu ikke længere har rettighederne til Giro d’Italia, der køres i maj.
Dem købte Discovery foran næsen på TV2, ganske som de nu også har alt OL, fra 2018.
Tilbage i England er Sky - mildest talt - skide sure på Discovery, hvor en pressemeddelelse siger:
-We have offered hundreds of millions of pounds to Discovery, a $12 billion (€11.3bn) American business, but that wasn’t enough. They asked the Sky Group to pay close to £1 billion for their portfolio of channels, many of which are in decline, starter Sky og fortsætter.
-Sadly, we have now had to prepare for Discovery to take their channels away from Sky customers, as they have threatened to do. It is Discovery’s choice to do this, not ours. We never left the negotiating table and they haven’t come back to it since they made their threats public this week, fortsætter Sky.
Our commitment to our customers is this: We will spend every penny that we were going to pay to Discovery on more and better content that our customers value. This will come from sources around the globe and home grown shows and documentaries from the UK. We will continue to offer customers a huge range of content including hundreds of shows from The History Channel, National Geographic, PBS, Sky Arts and Sky Atlantic, along with more amazing sport on Sky Sports Mix, available to all our customers, slutter de og hentyder til at en masse Discovery kanal indhold, faktisk og fidnes andre steder end på Discovery kanaler.
Discovery har - mere eller mindre - svaret, ligeledes i en pressemeddelelse, hvilket kunne tyde på at de stadig forhandler.
-The truth is Sky pay us less now than they did in 2006, starter de og fortsætter.
-We have asked for a few extra pennies per year for each Sky household. We would never choose to come off Sky and abandon our viewers who we value enormously, fortsætter de.
-We’ve been amazed and humbled by the incredible support from many of the millions who watch Discovery programmes on Sky every week. We hope Sky will listen to them and realise that while they provide top quality sport and drama, people want variety and choice and that includes all the programmes offered by Discovery’s network of channels including documentaries, sport, natural history and entertainment, slutter de.
Der er absolut ingen der ved om konflikten er ved at blive løst, eller låst helt fast.
Herhjemme betyder Discoverys opkøb af sport at cykelsport interesserede ( fra i år ) må se Giro d’italia på Eurosport, hvorefter de må til bage til TV2 og se Tour de France i juli og Vuelta a Espana i august og september.
Eurosport lover i den forbindelse at de i 2017 vil sende “200 dages live cykling i et kalenderår” i følge adm. dir. for Eurosport, Peter Hutton, der - “istedet for Tour de France” - sender “Flanders Classics” og en masse andet, da deres Giro d’Italia aftale er en “udvidet rettighedsaftale”, der både er længere ( fire år) og som formodentligt indeholder mere indhold.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?