Forsiden > News > Dramatisk top ti

Dramatisk top ti

TV2s 10. mest sete format har nu under 300K seere

tirsdag 15. august 2017, af Tom Dissing

Seerne ser ud til at være godt igang med både at forlade TDC, der lige for tiden ser ud til at tabe omkring 100.000 TV kunder, hvilket de forresten også gjorde sidste år.
Og så er seertallene nu så katastrofale, at selv den mest optimistiske broadcaster da må lede efter den nærmeste respirator.
I forhold til de 20 mest sete programmer, ligner seertallene dog stadig dem fra sidste år, på samme tidspunkt.
Således var der 620.000 der genså “Rejseholdet”, der var sidste søndags drama.
TV2 havde godt med seere til “Klipfiskerne”, der løb med 507.000 seere.
De 18 andre programmer på listen over de meste sete programmer havde omvendt under 482.000 seere, hvilket ærligt talt ikke er særligt mange seere.
Her kunne man kort kigge mod sidste år, i uge 32.
Her spillede vi håndbold i Rio hvorfor 14 programmer havde mere end 491.000 seere.
Igen.
I år - i samme uge - er der 18 programmer der har færre seere.
Kigges der i den forbindelse på TV2, er seeningen nu så svag at det 10. mest sete program på TV2, nu er nede på 289.000, hvilket for få år siden ville være en lodret katastrofe, hvorfor programmet ville blive slukket med det samme, og måske endda blive til en historie i aviserne, hvor TV2 “erkendte” at de tog fejl af seerne.
Ikke længere.
Idag er ellers udemærkede “Gutterne på kutterne”, en fast del af programfladen, og altså det 10 mest sete format, med hvad der kan beskrives som værende meget få seere.
Sidste års mest sete - ikke OL - programmer i uge 32, var i den forbindelse “Kender du typen”, der havde 564.000 seere, mens “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed” løb med 526.000 seere.
“Klipfiskerne” klarede sig også godt på TV2 sidste år, med 522.000 seere, hvilket jo blot er “lidt mere” end i år, i uge 32, hvor formatet har 507.000 seere.
Forskellen er bare at formatet i år er det mest sete program på TV2 overhovedet, mens det sidste år ( i samme uge ) var det 13. mest sete program.
DR genudsente ikke drama i denne uge, sidste år, så det er lidt svært at sammenligne direkte.
De sendte dog “Kender du typen”, der - sådan lidt - godt kan sammenlignes med “rigtige mænd - det nye hold - hva nu?”, og mens “Kender du typen”, havde 564.000 seere sidste år, og dermed blev det 11. mest sete format i uge 32, sidste år, er “rigtige mænd - det nye hold - hva nu?”, det mest sete “semi-reality” format, i sidste uge.
Til gengæld havde formatet bare 473.000 seere.
Igen.
Enhver broadcaster med respekt for sig selv, vil påstå at det hele er OLs skyld.
OL fik nemlig en masse hen til skærmen, hvor de blev hængende.
Måske er det rigtigt.
Det kan også være at de store broadcastere helt enkelt er igang med at tabe seerne, ganske som TDC ser ud til at være det.
Lettere uvidenskabeligt, havde Eurosport 2 deres bedste søndag, “nogensinde”, i søndags.
Her kiggede en masse seere med på “El Clasico” samt en Alka Superliga-kamp, hvilket tilsammen gav Eurosport 2 hele 4,2 procent af den kommercielle målgruppe, der stadig er de 15-50 årige seere, selv om at der findes broadcastere der mener noget andet, og derfor kun måler hvor mange af deres seere der er under 60 år.
Eurosport 2 viste blandt andet FC Midtjylland/FC Nordsjælland kampen, der bare trak 20.000 seere, hvilket omvendt er en seerandel på 17,4 procent, nu hvor seerne ser ud til at have droppet at se TV.
El Clasico kampen mellem Barcelona og Real Madrid spillede eksploderede antallet af seere og fik hele 48.000 seere til at kigge forbi denne kanal.
Igen, måles der kun på de kommercielt interressante seere, var det 15,8 procent af disse seere.
Anders Antonsen, SVP, Sports Nordics, Discovery Networks siger:
-Vi er begejstrede for, at Eurosport 2 kan levere så flotte tal. Netop til denne sæson har vi valgt at flytte vores spanske fodbold over på Eurosport 2 fra 6’eren. Derfor varmer det naturligvis gevaldigt, når seerne tager så godt imod på Eurosport 2, som de gjorde i går, slutter han.
En anden Discovery Networks kanal, 6’eren, havde også en stærk weekend.
Her startede Premier League nemlig op med 13,3 procent af de kommercielt interessante seere, lørdag.
Et antal der er så højt at TV2 kun lige endte med at løbe med flere kommercielt interessante seere, foran denne “lilleput kanal”.
Det som seerne kiggede på, var “opgøret mellem Chelsea og Burnley”, der blev set af 55.000 seere i snit.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?